Monday, September 17, 2012

HISHAMMUDDIN PUN BODOH ?

Ganas: Hishammuddin tidak boleh berkata begitu

Abdul Aziz Mustafa
Kalau penyokong Umno dan Barisan Nasional (BN) terus bertindak ganas ke atas majlis dan jelajah Pakatan Rakyat (PR), Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Husseinlah yang bertanggungjawab.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan kenyataan menteri itu mengenai keselamatan para pemimpin PR di Johor sebagai membakar semangat para penyokong Umno dan BN untuk bertindak lebih ganas.

Ketika ditanya terhadap jaminan keselamatan terhadap PKR di Johor memandangkan sudah tiga kali bas jelajah Datuk Seri Anwar Ibrahim diserang dan disimbah cat, Hishammuddin berkata, "Tak payah jaminan, yang akan tentukan (penerimaan terhadap PKR) orang Johor itu sendiri".

Bagi Mohamad, sebagai menteri, Hishammuddin tidak boleh berkata begitu kerana ia akan difahami sebagai galakan dan perangsang oleh pihak yang mengganas untuk melakukan lebih banyak keganasan.

"Bila pihak yang mengganas merasa mereka ada lesen untuk mengganas dengan lebih liar lagi, pihak yang diganasi juga merasa mereka diberi lesen untuk bertindak mempertahankan diri dengan kekerasan juga.

"Akhirnya negara akan jadi huru-hara dan Menteri Dalam Negerilah yang mencetuskan perkara itu kerana kenyataan beliau," katanya.

Mohamad menyifatkan kenyataan tersebut bukan sahaja tidak bertanggungjawab malah dengan jelas memperlihatkan kebodohan menteri itu.

"Itu kenyataan paling tidak bertanggungjawab. Bukan itu sahaja, paling bodoh untuk diucapkan oleh seorang menteri," katanya.

No comments:

Post a Comment