Friday, August 31, 2012

ALAHAIIII !!! UMNO KANTOI LAGI

Provokasi dari puak UMNO untuk menimbulkan kemarahan orang ramai,,,

GAMBARAN SEBENAR KEADAAN EKONOMI NEGARA KITA

Kenapa tiada tepuk-sorak pertumbuhan 5.4%?



Saya bukan seorang ‘pessimist’ dan tidak juga seorang ‘sadist’. Tetapi ketika pengumuman dibuat tentang pertumbuhan ekonomi meningkat sebanyak 5.4% dalam suku kedua baru-baru ini, mengapa saya tidak seronok -‘euphoric’- macam sesetengah pemimpin Umno?

Bukankah pencapaian itu lebih baik dari pertumbuhan 4.7% dari suku pertama tahun ini dalam suasana ekonomi global menguncup dan tidak menentu?

Mengapakah saya suka bercakap tentang ‘bahaya’ dan ‘mala-petaka’ yang bakal menimpa rakyat dan negara (yakni pessimist) dalam suasana ekonomi negara dikatakan adalah lebih baik sekarang?

Apakah saya seorang “sadist”sengaja menyiksa dan menyakitkan hati Najib, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan itu?

Yang penting ini bukan pandangan saya sahaja bahkan pakar-pakar ekonomi dan badan-badan penyelidik dan kewangan antarabangsa yang lebih awal merakamkan kekhuatiran tersebut.
Jadinya, pandangan saya ini bukanlah kerana saya seorang pembangkang di Parlimen (Federal Opposition MP). Saya akan cuba pendekkan analisis dan permudahkan penerangan ini.

Kunci pencapaian ini boleh difahami kalau kita perhatikan dari manakah sumbangan pertumbuhan ini dan apakah kesan baik-buruk kalau pertumbuhan terus dipacu berdasarkan kaedah dan pendekatan itu? Perhatikan dari tabulasi berikut:


(Pertumbuhan 5.1 peratus dicapai separuh pertama 2012)

Ternyata dua sumbangan besar petumbuhan adalah dari sektor pembinaan (22.2 peratus - awam dan swasta) dan permintaan dalam negeri.
Tidak dinafikan sektor perkhidmatan (6.3 peratus), perkilangan (5.6 peratus) dan perlombongan (2.3 peratus) juga meningkat.

Gabenor Bank Negara mengakui bahawa projek kejuruteraan mega besar (dalam ETP) dan juga yang kedepan nanti membantu menyokong pertumbuhan ekonomi termasuk projek saluran paip Sabah-Sarawak bernilai RM4.6 bilion, projek Landasan Berkembar Elektrik Ipoh-Padang Besar bernilai RM12.5 bilion dan loji tenaga Janamanjung berharga RM5 bilion.

Namun angka pertumbuhan (growth numbers) bukan segala-galanya tambahan hanya untuk satu suku tertentu. Tak ramai pun yang faham erti angka pertumbuhan ini. Tetapi ramai yang ‘memuja’ dan terkadangkali ‘mendewa’ angka pertumbuhan ini.
Mungkin kita boleh bincang tentang ‘Pertumbuhan atau Growth’ itu sendiri di lain penulisan, khasnya tentang ‘Brown Growth Vs Green Growth’ atau Pertumbuhan ‘Mapan Vs Tak Mapan (Lestari)’.

Dalam rangka itu juga, penulis mengingatkan semua bahawa pertumbuhan 5.4% dicapai dengan dipacu dua faktor utama; pertumbuhan bidang pembinaan dan permintaan domestik yang terdiri dari penggunaan isi-rumah (domestik).

Persoalan maha pentingnya ialah: Apakah pertumbuhan seperti ini mapan atau ‘sustainable’? dan lebih penting lagi ialah: Apakah pertumbuhan seperti ini akan dapat mengatasi kemelut ekonomi yang sedang cuba di tangani oleh Model Ekonomi Baru (NEM) ciptaan PM Najib?

Pertumbuhan yang dijana dengan sektor ‘pembinaan’ dan khasnya dari pihak awam adalah kegiatan yang membawa kesan negatif dan buruk dalam jangka jauh. Pakar-pakar ekonomi merakamkan kerunsingan bahawa usaha perbelanjaan besar kerajaan atau dengan kata lain ‘pump-priming’ dengan pelbagai projek mega infrastruktur adalah tidak “sustainable” atau mapan dalam jangka jauh. Benar ia membawa kerancakan khasnya dalam sektor ‘construction’, namun apakah ‘kos’ dan dampaknya?

Kesan langsung perbuatan ini adalah HUTANG! Fitch Rating, sebuah agensi penarafan kredit antarabangsa, menyebutkan bahawa hutang kerajaan Malaysia telah buat pertama kalinya mencecah 55% KDNK tahun ini, berbanding 45% dalam tahun 2009.

Fitch Rating
juga sekaligus memberi amaran keras kepada kerajaan Malaysia, bahawa perbelanjaan besar pihak awam dalam pelaburan infrastruktur dan pembinaan telah mencetuskan hutang yang sangat mengkhuatirkan. Penarafan kewangan awam Malaysia pada tahap A and BBB mesti diperbaikki, tegas Fitch kepada kerajaan Malaysia.

Projek mega seperti MRT dan Tun Razak Exchange, TRX (dulunya KLIFD) asalnya disebut sebagai swasta, kemudian bertukar menjadi Awam dan Swasta (PFI) dan akhirnya hanya ditanggung semua oleh kerajaan. Seluruhnya meningkatkan bebanan hutang awam.

Dalam nada yang seiring, sebuah think-tank ekonomi; Asli’s Centre for Public Studies (CPPS) juga merakamkan penegasan kekhuatiran yang serupa. Dalam Belanjawaan 2013 nanti, Najib diberi amaran supaya tidak bermewah dengan pemberian ‘goodies’ untuk menyuntik ‘feel good factor’ di ambang pilihanraya ke-13 ini. Najib dingatkan supaya tidak berkompromi dengan masa depan ekonomi Negara dengan perbelanjaan yang tidak pruden (reckless).

Seperkara lagi adalah aspek perbelanjaan isi-rumah atau domestic yang menjadi penjana pertumbuhan suku kedua ini juga. Ternyata segala polisi ‘pemberian’ termasuk kenaikan gaji dan lain lain, meninggalkan kesan yang positif terhadap pertumbuhan dalam suku kedua ini. Akan tetapi apakah ini juga satu kaedah yang mapan?

Pendedahan baru-baru ini dalam sebuah akhbar tempatan bahwa kegilaan masyarakat negara ini menjalani gaya hidup moden dengan berhutang keliling pinggang begitu menggerunkan. Maklumat terkini menunjukkan lebih enam juta isi rumah di Malaysia mempunyai jumlah hutang terkumpul sebanyak RM653 bilion.

Angka cukup menakutkan sebab ia telah melonjak dari 33% KDNK padatahun 1997 (semasa krisis kewangan), 78% 2011 dan kini tentunya 80% nisbah KDNK. Tidak diketahui secara hutang tak berbayar (NPL) terkini.

Secara purata, ini bermakna setiap isi rumah di negara ini tidak kira pangkat, status dan usia mempunyai hutang kira-kira RM108,000 seorang.

Lebih malang lagi kalau hutang isi-rumah ini dinisbahkan dengan ‘pendapatan boleh berbelanja’ bermakna pendapatan tolak semua hutang (disposable income), maka statistik adalah seperti berikut berbanding negara-negara jiran. (Hutang: pendapatan boleh berbelanja dalam peratus).

Indonesia – 38%, Thailand – 53%, Singapura – 105% tetapi Malaysia – 140% !

Sebanyak 116,379 kes bankrap dicatatkan oleh Jabatan Insolvensi dari tahun 2005 hingga April 2012. Ini bermakna 58 diisytihar bankrap setiap hari.

32% adalah di kalangan mereka berumur 35-42 tahun berpunca dari kegagalan menyelesaikan hutang; hutang kenderaan yang tinggi, pinjaman peribadi (kad redit) dan pinjaman perumahan adalah tiga punca utama golongan tersebut terpaksa menanggung hutang yang banyak.

Tentunya dalam negara terperangkap dalam jajaran pendapatan rendah-sederhana dan modal insan yang berada pada tahap produktiviti yang rendah, untuk mengharapkan faktor sebaagi pemacu utama pertumbuhan adalah satu yang tidak mapan.

Najib seperti yang disaran pakar-pakar ekonomi wajar memberikan fokas untuk mengeluarkan ekonomi negara dari beberapa kemelut akibat urus-tadbir kewangan pincang dan tidak pruden.

Di samping berdepan dengan permasalahan struktural yang dibelenggu monopoli dan subsidi yang regresif, tahap hutang akibat terlalu lama menanggung deficit yakni selama 14 tahun, ekonomi yang terbeban dengan pelbagai aspek kegagalan penswastaan dan amalan kronisme serta ‘sistem penghantaran’ yang sarat dengan rasuah dan ketirisan.

Justeru hutang awam (kerajaan Persekutuan yang telah mncecah 55% KDNK yang tidak dizinkan oleh Akta Pinjaman Tempatan, jurang kaya miskin yang terus melebar, pergantungan pendapatan negara kepada hasil minyak dan gas serta tenaga kerja asing yang tidak berketrampilan.

Berlatarbelakangkan kesemua kemelut ekonomi dan gejala pengurusan kewangan Negara ini, mampukah kita bertepuk dan bersorak dengan pertumbuhan di suku kedua tahun ini?

Jangan sampai dipanggil orang tiga suku pulak ya!
-----------------------------------------
Dr Dzulkefly Ahmad adalah anggota Parlimen Kuala Selangor dan Ketua Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS.

Thursday, August 30, 2012

TAK HABIS-HABIS HINA ISLAM

Cuba Jawab soalan ni dulu???. (UNTUK GENG-GENG UMNO jer)

1) DAP bertanding kawasan Cina lawan MCA, Gerakan, MIC dll. Semua parti kapiaq dalam BN nampaknya tolak hudud dan negara Islam. Chua Soi Lek sampai sifatkan UMNO sebagai gila kerana kununnya (gempag) nak buat hudud. Jadi kalau sokong orang tolak hudud haram... calon DAP lawan MCA (dua-dua tolak hudud) orang Islam nak undi sapa?

2) Dalam PR ada parti tolak hudud (DAP) tapi semua parti PR tolak rasuah, penyelewengan, kezaliman, kronisme dll. Dalam BN semua parti tolak hudud disamping mereka adalah perasuah, penyamun wang rakyat, peneraju budaya mungkar, penindas rakyat, pembunuh umat Islam di Memali, pembisu terhadap umat Islam yang ditindas di Myammar. Jadi sapa lebih baik dan sapa lebih teruk sebenarnya.

3) Dalam PR ada DAP tolak hudud, tapi PAS tak tolak. Manakala dalam BN semua parti termasuk UMNO tolak pelaksanaan hudud bahkan mempersenda hudud. So antara BN dan PR sapa lebih teruk?

Sila rujuk dengan link ni sekejap:

Menteri Pelancongan, merangkap naib presiden MCA, Dato' Sri Dr. Ng Yen Yen, pada 16 Januari lalu memperlekeh dan 'menghentam' langkah Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) yg melarang pekerja muslim dari bekerja di tempat2 hiburan yang terlibat dgn arak..katanya langkah itu mesti dibatalkan kerana bertentangan dengan hak asasi manusia. Jamil Khir Tak berani kata Ng Yen Yen hina Islam. (video)
http://www.youtube.com/watch?v=8qlCZD4twP8&feature=player_embedded#t=0s

Tengok video ini.. siapa yang menghalang atau menentang pelaksanaan hukum Islam ini sebenarnya???

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=t8XlcMiwHQw#t=0s


LINK LAST UNTUK KAU ORANG...TENGOK NAJIB ANAK RAZAK CAKAP APA TU

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gZdKSWX5-2I#t=0s

Wednesday, August 29, 2012

MELAYU: DI MANA KAMU DILETAKKAN OLEH UMNO ?

RAKYAT MELAYU/BUMIPUTERA PATUT TAHU::

Sedarkah anda, sudah lebih 50 tahun Umno Barisan Nasional memerintah negara ini. Namun bangsa melayu dan bumiputera terus ketinggalan berbanding bangsa lain di Malaysia ini..

Masihkah kita orang melayu mahu terus memberi kepercayaan kepada Umno Barisan Nasional memerintah negara ini? Jawapan ada pada anda semua setelah anda membuat kesimpulan yang ilmiah..

p/s: Jangan hanya kita lantang mengutuk orang yang berlainan pendapat dengan kita sehingga nasib diri dan tempat kita berteduh ini sanggup kita bisukan sudah la..

Buat yang bukan melayu dan bumiputera, post ini bukanlah tanda kami rasis atau memihak. Tetapi ini sekadar untuk melayu dan bumiputera menilai balik nasib mereka yang mereka banggakan selama ini..

Tuesday, August 28, 2012

NAJIB KENA KUDETA ?


Mahathir rampas kuasa Najib?

http://www.msomelayu.blogspot.com
MENJAMAH MALAM

Sementara Ha Najib Razak terus menelan panadol kerana skait kepala disebabkan beberapa perkembangan terakhir di dalam negara dan juga suasan dalam BN tidak menentu terutamanya di Sabah dan Sarawak, maka tugas untuk melutu Anwar Ibrahim diambil alih sepenuhnya oleh Mahathir Mohamad. Ternyata Najib bukan saingan hebat untuk berdekat dengan Anwar. Keengganan untuk berdebat atas apa jua isu meletakan Najib berada di hujung kaki Anwar.
Mahathir Mohamad
Walaupun Najib muncul sebagai Santa Claus yang membahagi-bahagikan air skrim dan gula-gula untuk rakyat tetapi aksi dan kebaikan itu tidak berjaya melonjakkan markah untuk dirinya. Sokongan dan minat orang ramai kepada BN tetap merudum. Jadi menyedari kelemahan Najib itu maka Mahathir terpaksa 'kudeta' kuasa Najib untuk terus menyerang Anwar.
Mahathir pun sudah terkial-kial, habis giar untuk memancu kelajuannya dalam mengekori Anwar apa lagi hendak memintas. Anwar terlalu laju dan jauh ke depan tanpa mempedulikannya membebel di belakang. Penampilan dengan berbagai idea yang ideal untuk rakyat Malaysia meletakkan Anwar menjadi harapan rakyat. Di Sabah dan Sarawak rakyat ngeri itu sudah mulai merasa Anwar akan menjadi pahlawan membela mereka.

Bidalan baru Mahathir kononya mengambil perpatah Inggeris bebunyi; lebih baik syiatan yang dikenali daripada malaikat yang tidak kenal, menggambarkan kesesatan dan kesongsangan falsafah agama politik Mahathir. Pemikiran Mahathir jelas gelap dan terhijap kelam dari ilmu Islam sehingga dia mengambil bidalan itu untuk menggayungkan yang BN lebih baik dari Pakatan Rakyat atau Anwar.

Apakah Mahathir memahami erti syaitan dan malaikat? Apakah dia membaca sejarah dan biografi kedua mahkluk Allah itu. Syaitan dan malaikat jauh bezanya umpama langit dengan bumi. Syaitan telah terang-terang memperakui akan melakukan tipu daya ke atas manusia bahkan dia berjanji untuk menggoda manusia dari syurga hingga ke atas muka bumi sampai kiamat. Berapa kali di dalam Quran menyebut Allah s.w.t. mengutuk dan mengecam syaitan (sama ada dikenali atau tidak) berbanding dengan malaikat. Inilah kesongsangan dan kejahilan Mahathir dalam agama yang cukup bahaya kalau tidak ditegur.

Berlainan dengan malaikat, tugasnya ialah membawa rahmat, menjaga manusia zahir dan batin. Dalam konteks fungsi dan peranan kedua makhluk ini lebih baik mendekati malaikat yang tidak kenal sebab fungsi dan tugasnya membawa rahmat dan tidak akan mempedayakan manusia.  Malaikat sama ada kenal atau tidak dia tetap akan membawa rahmat.

Syaitan walaupun baik dengan berbagai bentuk penyamaran ia tetap jahat dan kerja-kerjanya membimbing manusia ke arah jahat. Apakah selama ini Mahathir mengambil syaitan yang dikenali untuk menjadi kawannya menyebabkan hidup dan karektor politiknya rencam dan songsang seprerti hari ini? Menghentam Pas, menghentam Anwar tanpa ada henti-henti. Menghentam juga Abdullah Badawi yang cuba membawa malaikat ke dalam raga Umno? Begitukah. Begitulah agaknya.

Perumpamaan dan bidalan Mahathir itu tidak kena. Rakyat yang ada latar belakang agama dan pengetahuan serta tahu mengenai rukun-rukun imam tidak akan mudah terpengaruh dengan gesaan Mahathir itu. Melainkan mereka yang jahil mengenai rukun imam akan menerimanya, akan merasa senang hati dan menganggap syaitan itu sebagai sahabat manakala malaikat yang baik itu musuh yang perlu ditinggalkan jauh.

Mahathir juga perlu meralatkan kata-kata berbunyi; "malaikat" itu bukanlah golongan yang suci kerana "Kadang-kadang, malaikat juga boleh buat bannyak perkara salah," katanya seperti dilapor.

MasyaAllah tergamak Mahathir bermadah demikian mengatakan malaikat juga melakukan kehilafan? Di sini Mahathir menafikan akan penjelasan dan pengakuan bahawa malaikat itu adalah makhluk suci yang tidak ada nafsu amarah. Kata-kata Mahathir itu boleh dianggap dia menyamakan malaikat dengan syaitan. Sebenarnya kata-kata jahil murakab begitu tidak menghairankan kerana sebelum ini Mahathir banyak kali mempersendakan agama dan batang tubuh Nabi kita Muhammad s.a.w. dengan kata-kata yang sikir telinga untuk mendengarnya. Bahkan hudud juga menjadi bola mainan di mulut rapuh Mahathir.

Satu masa beliau pernah mempersendakan orang yang simpan janggut dan memakai jubah. Apabila orang yang cuba meniru sunnah Nabi itu dengan menyimpan janggut, beliau memberi helah kononya Rasulullah menyimpan janggut bukan ada apa-apa keberkatan dan hikmah di sebaliknya, tetapi kerana waktu itu tidak ada gillate (pisau cukur) untuk Nabi mencukur janggutnya.

Begitu sekali tohor dan jahilnya Mahathir dalam memahami sunnah dan perbuatan Rasulullah. Mempersendakan amalan Rasulullah begitu ia boleh meletakkan akidah Mahathir dalam keadaan sengget kalaupun tidak jatuh dan tercelup lumur hanyir.

Mengenai Mahathir ini banyak yang menghirankan kita dan sama sekali tidak sangka orang dianggap bijak, membangun Malaysia, bapa pembangunan moden Malaysia atau Kamal Altartuk Malaysia masih bermain dengan politik ala-ala budak. Misalnya beliau terus mempertikaikan dan memperkecilkan janji-janji atau agenda politik Anwar. Beliau membuat jahil mengenai janji politik.

Katanya politik Anwar macam Barak Obama di mana banyak berjanji tetapi tidak ada jaminan untuk melaksanakannya. Apakah Mahathir masih bangun awal dari tidur dan membuka internet membaca blog-blog pro pembangkang? Kalau Mahathir bangun lewat dan hanya membaca Utusan, Berita Harian, tonton tv RTM dan TV3 serta hanya membaca blog-blog pembodek dan pentaksubnya beliau tidak akan menemui jaminan dimaksudkan itu.

Tidak payah pergi jauh Mahathir cuba baca kenyataan-kenyataan dikeluarkan Pengarah Strategi PKR Mohd Rafizi Ramli. Di situ sahaja kalau Mahathir ikhlas beliau dapat jaminan terhadap janji yang dibuat oleh Anwar itu. Tetapi kalau beliau ralik dan asyik baca media PB beliau akan menemui bidasan mengatakan semua agenda yang diperkenalkan Anwar dan PKR hanya akan membankrupkan negara? Tidak sepatutnya orang sebijak Mahathir terus membaca pendapat dan pandangan orang yang berfikiran sempit penuh emosional yang disiarkan media PB itu.

Duhai Mahathir belajar bangun pagi dan buka internet selepas Subuh. Jangan hanya menulis blog tetapi diisi oleh orang lain kita sendiri buta dan tutup mata, telinga dan hidung kepada syarahan orang lain dalam internet. Ambillah sdedikit keadilan untuk mengseimbangkan diri.

Kalaupun hendak ambil tugas Najib dalam menyerang Anwar ambillah secara baik dan lakukan kerja yang diamanahkan Najib itu dengan baik. Jangan pula kita menjadi tikus yang cuba membaiki labu. Kalau diperhatikan banyak pandangan Mahathir dalam hendak membela Umno terjadi sebaliknya, bela membawa celaka.  Sikap Mahathir menegur Najib daripada mengumumkan (bentuk) suruhanjaya bebas RIC di Sabah telah mencalarkan imej Najib sebagai seorang perdana menteri. Sebagai bekas PM Mahathir tidak sepatutnya menghalang Najib dan berikan peluang kepadanya.

Tindakan atau sikap merasakan diri sendiri pandai dan bijak seperti mana dilakukan ke atas Abdullah Badawi dulu tampaknya dihala pula kepada Najib. Apakah Mahathir mahukan Udin anak Yassin mengambil alih kepimpinan Umno dan tidak yakin pilihan raya ke-13 Umno akan menang dua pertiga kalau ia dinokhodai Najib. Nampak-nampkanya begitulah?

Ada pertemuan sulit di antara Mahathir dengan Muhyiddin paling baru mengenai agenda ini masih belum terdedah lagi? [wm.kl.8:05 pm 25/08/12]

Monday, August 27, 2012

DAH MELAMPAU SANGAT DR. M NI



"KADANG-KADANG MALAIKAT JUGA ADA BUAT SALAH" - MAHATHIR

Ketika mengulas kenyataan beliau sebelum ini yang mengumpamakan Umno/BN seperti SYAITAN YANG DIKENALI, dan Pakatan Rakyat (PR) sebagai MALAIKAT YANG TIDAK DIKENALI...(baca seterusnya: http://www.malaysiakini.com/news/207077)

Admin: Perbandingan Mahathir adalah fitnah, salah dan boleh mengakibatkan silap faham..ini bahaya...kalau perbandingan "musuh kadang-kadang boleh jadi baik, dan kawan kadang-kadang boleh jadi jahat", atau "musuh tidak selamanya jahat dan kawan tidak selamanya baik" itu betul dan boleh terima...tapi perumpamaan syaitan dan Malaikat di sini tidak tepat..

Satu lagi, beliau telah menyebar persepsi negatif/fitnah kononnya para penyokong PR menganggap PR maksum seperti Malaikat (langsung tak buat dosa/suci dari sebarang kesilapan)..nak tanya juga, bila masa dan apa bukti beliau berkata sedemikian..melainkan perkataan yang keluar hanya disebabkan amarah dan hasad semata-mata..

Terakhirnya, dulu puak-puak UMNO bukan main tuduh dan maki hamun Tok Guru Nik Aziz kononnya minta orang ramai supaya 'bersahabat dengan syaitan'/minta bantuan syaitan bla bla bla...puak-puak ni sengaja putar belit ayat-ayat seperti ini untuk menggambarkan Tok Guru tak betul dan lain-lain...

Hari ni Allah 'bayar cash', lidah idola mereka pula tersasul, apabila Tun M minta orang ramai undi/sokong 'syaitan yg dikenali' (BN) dan Malaikat yang tidak dikenali (PR) kadang-kadang ada buat salah...pelbagai alasan diberikan 'pentaksub-petaksub' UMNO...kononnya ayat Tun M itu ialah ayat perbandingan la, metafora la, balaghah la, perumpamaan la, bla bla bla...dulu masa Tok Guru guna ayat seperti ni (kiasan/balaghah/perumpamaan), puak ni sengaja tuduh/kata macam-macam...sekarang rasalah sendiri...berbelit-belit lidah nak pertahankan ayat Mahathir...fikir-fikirkan ye...=).. - A.B.U


Sunday, August 26, 2012

APA-APA PUN, PAKATANLAH YANG TERBAIK

Saturday, August 25, 2012

UMNO KANTOI LAGI !!!

Terbukti, penurunan harga kereta mampu dilakukan

Rafizi Ramli
Saya merujuk kepada laporan The Star bertarikh 21 Ogos 2012 bertajuk “Car Prices In Malaysia To Drop Gradually?”

Laporan itu memetik sumber dalaman yang rapat dengan kerajaan berhubung cadangan rombakan Dasar Automotif Kebangsaan (NAP2012) untuk mengurangkan harga kereta.

Saya mengalu-alukan perkembangan ini kerana  dengan jelas mengesahkan pendirian KEADILAN selama ini bahawa penurunan harga kereta melalui pengurangan cukai eksais secara berperingkat-peringkat adalah sesuatu yang mampu dilakukan.
Pernyataan itu juga membuktikan bahawa kajian KEADILAN mengenai kesan buruk harga kereta yang tinggi turut dipersetujui oleh pakar-pakar dan pegawai kerajaan.

Pun begitu, hal berkenaan membayangkan sikap bermuka-muka dan hipokrasi pimpinan Umno/Barisan Nasional yang secara berterusan mengkritik cadangan KEADILAN tersebut atas alasan ia akan memufliskan negara.

Pemimpin seperti Saudara Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda Umno dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Yaakob telah membuat kenyataan rasmi menolak cadangan mengurangkan harga kereta seperti yang dibawa KEADILAN.

Oleh sebab ada pertembungan maklumat yang disampaikan oleh pimpinan Umno/Barisan Nasional setakat ini, saya menyeru supaya Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapha Mohamad yang bertanggungjawab merombak Dasar Automotif Kebangsaan (NAP2012) berterus terang kepada rakyat apakah sebenarnya dasar kerajaan Umno/Barisan Nasional berhubung penurunan harga kereta?

Sekiranya beliau bersetuju dengan cadangan KEADILAN untuk mengurangkan cukai eksais secara berperingkat dan menurunkan harga kereta, beliau wajar memanggil kepimpinan Pakatan Rakyat untuk mengadakan rundingan meja bulat membincangkan pelaksanaan dasar ini kerana penurunan harga kereta adalah satu-satunya isu nasional yang mendapat konsensus di kedua-dua belah pihak (Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional).

Saya juga menyeru supaya Saudara Khairy Jamaluddin dan Tan Sri Nor Yaakob menarik balik kenyataan mereka sebelum ini mengkritik cadangan KEADILAN. Malah, saya mengalu-alukan Saudara Khairy untuk turut serta bersama-sama mempromosikan kempen turunkan harga kereta dengan menaiki kereta rasmi Cheapmobile ke tempat-tempat strategik di sekitar Kuala Lumpur dan mengedarkan pelekat kempen tersebut.

Saya masih yakin bahawa penurunan harga kereta melalui pengurangan cukai eksais secara berperingkat-peringkat adalah langkah pertama untuk menyelesaikan pelbagai masalah berhubung ekonomi rakyat, pengangkutan, keselamatan dan pencemaran alam sekitar.

KEADILAN percaya dengan harga kereta yang murah:

1.      Beban hutang isi rumah rakyat akan diringankan dan wang lebihan boleh digunakan untuk pelaburan lain yang lebih penting seperti rumah, pendidikan, kesihatan dan lain-lain;

2.      Liberalisasi pasaran kenderaan di Malaysia memaksa kerajaan meningkatkan kapasiti dan mutu pengangkutan awam di negara ini bagi mengimbangi risiko kesesakan jalan raya;

3.      Harga kereta yang lebih murah memungkinkan dasar tempoh umur kereta (car scrap policy) dilaksanakan untuk mengurangkan jumlah kenderaan persendirian yang telah mencecah 10 juta;

4.      Harga kereta yang lebih murah membolehkan rakyat memiliki kereta yang lebih berkualiti dan selamat, seterusnya mengurangkan kemalangan jalan raya;

5.      Kereta yang lebih berkualiti dan berteknologi hijau mampu dimiliki rakyat dan mengurangkan pencemaran alam sekitar; dan

6.      Lebih banyak kereta berteknologi hijau dan lebih berkualiti akan mengurangkan penggunaan petrol dan seterusnya mengurangkan beban subsidi bahan api negara.

Oleh sebab dasar harga kereta yang lebih rendah ini mempunyai kesan yang besar kepada negara seperti yang dijelaskan di atas, KEADILAN akan bekerjasama dengan rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat untuk membawa kempen ini ke bawah tanpa mempedulikan tindakan Umno/Barisan Nasional yang seterusnya kerana saya yakin Umno/Barisan Nasional tidak ikhlas untuk menurunkan harga kereta.

Friday, August 24, 2012

SUDAH TERANTUK BARU TENGADAH


Pasai apa Mahathir gundah gulana? 

http://biaqpila.blogspot.com
Mahathir gundah gulana pasai hajat besarnya untuk mengislamkan undang-undang negara diludah MCA kelmarin...
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Umno amat mengalukan-alukan penyertaan Pas dalam parti itu jika ia berpisah dari Pakatan Rakyat (PR).
Beliau berkata, pelaksanaan hudud hanya dapat dilakukan jika Pas menyertai Umno untuk bersama-sama membina negara dan menggubal perundangan Islam. Selanjutnya disini...
TIBA-TIBA...
MCA, rakan sebantal Umno secara terang terangan... bagai menyuluh ditengahari menolak hudud dilaksanakan dinegara Islam ala Umno neh...
MCA Selangor, Datuk Donald Lim berkata jika Selangor dan negeri-negeri lain di negara ini dikuasai atau kekal di bawah pemerintahan BN, ia tidak akan menjadi negara Islam. Selanjutnya disini...
Kahkahkah...
Tahniah MCA kerana berjaya membuatkan Mahathir gundah gulana... Cita-cita murni Mahathir untuk melaksanakan hudud di Malaysia hancur berkecai dipijak-pijak oleh ulamak-ulamak MCA....
Kahkahkah...

Thursday, August 23, 2012

GILA BAYANG TAHAP BERAPA UMNO BARU NI ?

Adakah kerana yang di bawah ini Dr. M minta PAS tinggalkan Pakatan Rakyat untuk menyertai UMNO ?
Menjelang PRU13........UMNO bagai 'pungguk rindukan bulan'

Boleh belahlahhhh!!!

Wednesday, August 22, 2012

UMNOOOOOO AKAN TERUS BACUL ?


Amaran keras MCA: Di mana suara ulama Umno, mufti

Harakahdaily
Majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri umat Islam di negara ini dicemari dengan penghinaan-penghinaan terhadap Islam.
Demikian kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia, Riduan Mohd Nor ekoran Pengerusi MCA Selangor, Datuk Donald Lim yang telah mengeluarkan satu kenyataan kelmarin dengan berkata jika Selangor dan negeri-negeri lain di negara ini dikuasai atau kekal di bawah pemerintahan BN, ia tidak akan menjadi negara Islam.

“Saya menganggap kenyataan Pengerusi MCA Selangor ini amat keras dan keterlaluan serta jelas berbaur anti Islam,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Katanya, dalam keadaan negara ini yang diiktiraf sebagai sebuah negara Islam, beliau tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa.

“Beliau seolah-olah merendah-rendahkan kedudukan agama Islam di negara ini.

“Apakah beliau lebih berkuasa daripada perlembagaan negara serta majoriti rakyat di negara ini?” ujarnya.

Dalam keadaan demikian, kata beliau tidak sedikitpun pemimpin Umno yang kononnya juara Islam bangkit mengecam pemimpin MCA tersebut.

Katanya lagi, Barisan Nasional bukan baharu tahun ini ditubuhkan, tetapi ia sudah menjangkau puluhan tahun lamanya.

Beliau berkata, Umno yang mengaku sebagai parti Islam dan pemimpin sebuah gabungan parti-parti di negara ini yang bernama Barisan Nasional, ternyata gagal mendakwahkan parti komponennya supaya menghormati Islam.

Tambahnya, selama berpuluh tahun Umno sanggup membiarkan MCA dan parti-parti lainnya jahil terhadap Islam malah sehingga sanggup menghina agama Islam.

Riduan menambah, agak menjengkelkan kerana ada pihak terlalu kuat menghentam DAP yang dikatakan anti Islam sehingga ada kenyataan menyatakan haram mengundi DAP dalam pilihanraya umum.

Tambahnya, tetapi apabila MCA secara jelas dan bangga menyatakan pendiriannya menolak sebuah negara Islam, tiada seorang pun ulama Umno yang bersuara.

“Di mana suara para mufti dan ulama dalam hal demikian?” soal Riduan.

Malah, ujarnya Presiden MCA pernah mengugut untuk berpisah dengan Umno jika Umno mahu laksanakan hudud.

“Apakah hukumnya mengundi parti yang secara berterus-terang menolak negara Islam di negara ini?” katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta para ulama Umno mengeluarkan kenyataan dan pendirian jelas berhubung kenyataan terbaru.

Riduan juga meminta para ulama termasuk para mufti menyatakan pendiriannya berhubung kenyataan pemimpin MCA ini.

“Saya juga mencabar supaya Presiden Umno menyatakan pendiriannya dan memberi amaran keras terhadap MCA, jika tidak pun terus menyingkir keluar MCA dari BN,” tegasnya.

Tuesday, August 21, 2012

BERSIHKAN MALAYSIA: HARAPAN BAHARU KEPADA RAKYAT

Bersihkan Malaysia

By : Harakah Kedah

Pada 22 RabiulAwwal 1431 bersamaan 8 Mac 2010, yang lalu saya telah merakam suatu pengharapan bersempena dua tahun usia Pakatan Rakyat yang terbina dan mencorakkan politik Malaysia pasca PRU-12.

Mengingati semula apa yang saya tegaskan dalam rakaman pengharapan tersebut, saya ulangi: “Perpaduan melalui Pakatan Rakyat telah membuka ruang bagi PAS menyampaikan kebaikan Islam kepada pemimpin dan ahli parti Pakatan Rakyat yang bukan Islam. Malah, Umno dilihat jelas mengkhianati perjuangan Islam apabila tidak berubah-ubah tindakan memfitnah PAS, misalnya menuduh PAS menjadi tunggangan DAP dan membuang matlamat negara Islam.”

Atas sebab tersebut, Umno tidak layak menjadi rakan PAS dan jauh sama sekali untuk dijemput menjadi rakan dalam Pakatan Rakyat.

Pilihan Raya Harmoni

Saya kekal dengan keyakinan bahawa kerjasama politik Pakatan Rakyat mempunyai peluang cerah dalam pilihan raya umum ke-13 nanti. Meskipun di sebalik proses pilihan raya yang berjalan sekarang nampaknya paling tidak adil dan penuh dengan pelbagai spekulasi yang mendera dan menekan PAS dan rakan-rakan Pakatan Rakyat.

Justeru, kenangan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011 lalu perlu dipersegarkan, meskipun pihak Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib telah menggunakan taktik melengah-lengah menerusi pengisytiharan Jawatankuasa Terpilih Khas Parlimen ke arah penambahbaikan pilihan raya. Ia suatu usaha yang patut diragui keikhlasannya.

Ia tidak lebih daripada taktik mengalih perhatian umum supaya rakyat tidak menyerang Suruhanjaya Pilihan Raya dengan proses pilihan raya yang diamalkan selama ini. Apa yang jelas, ia suatu taktik supaya rakyat melupai lapan perkara tuntutan Bersih 2.0!

Maka, sukacita saya rakamkan balik apa yang pernah saya nyatakan sebelum ini iaitu, “tidak ada maknanya pilihan raya diadakan tanpa mengambil kira usaha-usaha pembaharuan pilihan raya, malah mengkebelakangkan lapan tuntutan yang dibangkitkan rakyat…. pilihan raya bersih hanya akan terjelma melalui kertas undi. Maka kalau pilihan raya diadakan dalam keadaan undang-undang dan peraturan yang ada, ia masih menghasilkan pilihan raya yang kotor.”

Bersih 3.0

Atas prinsip dan pemahamaan tersebut, saya berpendapat sikap Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Mohd Najib sekarang ini perlu terus diasak dan dipastikan agar penambahbaikan proses pilihan raya dibuat dalam pilihan raya ke-13 nanti. Ayuh, kita bangkit menggerakkan Bersih 3.0 demi memenuhi pilihan raya yang adil, telus dan bersih.

Bagi PAS, sampai masanya semua bahagian parti dapat menggarap dan meningkatkan kerjasama bersama Pakatan Rakyat. Kesempatan konvensyen ke-3 ini harus dimanfaatkan semoga hasilnya nanti, agenda Bersih 3.0 akan berjaya.

Ia suatu kerjasama yang pasti memartabatkan lagi Pakatan Rakyat selepas 901–– keadilan untuk Datuk Seri Anwar. Harapnya ia selari dengan firman Allah Subhanahu wa Taala:

Maksudnya, “Dan sesungguhnya orang yang bertindak membela diri setelah ia dizalimi, maka mereka yang demikian keadaannya, tidak ada sebarang jalan hendak menyalahkan mereka. Sesungguhnya jalan (untuk menyalahkan) hanyalah terhadap orang-orang yang melakukan kezaliman kepada manusia dan bermaharajalela di muka bumi dengan tiada sebarang alasan yang benar. Mereka itulah orang-orang yang beroleh azab seksa yang tidak berperi sakitnya.”
[Surah as-Syura, ayat 41-42]

Semoga kerjasama politik Pakatan Rakyat ini benar-benar memenuhi prinsip tahaluf-siasi dan merupakan kebajikan yang mendapat keredhaan Allah Subhanahu wa taala. Kejayaan Pakatan Rakyat, tertegaknya keadilan di puncak Putrajaya.

Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat,
Al-Mursyidul Am PAS,
merangkap Menteri Besar Kelantan.
20 Safar 1433 bersamaan 14 Januari 2012.

Alor Setar, Kedah Darulaman.

Saturday, August 18, 2012

TINGGALKAN KEBIASAAN MENYOKONG UMNO

Melayu jangan kena tipu lagi dan lagi dan lagi

Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz
Saya tak nak percaya takdir atau destini orang Melayu ialah mereka kena tipu sepanjang zaman. Inilah dia akibat bersetia dalam mati. Komrad Kassim Ahmad semasa dia sibuk bersosialis dahulu ada buat sajak. Bunyinya: Sekian lama kita mati dalam setia. Kali ini kita hidup dalam derhaka.
 
Tidak mengapa kalau dia sendiri tidak percaya lagi tentang apa yang dia tulis. Rakyat terutama orang Melayu, kalau mahu kenal erti hidup mesti durhaka.
 
Kita kian hampir menyempurnakan ibadat puasa. Kena lah tahu beberapa iktibar dari ibadat puasa tersebut. Menahan lapar, dahaga dan menjauhi dari menggauli isteri. Ertinya, melatih diri meninggalkan kebiasaan. Perkara yang biasa dalam hidup manusia ialah makan, minum dan menggauli isteri. Tuhan suruh tinggalkan kebiasaan-kebiasaan ini. demikian juga, kebiasaan orang Melayu ialah mengundi dan menyokong UMNO. Jadi tinggalkan kebiasaan menyokong UMNO, sokong PR.
 
Hidup orang Melayu tidak ada makna jika asyik menerima sesuatu sebagai sudah termaktub. Jangan sekali kali membiasakan diri menerima penentuan yang dibuat oleh orang lain. Ini yang UMNO suka buat. Mereka menghambakan orang Melayu. Apa istimewanya mereka? Banyak mana cerdiknya mereka.
 
Ada termaktub di mana-mana, PM Malaysia mesti berbinkan Tun Razak, berbinkan Hussein Onn, berbinkan Mahathir? tidak ada. Ada disebut dalam mana-mana kitab, bahawa semua fkiran yang datang dari Najib mesti ok punya atau terbaik? Janganlah kita taksub sangat dengan pengunggulan sesuatu tokoh. Mereka tidak ada lebih dari kita dan  kita pun tidak kurang dari mereka.
 
Orang Melayu mesti membebaskan diri mereka dari belenggu penjara minda. Kita memilih dan mendaulatkan seseorang bukan sebab dia berbinkan si Polan-Si Polan tapi kita angkat pemimpin berdasarkan apa yang dia boleh sumbang dan berdasarkan kelebihan yang dia ada.
 
Kalau orang Melayu hendak majukan diri mereka mesti membiasakan diri dengan nilai-nilai kejayaan dan pencapaian dan kesewarjagatan( achievement values and universalism). Apa maknanya istilah-istilah ini?
 
Maknanya, seperti dalam masyarakat yang lebih maju, semua orang dinilai mengikut apa yang dia boleh lakukan dan bukan mengikut siapa mereka. Siapa mereka tidak penting lagi. Seorang anak petani yang berwibawa dan ada kemahiran lebih berguna dari seorang anak bangsawan yang bodoh. Dalam masyarakat moden dan maju, sesiapa sahaja boleh menawarkan diri untuk apa-apa jawatan berbanding hanya ditentukan boleh melakukan kerja-kerja yang ditetapkan oleh masyarakat. Contoh: orang dari kasta bawah hanya boleh bekerja sebagai tukang cuci tandas. Walaupun dia ada ijazah kolej atau universiti, disebabkan dia datang dari keturunan yang tak betul, dia tidak boleh buat keraja yang lebih mulia.
 
UMNO suka prinsip ini sebab bolehlah mereka menentukan yang jadi PM mesti datang dari keluarga bangsawan dan elit. Bodoh pun takpe, keturunan itu penting. Itu UMNO. Rakyat menolaknya.
 
Kalau kita terima asuhan UMNO, orang Melayu akan feudal. Feudal ertinya, majoriti rakyat akan dihambaabdikan. Elit Melayu turun temurun akan memerintah Melayu kebanyakan walaupun yang memerintah bodoh dan bebal. Yang di bawah tidak akan dapat naik ke atas, kerana ini ketetapan hidup. Selagi kita tidak mempersoalkan ketetapan sementara ini maka selama itu kaum Melayu akan tertindas.
 
Cuba orang Melayu berfikir - apa sebab mereka lebih mundur dari kaum Cina misalnya? Walhal Melayu dan Cina terdedah kepada cuaca yang sama, kepada persekitaran yang sama. Namun, kaum Cina lebih maju dalam ekonomi berbanding dengan orang Melayu. Apa pasal?
 
Persekitaran yang sama menghasilkan keputusan yang berlainan? Macam mana boleh jadi begini? Jawapannya kita dapati dengan membezakan nilai-nilai, motif-motif, serta insitusi sosial dan politik. Orang Melayu mundur sebab institusi politik mereka UMNO. Orang Melayu mundur sebab institusi sosial mereka memihak kepada golongan bangsawan dan elit. Orang Melayu mundur sebab nilai-nilai yang mereka pegang menyekat mereka dari kebebasan. Yang jadi penyekat sebetulnya ialah UMNO. Jadikan orang Melayu penakut dan sentiasa bergantung kepada UMNO. Itu pasal UMNO mengeksploitasi orang Melayu.
 
Orang Melayu kalau hendak maju mesti ada semangat jebat yakni enggan menerima secara babi buta. Kita Melayu mesti ada budaya enggan menerima sesuatu sebagai sudah termaktub. Kebiasaan mencabar sesuatu kedudukan, pandangan akan melahirkan Melayu yang robust dan rugged.  Dengan cara ini timbul Melayu yang ada jati diri dan tidak takut untuk bersaing.
 
Tapi sentiasa ditipu oleh UMNO, itulah yang terjadi. Pimpinan untuk bangsa Melayu ini bagus setakat Hussein Onn sahaja. Mulai Dr Mahathir - nasib orang Melayu menjadi lebih teruk. Memang benar kita ada pembangunan fizikal yang menakjubkan - tapi nikmat merasai pembangunan tersebut lebih untuk orang Melayu yang terpilih, dipilih oleh Mahathir. Nikmat kemajuan dan pembangunan dirasai lebih oleh kaum lain yang mempunyai kuasa ekonomi. Rakyat terbanyak terus bergantung kepada kerajaan. Bergantung maknanya mereka tidak merdeka dan tidak ada pilihan.
 
Selama 22 tahun di bawah pemerintahan Mahathir, 6 tahun di bawah Pak Lah dan sekarang di bawah Najib, demikianlah nasib orang Melayu. Ya - Najib pun tipu orang Melayu. Rakan baik dia semua tauke Cina tapi dia biarkan UMNO menghasut orang Melayu berkelahi dengan Cina dan India.
 
Asyik kena tipu. Ingatlah pengajaran berpuasa. Meninggalkan kebiasaan. Tinggalkan kebiasaan menyokong UMNO. - http://sakmongkol.blogspot.com
 

Friday, August 17, 2012

INILAH DIA UMNO


UMNO bangang....hahahahaha

UMNO BARU SUDAH TUNGGANG-LANGGANG

UMNO Baru menjadi lintang-pukang setelah dua orang Ahli Dewan Rakyat BN, seorang Senator BN dari Sabah serta seorang ADUN BN dari Sarawak berhijrah menyokong Pakatan Rakyat (PR). Di samping bertambah ramai artis yang berhijrah terdapat juga pemimpin UMNO, bekas pegawai tinggi polis, dan pegawai tinggi perkhidmatan awam yang menyertai PAS.

Maka bersuaralah Nazri dan Khairy. Nazri kata Anwar sebagai "Raja Katak" boleh ambil semua katak yang sudah diketepikan UMNO Baru/BN itu. Dia membuat kesilapan besar apabila menaruh cap sedemikian kepada Anwar. Anwar tidak melompat parti seperti yang didakwanya. Sebaliknya, dia dipecat. Akibat terlalu ghairah nak hentam orang, sampai terlupa kepada fakta. Dialah yang bertanggungjawab menjatuhkan kualiti, kredibiliti, dan integriti dirinya sendiri. Memang dia seorang yang kurang cerdik.

Khairy cuba menafikan hakikat apabila menganggap pemimpin-pemimpin UMNO Baru/BN yang menyeberang sebagai orang terbuang. Dengan kata lain, mereka tidak diperlukan lagi oleh BN. Pernyataan sour grape ini melambangkan ketidakcerdikan Khairy kerana dia gagal menilai dirinya sendiri. Adakah dia diperlukan oleh UMNO? Ramai yang berpendapat kedudukannya dalam UMNO Baru belum cukup selamat. Sebagai Ketua Pemuda UMNO, dia bukan saja tidak mendapat sokongan padu malahan juga mengunakan wang untuk mendapat sokongan. Hasil undian yang diterimanya untuk jawatan itu lebih rendah jika undi calon kedua dan ketiga dicampurkan. Oleh sebab itu, dia tidak layak untuk memperkatakan hal ini. Kata orang tua-tua Melayu, "Mengukur baju, biarlah di badan sendiri".

Kini Najib sedang bergundah-gulana dengan situasi yang menimpa UMNO Baru/BN di Sabah. Harus diingat bahawa tokoh-tokoh yang menyeberang itu mempunyai ramai penyokong. Dengan sokongan padu rakyat, kita akan menyaksikan Sabah terlepas ke tangan PR. Kejayaan yang dirasai BERJAYA pimpinan Harris Salleh dan PBS pimpinan Joseph Pairin Kitingan akan berulang sekali lagi di Sabah. Insya-Allah !!!

Thursday, August 16, 2012

UMNO BARU SEDANG BERGUNDAH-GULANA

UMNO Baru menjadi lintang-pukang setelah dua orang Ahli Dewan Rakyat BN, seorang Senator BN dari Sabah serta seorang ADUN BN dari Sarawak berhijrah menyokong Pakatan Rakyat (PR). Di samping bertambah ramai artis yang berhijrah terdapat juga pemimpin UMNO, bekas pegawai tinggi polis, dan pegawai tinggi perkhidmatan awam yang menyertai PAS.

Maka bersuaralah Nazri dan Khairy. Nazri kata Anwar sebagai "Raja Katak" boleh ambil semua katak yang sudah diketepikan UMNO Baru/BN itu. Dia membuat kesilapan besar apabila menaruh cap sedemikian kepada Anwar. Anwar tidak melompat parti seperti yang didakwanya. Sebaliknya, dia dipecat. Akibat terlalu ghairah nak hentam orang, sampai terlupa kepada fakta. Dialah yang bertanggungjawab menjatuhkan kualiti, kredibiliti, dan integriti dirinya sendiri. Memang dia seorang yang kurang cerdik.

Khairy cuba menafikan hakikat apabila menganggap pemimpin-pemimpin UMNO Baru/BN yang menyeberang sebagai orang terbuang. Dengan kata lain, mereka tidak diperlukan lagi oleh BN. Pernyataan sour grape ini melambangkan ketidakcerdikan Khairy kerana dia gagal menilai dirinya sendiri. Adakah dia diperlukan oleh UMNO? Ramai yang berpendapat kedudukannya dalam UMNO Baru belum cukup selamat. Sebagai Ketua Pemuda UMNO, dia bukan saja tidak mendapat sokongan padu malahan juga mengunakan wang untuk mendapat sokongan. Hasil undian yang diterimanya untuk jawatan itu lebih rendah jika undi calon kedua dan ketiga dicampurkan. Oleh sebab itu, dia tidak layak untuk memperkatakan hal ini. Kata orang tua-tua Melayu, "Mengukur baju, biarlah di badan sendiri".

Kini Najib sedang bergundah-gulana dengan situasi yang menimpa UMNO Baru/BN di Sabah. Harus diingat bahawa tokoh-tokoh yang menyeberang itu mempunyai ramai penyokong. Dengan sokongan padu rakyat, kita akan menyaksikan Sabah terlepas ke tangan PR. Kejayaan yang dirasai BERJAYA pimpinan Harris Salleh dan PBS pimpinan Joseph Pairin Kitingan akan berulang sekali lagi di Sabah. Insya-Allah !!!

Wednesday, August 15, 2012

INILAH MUSLIHATNYA !!!

Dapat RM2 juta keluarkan fatwa haram undi DAP

http://milosuam.blogspot.com
MINGGU lepas, pada 8 Ogos 2012, seorang pengasas pondok Geting, Abdullah Sa'amah mengeluarkan fatwa mengharamkan orang Islam mengundi DAP.

Malah beliau turut mengharamkan orang Islam mengundi parti-parti yang bekerjasama dengan DAP sambil menggelarkan parti itu sebagai kafir harbi.



Nampaknya pengasas pondok ini mengeluarkan fatwa pelik kerana ada imbuhan besar bakal diterimanya. Selang tidak sampai seminggu fatwanya disiarkan dalam Utusan Malaysia, beliau menerima sumbangan RM2 juta.



ReJaM© "Jual beli fatwa lebih untung daripada jual unta... "

BANDING BEZA ANTARA UMNO DENGAN PAS

Gambar Berbicara: Anda Mampu Menilainya!








BUKANKAH IA CUKUP JELAS DAN CUKUP NYATA?

MAKA PILIHAN KINI DI TANGAN ANDA!

Tuesday, August 14, 2012

HARAM MENGUNDI UMNO

UMNO Baru/BN sudah menerima hakikat bahawa mereka gagal mendapat sokongan orang Cina dan India. Satu-satunya harapan mereka ialah orang Melayu. Sehubungan itu, sokongan kaum tersebut menjadi fokus utama UMNO Baru/BN pada masa ini untuk meneruskan kuasa yang mereka miliki. Maka, dalam keterdesakan itu, mereka mengambil pendekatan yang salah, iaitu menakut-nakutkan orang Melayu.

Tindakan terbaru UMNO Baru/BN ialah menggunakan guru pondok untuk menarik sokongan Melayu. Guru pondok itu pun mengeluarkan fatwa bahawa haram mengundi DAP. Langkah tidak bijak ini dengan sendirinya memperlihatkan kedunguan UMNO Baru/BN sehingga mereka sanggup meremehkan kerja Majlis Fatwa Kebangsaan. Anehnya, majlis itu tidak bersuara pun apabila terang-terangan diperkotak-katikkan oleh UMNO Baru/BN itu dan seolah-olah menerima fatwa yang dikeluarkan oleh guru pondok itu. Malang sungguh nasib Malaysia ketika ini.

Akan berjayakah tindakan UMNO Baru/BN itu? Jika kita melihat kemerosotan edaran akhbar Utusan Malaysia, komponen parti itu hanya syok sendiri. Orang UMNO yang dikatakan berjumlah 3 juta orang pun tidak membeli akhbar itu. Senang cerita, mereka sedang melakukan kerja yang sia-sia. Jika kita melihat kembali kenyataan Najib, dia kata media alternatif amat berperanan menarik sokongan pengundi pada masa ini. Kenyataannya blog proUMNO tidak mendapat sambutan yang menggalakkan. Mereka ketinggalan dalam bidang ini. Jika kita mengambil kenyataan Khairy sebagai  penanda aras, kedudukan UMNO Baru/BN semakin parah. Dia menuduh media alternatif membuang komen pengunjung yang proBN bagi menggambarkan media itu mendapat sokongan padu Pakatan Rakyat. Sour grape tidak memberi erti apa-apa kepada UMNO Baru/BN.

Para penyelidik turut menyenakperutkan UMNO Baru/BN. Pengundi muda yang berusia 40 tahun ke bawah akan menjadi penentu pihak yang memenangi PRU Ke-13 nanti. Golongan ini dilihat mengarahkan sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat. Lihat sahaja sokongan mereka kepada BERSIH 3.0, Himpunan Oren, Himpunan Hijau ke Putrajaya, gerakan antiLynas, dan lain-lain. Semuanya dipenuhi anak-anak muda. UMNO Baru terpaksa berbelanja besar untuk menarik sokongan palsu terhadap Ulangtahun Ke-60? UMNO, Himpunan Sejuta Belia, dan 1M4U. Budak-budak sekolah yang tak boleh mengundi pun turut diseret untuk memenuhi ruang, namun tetap juga kosong.

Kini UMNO Baru/BN berada dalam keadaan kritikal. Jajaan mereka tentang DAP menentang hudud yang dibawa PAS ternyata kecundang. Ini kerana pendirian Pakatan ialah tidak melaksanakan huduh kerana bertentangan dengan perlembagaan. Isu Karpal menentang hudud dan negara Islam sudah terbatal apabila komponen Pakatan mengambil pendirian tidak menyokong tetapi menghormati pendirian masing-masing. Dengan itu, dasar Islam dalam Perlembagaan PAS tidak terusik. Demi kepentingan semua umat, Pakatan menerima prinsip Negara Berkebajikan. Rakyat dapat melihat pelaksanaan prinsip ini di Kedah, Kelantan, Pulau Pinang, dan Selangor. Cubaan berkali-kali UMNO Baru/BN untuk menconteng arang ke muka Pakatan atas isu ini semuanya kecundang.

Tiada apa-apa yang tinggal lagi untuk UMNO Baru/BN. Rakyat Malaysia berada dalam keadaan yang selesa untuk menukar kerajaan. Mereka bersedia untuk membentuk Malaysia Baru yang memperjuangkan keadilan untuk semua. Mereka tahu bahawa Utusan sebenarnya menuding jari kepada UMNO Baru/BN dalam isu haram memberi sokongan ini. Najib (termasuk di dalamnya semua ahli UMNO Lama dan Baru) tidak sokong hudud. Oleh sebab itu, haram mengundi UMNO Baru. MCA ialah parti antihudud nombor wahid. Oleh sebab itu, haram undi MCA. Parti-parti komponen BN yang lain tidak sokong hudud. Maka secara menyeluruh, mengundi BN itu haram hukumnya!!! 

Monday, August 13, 2012

UMNO BARU SENGAJA BERMAIN API





UMNO DAH TAK KETAHUAN HALA

Hari itu riuh rendah Utusan kata haram sokong DAP. La ni Dr. M kata penyataan tersebut pendapat guru pondok tu saja. Mengapa tak ketahuan hala sangat? UMNO Baru ni sebenarnya dah lemas. Dalam keadaan mamai Dr. M kata dia isytihar Malaysia negara Islam, Karpal tak setuju dengan negara Islam dan hudud, hudud satu interpretasi PAS. Masih juga nak sisihkan undang-undang Allah. Ikan, kalau kepala dia busuk sampai ke ekorlah busuk!!! 

Yang dia sembunyikan ialah pernyataan Karpal tu bersifat peribadi, bukan dasar DAP. DAP akui Islam agama rasmi Malaysia. DAP tak terima negara Islam dan hudud tetapi menghormati pegangan PAS. Oleh sebab itu, Pakatan Rakyat (DAP, PAS, PKR) sama-sama setuju nak laksanakan Negara Berkebajikan. UMNO yang sakit hati dengan kesepaduan Pakatan tuduh PAS dah tinggalkan perjuangan menegakkan Negara Islam. Nak bagi orang percaya, mereka tutuplah hal sebenar tentang dasar perjuangan tu masih kekal dalam Perlembagaan PAS. Kalau nak bukti lagi, lihatlah ucapan Muhyiddin dalam Pilihan Raya Kecil Tenang. Dia kata PAS tak pernah ada niat nak ubah perlembagaan parti. Nasib kaulah UMNO. Pusing kiri kanan atas bawah depan belakang pun kena juga. Tunggu terbongkang sajalah!!!

Sunday, August 12, 2012

KEPURA-PURAAN MAHATHIR

Dr Mahathir telah membuatkan rakyat sebenar Sabah merasa tersinggung kerana kenyataan beliau (Mahathir) bahawa pendatang yang telah lama datang ke Sabah diberikan kerakyatan kerana mereka sudah pandai berbahasa Melayu. Alasan untuk memberikan kerakyatan kepada pendatang ini amat memilukan kita sebagai rakyat negara yang merdeka dan kononnya sedang menuju kemajuan setanding dengan negara-negara maju.

Ketua Penerangan Parti UPKO, Datuk Donald Peter Mojuntin, telah membidas Dr Mahathir kerana tidak sensitif terhadap perasaan rakyat khususnya rakyat Sabah. Bekas Perdana Menteri itu tidak memahami bahawa isu pendatang yang terlalu ramai ini akan menjejaskan keselamatan negara kita akhirnya. Kini seramai 27% daripada keseluruhan rakyat Sabah terdiri daripada pendatang asing khususnya dari Filipina. Ratusan ribu yang lain yang menetap di Sabah secara haram dan tidak ada apa-apa tindakan dari pihak kementerian keselamatan dalam negeri. Situasi ini amat mengerikan.

Saturday, August 11, 2012

UMNO: KUDA TUNGGANGAN MCA


Bongkar!! Bukti-bukti Umno dan MCA menolak hudud

http://mafiaboss2u.blogspot.com
Penolakan Najib terhadap hudud...Berita ini hanya disiarkan dalam akhbar MCA

MCA membuat demonstrasi di depan pejabat PAS membantah Hudud.

Friday, August 10, 2012

HARAM MENGUNDI UMNO BARU/BN

UMNO Baru/BN sudah menerima hakikat bahawa mereka gagal mendapat sokongan orang Cina dan India. Satu-satunya harapan mereka ialah orang Melayu. Sehubungan itu, sokongan kaum tersebut menjadi fokus utama UMNO Baru/BN pada masa ini untuk meneruskan kuasa yang mereka miliki. Maka, dalam keterdesakan itu, mereka mengambil pendekatan yang salah, iaitu menakut-nakutkan orang Melayu.

Tindakan terbaru UMNO Baru/BN ialah menggunakan guru pondok untuk menarik sokongan Melayu. Guru pondok itu pun mengeluarkan fatwa bahawa haram mengundi DAP. Langkah tidak bijak ini dengan sendirinya memperlihatkan kedunguan UMNO Baru/BN sehingga mereka sanggup meremehkan kerja Majlis Fatwa Kebangsaan. Anehnya, majlis itu tidak bersuara pun apabila terang-terangan diperkotak-katikkan oleh UMNO Baru/BN itu dan seolah-olah menerima fatwa yang dikeluarkan oleh guru pondok itu. Malang sungguh nasib Malaysia ketika ini.

Akan berjayakah tindakan UMNO Baru/BN itu? Jika kita melihat kemerosotan edaran akhbar Utusan Malaysia, komponen parti itu hanya syok sendiri. Orang UMNO yang dikatakan berjumlah 3 juta orang pun tidak membeli akhbar itu. Senang cerita, mereka sedang melakukan kerja yang sia-sia. Jika kita melihat kembali kenyataan Najib, dia kata media alternatif amat berperanan menarik sokongan pengundi pada masa ini. Kenyataannya blog proUMNO tidak mendapat sambutan yang menggalakkan. Mereka ketinggalan dalam bidang ini. Jika kita mengambil kenyataan Khairy sebagai  penanda aras, kedudukan UMNO Baru/BN semakin parah. Dia menuduh media alternatif membuang komen pengunjung yang proBN bagi menggambarkan media itu mendapat sokongan padu Pakatan Rakyat. Sour grape tidak memberi erti apa-apa kepada UMNO Baru/BN.

Para penyelidik turut menyenakperutkan UMNO Baru/BN. Pengundi muda yang berusia 40 tahun ke bawah akan menjadi penentu pihak yang memenangi PRU Ke-13 nanti. Golongan ini dilihat mengarahkan sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat. Lihat sahaja sokongan mereka kepada BERSIH 3.0, Himpunan Oren, Himpunan Hijau ke Putrajaya, gerakan antiLynas, dan lain-lain. Semuanya dipenuhi anak-anak muda. UMNO Baru terpaksa berbelanja besar untuk menarik sokongan palsu terhadap Ulangtahun Ke-60? UMNO, Himpunan Sejuta Belia, dan 1M4U. Budak-budak sekolah yang tak boleh mengundi pun turut diseret untuk memenuhi ruang, namun tetap juga kosong.

Kini UMNO Baru/BN berada dalam keadaan kritikal. Jajaan mereka tentang DAP menentang hudud yang dibawa PAS ternyata kecundang. Ini kerana pendirian Pakatan ialah tidak melaksanakan huduh kerana bertentangan dengan perlembagaan. Isu Karpal menentang hudud dan negara Islam sudah terbatal apabila komponen Pakatan mengambil pendirian tidak menyokong tetapi menghormati pendirian masing-masing. Dengan itu, dasar Islam dalam Perlembagaan PAS tidak terusik. Demi kepentingan semua umat, Pakatan menerima prinsip Negara Berkebajikan. Rakyat dapat melihat pelaksanaan prinsip ini di Kedah, Kelantan, Pulau Pinang, dan Selangor. Cubaan berkali-kali UMNO Baru/BN untuk menconteng arang ke muka Pakatan atas isu ini semuanya kecundang.

Tiada apa-apa yang tinggal lagi untuk UMNO Baru/BN. Rakyat Malaysia berada dalam keadaan yang selesa untuk menukar kerajaan. Mereka bersedia untuk membentuk Malaysia Baru yang memperjuangkan keadilan untuk semua. Mereka tahu bahawa Utusan sebenarnya menuding jari kepada UMNO Baru/BN dalam isu haram memberi sokongan ini. Najib (termasuk di dalamnya semua ahli UMNO Lama dan Baru) tidak sokong hudud. Oleh sebab itu, haram mengundi UMNO Baru. MCA ialah parti antihudud nombor wahid. Oleh sebab itu, haram undi MCA. Parti-parti komponen BN yang lain tidak sokong hudud. Maka secara menyeluruh, mengundi BN itu haram hukumnya!!!