Saturday, April 27, 2013

UMNO TIADA HUJAH DI KEDAH

BN tiada hujah jatuhkan Kerajaan PR Kedah



BAGI meninjau dan mendapatkan penjelasan mengenai pencapaian Kedah di bawah pemerintahan PAS dan Pakatan Rakyat selama lima tahun semenjak PRU12 (2008), dan juga mengenai potensi sama ada kerajaan ini mampu dipertahankan dalam PRU13 nanti atau tidak, Wartawan Harakah IZWAN ABDUL HALIM telah menemu bual Ketua Penerangan PAS Kedah, merangkap Setiausaha Politik Menteri Besar Kedah, MUHAMMAD SANUSI MD NOR untuk mendapatkan pandangan beliau.

WARTAWAN: Sejauh mana saudara melihat perkembangan semasa dan kecenderungan sokongan rakyat di bawah kepimpinan Menteri Besar, Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Razak sepanjang tempoh sepenggal pentadbiran Pakatan Rakyat Kedah?

MUHAMMAD SANUSI MD NOR: Kita telah bekerja siang dan malam untuk bentuk keyakinan rakyat Kedah bahawa kita boleh memerintah dengan cara kita belajar dengan cepat untuk menguasai budaya, pemikiran, suasana konteks Kedah yang tidak sama dengan tempat lain.

Dalam 5 tahun ini, kita telah boleh menguasai bidang dan medan negeri Kedah ini. Dari segi politik kita tengok Umno-BN tiada ruang untuk serang sebarang kesilapan kita. Perkara dibangkitkan Umno selalunya yang kecil, remeh dan picisan, tiada apa-apa bagi kita. Bagi saya, ini satu kejayaan kepimpinan Ustaz Azizan di Kedah.

Sebagai Ketua Penerangan PAS Kedah, kita melaksanakan arahan diputus parti. Juga sebagai Setiausaha Politik, saya hanya melaksana perkara yang ketua arahkan. Saya hanya melaksanakan arahan. Apa yang arah dibuat, yang dikata jangan, saya tak buat. Tapi ada juga yang pertikaian sedangkan tertakluk arahan.

Kita sebolehnya hendak elak kontroversi dan isu yang negatif, jadi kita lebih hati-hati. Prinsip Ustaz Azizan yang sangat berkesan dalam pentadbiran ini ialah “Do it right the first times” (lakukan yang betul pada kali pertama). Jangan buat untuk kali kedua ketiga atau seterusnya.

Urusan kali pertama mesti kena betul dah. Buat kerja mesti pantas, mesti tepat, tindakan mesti segera, tapi tindakan mesti betul.

Tiada ruang untuk buat silap. Ini gaya kerja Ustaz Azizan yang saya dapat belajar dalam 5 tahun ini. Ustaz Azizan pimpin saya menguasai medan di Kedah dalam gaya dia. Tak ada masalah sangat yang tidak boleh diselesai. Segala bidang kita telah sentuh. Tidak adalah konflik yang tidak dapat kita selesaikan. Ada api kita padam cepat-cepat.

Ada yang perlu kita kendur kita kendurkan cepat-cepat, ada yang perlu kita terik, kita terik betul-betul. Ustaz Azizan dalam tempoh lima tahun ini saya tengok, termasuk pegawai-pegawai ni, kami tidak bercutilah.

Saya sendiri cuti kerajaan ni ada 200 hari lagi. Tiada kesempatan ambil cuti. Terus bekerja saja. Saya teringat istilah yang Ustaz Azizan ajar pada saya, “Kerja di waktu singkat, rehat di waktu panjang”. Saya tanya dia waktu singkat itu bila?

Dia jawab singkat ini dunialah, waktu panjang tu esok di akhirat nanti. Saya terdiam tak terkata apa dah.

Sebagai Ketua Penerangan PAS Kedah, bagaimana saudara melihat media Umno melemparkan pelbagai isu terhadap kesannya kepada rakyat?

Isu-isu yang Umno lempar guna media arus perdana, kita punya media terhad, kita cuma ada ceramah, yang banyak bantu kita ni media baharu. Itu pun bukan semua orang akses.

Jadi, isu-isu ini memang pada awalnya beri kesan. Tapi dengan usaha kita secara berterusan jawab, kita gunakan Penerangan kita untuk menjawab dan menerang, bukan menyerang.

Masa pilihan raya 2008, kajian kita menunjukkan media baharu ini hanya menguasai 30 peratus sumber maklumat kepada orang ramai.

Tetapi sekarang ini mungkin telah meningkat kepada 60 hingga 70 peratus. Pun begitu masih ada jurang khususnya pengundi Saluran 1 dan 2 yang berumur. Jadi kita bergantung kepada ceramah, itupun bukan semua orang datang ceramah.

Maka kita buat sebaran risalah, pun begitu terhad kerana kita kekurangan dana.

Difahamkan antara kempen yang berkesan ialah Bongkar 403 Juta. Adakah ia beri kesan besar kepada keseluruhan rakyat dan kenapa baru kini ‘dibongkarkan’?

Saya tengok, bila kita ceramah menerangkan mengenai 11 isu dalam Bongkar 403 juta, rakyat terkejut. Kenapa perkara ini tidak didedahkan awal-awal (memerintah). Jadi ini strategi yang diambil oleh PAS. Kita hendak tunjuk, bila kita tidak buat penyelewengan, rasuah, tidak lalai, maka kita boleh buat banyak manfaat untuk rakyat.

Kita buktikan dengan kita beri kafalah, bagi bantuan IPT, guru quran, bidan kampung, kita bina Kuin, kita buat banyak perkara dalam keadaan kewangan kita sangat terhad.

Jadi, dihujung (pemerintahan) ini baru kita boleh tunjuk bahawa Umno-BN dulu (semasa memerintah) tidak boleh buat macam yang kita buat kerana dia amalkan rasuah, sebab menyeleweng, wang bocor, tiris, projek tidak siap, dia buat lepas tangan, ambil untuk kepentingan kroni, buat untuk diri dia.

Jadi, dia tak sempat buat kebajikan dan manfaat untuk rakyat sebab dia tadbir cara menyeleweng tadi. Kita boleh buat sebab kita tak menyeleweng macam dia. Kita simpan ini sebagai peluru terakhir. Lepas bubar parlimen ini kita ada pendedahan fasa lain lagi supaya rakyat sedar, kalau mereka pilih BN, mereka akan berhadapan masalah lebih berat. Bagi negeri lain, jumlah RM403 juta itu mungkin kecil, tapi bagi Kedah, jumlah itu boleh buat banyak manfaat untuk rakyat Kedah.

Kedengaran BN akan tampilkan Dato’ Mukhriz Tun Mahathir sebagai muka baru calon MB Kedah dengan latarbelakang anak bekas Perdana Menteri. Ketika sama dilihat wujud penolakan dalam Umno Kedah sendiri dari kumpulan Dato’ Ahmad Bashah Md Hanipah. Adakah kehadirannya beri kesan di Kedah?

Saya yakin tiada apa-apa yang baru dari Mukhriz dan dia pun tidak bawa sebarang impak. Pada saya, dia inipun tidak memahami budaya orang Kedah. Bagi saya, orang Kedah ni kalau hendak jadi pemimpin, dia mesti datang dari selut bendang, datang dari lumpur, datang dari kebun getah. Dia tidak boleh datang dari ‘anak Perdana Menteri’, anak Menteri, anak bangsawan untuk pimpin rakyat Kedah, dia tidak akan boleh memahami hati budi orang Kedah itu dia tidak sampai.

Jika Mukhriz hendak memimpin dengan jiwa rakyat, itu nampak dia berlakon dan nampak sangat lakonan itu.

Dia bukan pemimpin rakyat Kedah yang tulen. Kalau dia hendak memimpin korporat, jadi delegasi pelaburan, itu mungkin boleh.

Mahathir juga dilihat berkempen untuk anaknya dan mengusik-usik politik sekarang. Adakah Mahathir masih beri impak di Kedah ini?

Mahathir pun orang Kubang Pasu tolak dia, lawan G7 orang sudah sabotaj dia. Orang ada kuasa ini saya ingat dalam Umno, bila habis eranya, maka habislah. Cuma dia boleh bercakap, orang dengar sebab dia orang tua.

Kalaulah di Kedah ini ada isu yang besar dan perlu PAS ini dijatuhkan, orang yang paling akan bercakap lantang tentulah Mahathir. Dia Perdana Menteri yang lama, dia anak Kedah, membesar di Alor Setar, anak dia pun main politik di Kedah, tapi dalam pemerhatian saya, Mahathir paling jarang kritik Kedah kerana tiada isu. Tiada apa-apa boleh dibuat Mahathir, jadi dia banyak bercakap di negeri lain. Kalau macam inilah, Mahathir pun tiada apa-apa untuk dibuat kepada kepimpinan PAS Kedah sekarang ini.

Terakhir, seruan dan harapan selaku Ketua Penerangan PAS Kedah.

Harapan saya ialah kita nak pencapaian Kerajaan Negeri Kedah ini sampai kepada semua rakyat melalui jentera penerangan parti. Kita tidak boleh harap media arus perdana.

Kena guna media kita sendiri, gunalah ceramah, media baharu, berjumpa, ini penerangan mesti bertungkus lumus agar pencapaian itu sampai kepada semua rakyat. Kita juga kena memahami sensitiviti di Kedah ini sama ada sensitiviti kaum, agama, budaya, kita tidak boleh sebarangan dan semberono.

Orang luar datang ceramah di Kedah, kita kena terang kepada dia ada perkara tidak boleh sebut, ada pantang larangnya. Untuk masyarakat pengundi di Kedah, kita telah bentang hasil kerja keras kita, pencapaian kita walaupun pada peringkat awal orang anggap mustahil.

Tetapi kita sudah buktikan, dalam tempoh lima tahun penggal ini, kita lebih baik banyak daripada Umno. Jauh kita tinggalkan pencapaian Umno. Dalam tempoh ini juga kita jumpa banyak penyelewengan.

Kalau kita tidak jadi kerajaan dulu, perkara-perkara ini kita tidak tahu. Pemimpin Umno terus tipu rakyat, duit rakyat difaraid sesama mereka, diselewengkan, perjanjian yang merugikan Kedah dibuat sesuka hati, tidak diperiksa, diteliti.

Kita masuk memerintah, kita baiki yang rosak, batal yang tidak berkenaan. Banyak lagi sebenarnya potensi Kedah yang boleh dipertingkatkan. Tetapi ia kena dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat, tetapi jika negeri ini kembali kepada Umno, mereka akan buat benda baik yang kita asaskan dalam lima tahun ini akan hilang begitu sahaja. Jadi dalam keadaan sekarang ini saya yakin rakyat sudah tahu menilai dan mereka tidak akan patah balik kepada Umno-BN. - HD

No comments:

Post a Comment