EBOOK TERBARU IRFAN KHAIRI

Tuesday, March 7, 2017

WAKTU YANG SESUAI NAK JUAL EMAS

Secara idealnya, bila nak pakai duit, especially untuk tukarkan kepada harta yang real juga macam beli rumah ataupun hartanah yang lain. Kalau sekadar nak simpan dalam ASB, Tabung Haji, atau Akaun Simpanan, bagi saya, lebih baik simpan emas. Emas naik 20% setahun, ASB 8.5%, Tabung Haji 5%, Akaun Simpanan ?%! Sedangkan harga barang keperluan harian naik 10% setahun!. Secara umumnya apabila anda merasakan harga emas berada pada paras yang tinggi, bolehlah anda jual atau pun anda boleh terus simpan lagi sehingga harga emas anda mencecah nilai yang anda inginkan.Simpan emas bukan sahaja dapat nikmati kenaikan harga emas, tapi yang penting juga adalah selamat dari inflasi - kenaikan harga barang. So, perbetulkan mindset kita tentang pelaburan emas!
Tips ringkas pelaburan emas :
i. Setiap tahun, akan berlaku 3-4 kali market correction yang mengakibatkan harga emas menurun ke paras tertentu. Beli pada harga terendah sebelum harganya naik kembali. Tipsnya adalah tetapkan penurunan maksimum adalah seperti harga terendah bulan sebelumnya … Jangan tamak …
ii. Setiap satu atau 2 bulan, akan berlaku penurunan kecil yang mungkin mencapai sehingga 5% dari harga biasa. Yang ni anda kena selalu monitor harga. Sila rujuk kitco.com.
iii. Harga pasaran dunia ditutup pada Jumaat malam dan dibuka kembali pada tengah malam Ahad waktu Malaysia. 70% daripada harga pembukaan pada hari Isnin adalah lebih tinggi daripada hari Jumaat.
iv. Jika pasaran saham New York jatuh melebihi 5% dan diikuti kejatuhan saham utama Asia, kesannya akan memberikan lonjakan pada harga emas. Begitulah sebaliknya jika pasaran saham meningkat.
v. Secara umumnya, JANUARI adalah waktu terbaik membeli emas. OKTOBER hingga DISEMBER adalah waktu terbaik menjual emas dan JUN adalah permulaan terbaik untuk masuk PAJAK....


RM200/KEPING

SILA KE KEDAI EMAS RUHAN

No comments:

Post a Comment