GUNALAH TRAFFICWAVE

Monday, August 22, 2016

RENUNG-RENUNGKANLAH !!!

KAKAK...SAYA NAK SEGELAS AIR KOSONG...BOLEH ?

Seorang budak lelaki miskin berjalan dari rumah ke rumah untuk menjaja kerepek yang diusahakan oleh ibunya. Menjelang tengah hari, dia sudah berasa lapar, namun tidak mahu pulang selagi belum habis menjualnya. Bagi menghilangkan rasa lapar, dia berhajat meminta segelas air dari sebuah rumah berdekatan.
“Kakak, saya nak segelas air kosong...boleh?"
Direnungkan wajah budak yang kelihatan lesu dan sayu itu.
“Tunggu sebentar ya,” Seketika kemudian wanita itu keluar dengan segelas susu di tangannya. Budak itu terus minum tanpa berlengah.
“Berapa ya saya berhutang dengan kakak?” katanya sambil menyeluk saku poketnya.
“Tak perlu bayar.”
“Tetapi saya hanya minta air kosong. Emak saya ajar, jangan ambil apa-apa daripada orang lain tanpa bayaran.”
“Kalau begitu bayarlah dengan ucapan
"ALHAMDULILAH" dan terima kasih.”

“Okey, ALHAMDULILAH. Terima kasih kakak”
Budak itu terus beredar kembali menjaja kerepeknya. Entah bagaimana, dia terasa begitu bertenaga dan penatnya hilang.
Bukan semata-mata kerana segelas susu itu, malah lebih daripada itu, kerana sifat pemurah wanita itu walaupun tidak dikenalinya.
Beberapa tahun berlalu, wanita tersebut diserang penyakit yang serius. Dia telah dirawat di sebuah hospital di bandar tersebut, dengan dibawah pengawasan oleh seorang doktor pakar.
Rupa-rupanya doktor pakar yang merawat wanita itu adalah budak lelaki yang pernah diberikan segelas susu kepadanya suatu waktu dulu. Si doktor masih mengenali wajah wanita itu, walaupun dia sudah berusia.
Doktor muda itu berusaha merawat wanita itu sehingga sembuh. Malah bil hospital pun ditanggungnya. Setelah wanita tersebut sihat sepenuhnya, tiba kepadanya sekeping bil hospital. Di atas bil itu tertulis.
“Bil ini telah dijelaskan dengan segelas susu. Alhamdulillah dan Terima kasih – Dr Muhammad.”
MORAL OF THE STORY...
Walaupun kecil bantuan yang dihulurkan namun disertai dengan ikhlas, impaknya tidak terjangkau oleh imaginasi kita. Hakikatnya bantuan ALLAH SWT sering ada di mana-mana, dalam pelbagai bentuk dan kadang-kadang disampaikan melalui perantaraan orang yang berada berdekatan kita.

‪#‎Orang‬ yang menangis, tidak selamanya dia akan menangis. Akan ada waktu, tangisannya itu Allah ganti dengan bahagia. Sabarlah Duhai Hati...
Mari lah kita bersedekah pada hari yang mulia ini
ALHAMDULILLAH....

Friday, August 19, 2016

JADIKANLAH PEDOMAN HIDUP !!!

Iktibar dari Sirah...
Suatu hari, Umar al Khattab sedang duduk di bawah pohon kurma berdekatan Masjid Nabawi. Di sekelilingnya, para sahabat sedang asyik membincangkan sesuatu.
Tiba-tiba datanglah 3 orang pemuda. Dua pemuda memegang kuat seorang pemuda berpakaian lusuh yang diapit oleh kedua mereka.

Ketika mereka sudah sampai, berhadapan dengan Umar, kedua pemuda yang ternyata adik beradik itu berkata :
"Tegakkanlah keadilan untuk kami, wahai Amirul Mukminin!"

"Qishaslah pembunuh ayah kami sebagai hak atas kejahatan pemuda ini !".
Umar segera bangun dan berkata :
"Bertakwalah kamu kepada Allah, benarkah engkau membunuh ayah mereka, wahai anak muda?"

Pemuda berpakaian lusuh itu menunduk dan dalam nada suaranya yang menyesal ia berkata :
"Benar, wahai Amirul Mukminin."

"Ceritakanlah kepada kami kejadiannya.", ujar Umar.
Pemuda berpakain lusuh itu kemudian memulakan ceritanya :
"Aku datang dari pendalaman yang jauh, kaumku memercayaiku atas suatu urusan muamalah untuk aku selesaikan di kota ini.
Apabila sampainya aku di kota ini, aku ikat untaku pada sebuah pohon kurma lalu aku tinggalkan dia (unta). Begitu pantas, setelah aku kembali, aku sangat terkejut melihat seorang laki-laki tua sedang menyembelih untaku, rupa-rupanya untaku terlepas dan merosakkan kebun yang dimiliki oleh lelaki tua itu. Sungguh, aku jadi sangat marah tidak terkawal waktu itu, segera aku cabut pedangku dan kubunuh ia (lelaki tua tadi). Ternyata ia adalah ayah dari kedua pemuda ini."
"Wahai, Amirul Mukminin, engkau telah mendengar ceritanya, kami boleh mendatangkan saksi untuk itu.", sambung pemuda yang ayahnya terbunuh.
"Tegakkanlah hak Allah keatasnya!" Setimpal dengan yang lain.
Umar terpegun dan bimbang mendengar cerita si pemuda berpakaian lusuh itu.
"Sesungguhnya yang kalian tuntut ini adalah seorang pemuda yang soleh lagi baik budi pekertinya. Dia membunuh ayah kalian hanya kerana khilaf kemarahan sesaat", ujarnya.
"Izinkan aku, meminta dari kalian berdua supaya memaafkannya dan akulah yang akan membayarkan diyat (tebusan) atas kematian ayah kamu", kata Umar.
"Maaf Amirul Mukminin," balas kedua pemuda yang kelihatan masih marah dengan keadaan mata mereka merah menyala,
"Kami sangat menyayangi ayah kami, dan kami tidak akan redha jika korban jiwa belum dibalas dengan korban jiwa juga".
Umar semakin bimbang, di hatinya telah timbul rasa simpati kepada si pemuda berpakaian lusuh yang dinilainya amanah, jujur, dan bertanggungjawab.
Tiba-tiba si pemuda berpakaian lusuh berkata :
"Wahai Amirul Mukminin, tegakkanlah hukum Allah, laksanakanlah hukum qishas keatasku. Aku redha dengan ketentuan Allah", ujarnya dengan tegas.

"Namun, izinkan aku menyelesaikan dahulu urusan kaumku. Berilah aku tangguh selama 3 hari. Aku akan kembali untuk penghukuman qishas".
"Mana boleh begitu?", ujar kedua pemuda yang ayahnya telah terbunuh itu.
"Nak, tidakkah engkau mempunyai kaum kerabat atau kenalan untuk menguruskan urusanmu?", tanya Umar al Khattab.
"Sayangnya tidak ada, wahai Amirul Mukminin".
"Bagaimana dengan pendapatmu jika aku mati membawa hutang tanggungjawab kaumku bersamaku?", pemuda berpakaian lusuh itu sebaliknya bertanya kepada Umar.

"Baiklah, aku akan memberimu waktu tiga hari. Tapi harus ada orang yang mahu menjaminmu, agar kamu dapat kembali untuk menepati janjimu" kata Umar.
"Aku tidak memiliki seorang kerabatpun di sini. Hanya Allah, hanya Allah-lah penjaminku wahai orang-orang yang beriman", katanya dalam nada kesedihan..
Tiba-tiba dari belakang kerumunan orang ramai terdengar suara lantang :
"Jadikan aku penjaminnya, wahai Amirul Mukminin".

Ternyata Salman al-Farisi yang berkata.
"Salman?" Umar mengherdik, kelihatan agak marah.
"Kau belum mengenal pemuda ini, Demi Allah, jangan engkau main-main dengan urusan ini".

"Perkenalanku dengannya samalah dengan perkenalanmu dengannya, yaa, Umar. Dan aku mempercayainya sebagaimana engkau percaya padanya", jawab Salman dengan tenang.
Akhirnya dengan berat hati, Umar mengizinkan Salman menjadi penjamin kepada si pemuda berpakaian lusuh tersebut. Pemuda itu pun segera pergi menguruskan urusannya.
Hari pertama berakhir tanpa ada tanda-tanda kedatangan si pemuda berpakaian lusuh itu. Begitupun juga hari kedua. Orang ramai mulai tertanya-tanya apakah si pemuda tersebut akan kembali. Kerana dengan mudah sahaja si pemuda itu boleh menghilang ke negeri yang jauh jika ia mahu memungkiri janjinya dan waktu dan masa yg ditetapkan
Hari ketiga pun tiba. Orang ramai mulai meragukan kedatangan si pemuda tersebut, dan mereka mulai khuatir akan nasib Salman, salah seorang sahabat Rasulullah S.A.W. yang paling utama.
Matahari hampir tenggelam, hari mulai berakhir, orang ramai sedang berkumpul untuk menunggu kedatangan si pemuda berpakaian lusuh. Umar berjalan mundar-mandir menampakkan kegelisahannya. Kedua pemuda adik beradik yang menjadi pendakwa kes qishas itu sangat kecewa dengan keengkaran janji si pemuda berpakaian lusuh itu.
Akhirnya tiba waktu jatuhnya hukuman qishas. Salman dengan tenang dan penuh tawakkal berjalan menuju tempat penghukuman. Hadirin mulai teresak-esak menangis, kerana menyaksikan seorang yang hebat seperti Salman akan dikorbankan.
Tiba-tiba di kejauhan ada bayangan seseorang sedang berlari tersengguk-sengguk, sekejap jatuh, sekejap bangun, kemudian jatuh lagi, lalu ia bangun kembali.
”Itu dia!” teriak Umar.
“Dia datang menepati janjinya!”.Masa dan waktunya

Dengan tubuhnya bermandi peluh dan nafas tercungap-cungap, si pemuda itu jatuh di pangkuan Umar.
”Hhuhuh..hh.. maafkan aku.. maafkan.. aku, wahai Amirul Mukminin..” ujarnya dengan susah payah,
“Tidak ku sangka... urusan kaumku... mensiakan... banyak... waktu...”.
”Kupacu... tungganganku... tanpa henti, hingga... ia sampai pada sakaratulmaut di gurun... Terpaksa... aku tinggalkan ia... lalu aku berlari dari sana..”

”Demi Allah”, ujar Umar menenanginya dan memberinya minum,
“Mengapa kau bersusah payah untuk kembali? Padahal kau boleh lari dan menghilang diri?” tanya Umar.
”Aku kembali agar jangan sampai ada yang mengatakan... di kalangan Muslimin...sudah tidak ada lagi pemuda...yang menepati janji...” jawab si pemuda berpakaian lusuh itu sambil tersenyum.
Mata Umar berkaca-kaca, sambil menahan sedihnya, lalu ia bertanya :
“Lalu engkau pula, Salman, mengapa semahu- mahunya engkau bersungguh untuk menjamin orang yang baru sahaja engkau kenal?"

Kemudian Salman menjawab :
"Agar nanti jangan sampai dikatakan, di kalangan Muslimin, sudah tidak ada lagi rasa saling percaya dan mahu menanggung beban saudaranya”.

Hadirin mulai merasa sedih sambil menahan tangisan mereka kerana terharu dengan kejadian itu.
”Allahu Akbar!”, Tiba-tiba sahaja kedua pemuda adik beradik itupun berteriak.
“Saksikanlah wahai kaum Muslimin, bahawa kami telah memaafkan saudara kami itu”.
Semua orang tersentak dan terkejut mendengar kata-kata kedua pemuda tersebut.
“Kamu berdua...” ujar Umar.
“Apakah maksudnya ini? Mengapakah kamu..?” Umar semakin terharu.

Kemudian dua pemuda itu menjawab dengan mengatakan :
”Agar jangan sampai dikatakan nanti, di kalangan Muslimin tidak ada lagi orang yang mahu memberi maaf dan sayang kepada saudaranya”.

”Allahu Akbar!”...terdengar ucapan takbir daripada hadirin.
Pecahlah tangisan bahagia, terharu dan sukacita oleh semua orang.
MasyaAllah..., saya bangga menjadi muslim andainya ada bersama kita pemuda berjiwa satria, muslim yang memuliakan al Islam dengan berbahagi pesan nasihat untuk tetap istiqomah berada di jalan-Nya..
Allahu Akbar…!
Kisah yg hebat..... Allah huakbar! 
😭😭😭

Teringin nak share sebab kehebatan kisahnya... Allah huakbar!
Itulah jiwa insan hasil produk didikan Rasullullah yg semakin hilang

Tuesday, July 19, 2016

UNTUK KESIHATAN ANDA

RUGILAH KAMU JIKA TIDAK MEMBACA INI!!! SUDAH TERBUKTI, DASYATNYA 7 MANFAAT BUAH SAWO UNTUK KESEHATAN TUBUH. ((SEMOGA BERMANFAAT))




Sawo yaitu salah satu nama buah dari berbagai jenis buah yang telah kita kenal. Buah ini mudah dikenali dari bentuk fisiknya yaitu bulat lonjong atau oval dengan kulit buah yang bewarna coklat tua. Sawo adalah salah satu buah yang terasa manis di lidah dengan biji yang bewarna hitam mengkilat didalamnya. Buah ini juga termasuk salah satu buah yang kaya serat. Kelebihan lain dari buah ini yakni mempunyai beragam manfaat yang begitu baik untuk kesehatan badan anda.

Selanjutnya, apa saja manfaat dahsyat sawo untuk kesehatan badan itu....??? Sahabat, tips kesehatan. Buah sawo bakal tumbuh subur pada daerah yang beriklim tropis. Sehingga tidak mengherankan, buah ini akan tumbuh subur di negara Indonesia kita ini. Buah ini pertama kali ditemukan banyak tumbuh di Amerika Tengan khususnya didaerah Meksiko. Mulai menyediakan dan mengkonsumsi buah sawo di dalam menu makanan harian akan bermanfaat besar untuk kesehatan badan anda. Ini karena, buah sawo punyai berbagai kandungan nutrisi yang komplet.
center;"> Berikut ini 7 manfaaat dahsyat sawo untuk kesehatan tubuh anda :  1. Mencukupi Nutrisi Organ Penglihatan. Buah sawo adalah sumber vitamin A yang cukup melimpah. Vitamin A dalam buah sawo berperan dalam menutrisi mata. Hingga organ mata akan selalu terjaga kesehatannya setiap saat.

2. Penangkal Kanker Yang Efektif Dan Alami. Berbagai nutrisi yang terdapat didalam sawo seperti antioksidan, serat, vitamin A serta berbagai nutrisi yang lain begitu efektif mencegah kanker paru­paru dan kanker pada rongga mulut.

3. Menutrisi Serta Menguatkan Tulang Anda. Buah sawo adalah sumber kalsium, fosfor serta zat besi. Tiga kandungan nutrisi itulah yang bisa membantu merawat dan membuat tulang tetap sehat searah umur yang terus bertambah.

4. Pencegah Sembelit Yang Cukup Ampuh. Ini karena, buah sawo yaitu satu diantara buah yang memiliki kandungan serat yang cukup tinggi. Hingga, buah sawo begitu efektif melancarkan buang air besar atau pencegahan sembelit yang begitu baik.

5. Mencegah Anemia Dengan Efektif. Ini karena, buah sawo mengandung folat dan zat besi yang mana ke-2 nutrisi tersebut bisa menghindar gejala anemia.

6. Menutrisi Kulit Agar Tetap Sehat. Buah sawo mempunyai kandungan vitamin A, C dan vitamin E. Ketiga nutrisi itu yang dapat menyehatkan kulit dan membuat seorang terlihat lebih awet muda.

7. Pencegah Batuk Yang Cukup Efektif. Ini karena, buah sawo akan membantu mengikis dahak dan lendir pada rongga hidung beserta saluran pernafasan anda.

Friday, June 24, 2016

BOLEH DIPRAKTIKKAN

Lim Guan Eng beri cadangan 'ramuan ajaib' kalahkan BN -
Lim beri cadangan parti Pas mesti beri tumpuan kalahkan BN di negeri-negeri ini sahaja. Beri pukulan terakhir. Halau semua pemimpin BN di kerusi MB dan di Putra Jaya. Pas beri tumpuan di negeri Kedah, Perlis, Perak, Kelantan, dan  Trengganu.
 
Manakala lain-lain negeri Pakatan Harapan tanpa Pas akan bergabung melawan UMNO.
MB Pas akan dilantik seperti negeri disebutkan.

Manakala MB Pakatan Harapan di negeri yang mereka kalahkan UMNO/BN.
Manakala semua MB UMNO semua ke laut bersama Najib dan penjilatnya ke laut jugak.
Formula ini satu ramuan ajaib untuk kalahkan UMNO/BN dalam PRU 14 nanti.

Pas tawan negeri-negeri lain. Pakatan Harapan tawan negeri-negeri yang banyak pengundi bandar...

Ramuan ajaib kalahkan UMNO...bijak Lim..

Sunday, June 12, 2016

SO HOW ?

TIDAK HABIS-HABIS MENYALAHKAN ORANG LAIN, WALHAL YANG BERMASALAH KITA, UMNO-PAS
Oleh Mohammad Agus Yusoff
Tidak habis saya fikir, kenapa apabila b erlaku kekecohan dalam politik Melayu, baik itu dalam UMNO atau PAS, maka DAP, LGBT, dan kaum Cina yang dipersalahkan?Pada saya, cukuplah kita menyalahkan kaum lain dengan masalah yang kita hadapi. Takkanlah masalah politik UMNO dan PAS hari ini adalah disebabkan oleh DAP dan kaum Cina?
Sepatutnya, jika kita orang Melayu bergaduh, kita muhasabah diri dan bertanya—apa puncanya? Adakah itu kerana terlalu mengejar kuasa, menjaga kuasa, memburu kekayaan, terlalu berpuak, atau adakah kerana terlalu sombong dan angkuh?
Selepas itu, tanya lagi diri kita. Sudah cukupkah kita membantu orang Melayu? Sudah cukupkah tindakan yang kita buat untuk menyatukan politik Melayu?
Dalam kita mencari jawapan kepada pertanyaan di atas, elakkanlah dari terus bersikap denial syndrome dengan hanya menyalahkan kaum lain. Lihatlah pada integriti kita, komitmen kita dan perancangan kita dalam menyelesaikan masalah Melayu.
Yang perlu sekarang ialah kita memahami keresahan rakyat. Cukuplah kita melihat masalah politik orang Melayu sekarang dari aspek polarisasi kaum.
Yakinilah, masalah kita tidak akan selesai jika sikap dan pemikiran kita tidak berubah. Dan ini harus dimulakan oleh pemimpin kita!

Friday, April 15, 2016

YEAH, DAH SEMAKIN BANYAK TERSEMBOL KELUAR !!!

Salam & Sejahtera Kekawan....

Dapatkan Akhbar Amanah ( Parti Amanah Negara) yang akan keluar Hari ini..(Jumuah - biweekly) untuk mengikuti tulisan ini dalam BM..


Tulisan panjang saya, setelah membaca 106 muka surat Laporan PAC (Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung pelbagai dakwaan salah-laku dalam Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang telah dibentang pada Khamis lalu bersamaan 7hb April, 2016) berjodol "Laporan PAC Bukan Penutup Kemelut 1-MDB tetapi Pembuka Tindakan Undang-undang!"

Secara khususnya...tajuk FMT ini " Was Smart Alec Arul Conned" adalah petikan dari penulisan ini..hanya sebagai satu contoh kebejatan tadbir-urus pelaburan dan perniagaan 1-MDB yang sarat dengan tipu-helah kegiatan SONGLAP atau 'Embezzlement' yang semuanya Menantikan Tindakan Peguam Negara dan PDRM untuk bertindak dan memulakan Siasatan Forensik seperti yang DIGESA olih President Transparency International- Malaysia.


Mengambil hanya satu dapatan PAC di sini..antara yang saya sebutkan dalam tulisan saya itu.....
(bersabitan pembelian Jaminan terbitan Bon untuk membeli 2 IPP)..
Sebuah syarikat Abu Dhabi dengan nama International Petroleum Investment Company (IPIC bersetuju untuk bertindak memberi jaminan untuk 1-MDB menerbit bon pada tahun 2012.
PAC mendapati bahawa 1-MDB terpaksa membayar sejumlah wang (US$3.51 bilion) kepada Aabar Investment PJS, sebuah anak syarikat IPIC sebagai kos menjamin terbitan bon tersebu. Lebih khusus lagi, 1-MDB terpaksa membayar ‘deposit sekuriti’ dan ‘memberi satu 'Option' kepada Aabar PJS.
Saya ingatkan sekali lagi..bahawa semua bayaran ini berjumlah $3.5 bilion adalah bagi membolehkan 1-MDB mendapatkan jaminan bon yang dikeluarkan olih IPIC sebanyak US$3.5 bilion. Sangat Pelik!
Laporan PAC juga menyebutkan bahawa Ketua Audit Negara dari Jabatan Audit Negara (JAN) menyatakan bahawa tiada bukti Aabar BVI, atau Aabar PJS Ltd dalam laporan itu, mempunyai apa jua kaitan dengan IPIC atau Aabar Investment PJS, mengikut Laporan Tahunan IPIC yang tersudit!
The Wall Street Journal juga telah melaporkan IPIC tidak pernah menerima AS$2.4 bilion, menurut pegawai-pegawai firma berkenaan. Ini lebih menimbulkan kepelikan. Tembelang modus operandi 1-MDB sudah mula difahami yakni mewujudkan syarikat yang serupa tapi tidak sama.

Terkini pengumuman IPIC tidak lagi mengejutkan kerana Reuters telah melaporkan 2 bekas pegawai utama IPIC dan Aabar, Khadem Al Qubaisi dan Mohamed Badawy Al Husseiny telah ditahan oleh pihak berkuasa Abu Dhabi yang terbabit dengan urusniaga 1-MDB ini. Apakah ini kunci kepada misteri mengapa Aabar PJS tidak menerima bayaran tetapi diterima olih Aabar PJS Limted dan Siapa diszebalik semua kegiatan SONGLAP/ROMPAKAN ini...Apakah kaiatan dengan 1-MDB dan personel 1-MDB?? Peliknya semua ini sudah berlaku bertahun lebih awal (2012)....Tetiba Arul dan 1-MDB kata mereka kena tipu dan sedang memikirkan semua options untuk bertindak memberkas semua yang berkomplot..2 pegawai IPIC di atas tadi telah diberkas olih pihakerkuasa Abu Dhabi...


Sekarang rakyat dan tax-payers negara ini mahu lihat Siapa pula yang akan kena dari pihak sebelah sini..sebab MUSTAHIL untuk hanya pihak Abu Dhabi sana yang terlibat dalam penipuan.....sepertipepatah bahasa Inggeris.. IT TAKES TWO TO TANGO!
Sama-sama kita nantikan..SEBAB itu President TI-M mahukan FORENSIC AUDITING & INVESTIGATION dalam semua Kebejatan tadbir-urus (ms 94-103) untuk memberkas semua CONMEN dalam 'ROMPAKAN TERDAHSYAT KURUN INI!

LAPORAN PAC BUKAN PENUTUP TETAPI PEMBUKA SEGALA TINDAKAN UNDANG-UNDANG..

PM JANGAN SELESA SEBAB ISU DERMA BUKAN DALAM BIDANG KUASA (TOR) PAC....

Sunday, April 3, 2016

KITA TENGOK APA KESUDAHANNYA

Derma atau dana 1MDB? Siasatan Luxembourg ada jawapan



Nigel Aw        


  
Rakyat Malaysia mungkin tertanya-tanya mengapa sebuah negara kecil di Eropah juga melancarkan siasatan global ke atas skandal 1MDB, tetapi hasil siasatan itulah yang akan mempunyai kesan besar ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sebagai permulaan, siasatan Luxembourg itu tidak menunjukkan bahawa ia mempunyai sebarang kaitan dengan Najib.

Tetapi siasatan Luxembourg adalah penting kerana ia boleh menyelesaikan kaitan penting - hubungan antara 1MDB dengan beberapa entiti yang telah bermurah hati menyalurkan berbilion-bilion ringgit yang didakwa sebagai derma ke dalam akaun bank peribadi Najib.

Berita ABC pada Selasa lalu yang memetik rekod bank Najib, mendedahkan bahawa AS$1.051 bilion (RM4.2 bilion) di akaun peribadi perdana menteri berasal daripada entiti seperti Kementerian Kewangan Arab Saudi, Putera Faisal bin Turki bin Bandar Alsaud, Kewangan Tanore (BVI ) dan Blackstone Asia Real Estate Partners Ltd (BVI).


Pejabat Perdana Menteri mendakwa entiti Arab itu adalah bukti yang Najib sentiasa tegaskan - wang itu adalah sumbangan Arab dan sebarang dakwaan mengaitkannya dengan 1MDB adalah salah.
Jadi bagaimana kaitan ini dengan penyiasatan Luxembourg?
The Wall Street Journal hari ini melaporkan bahawa Kumpulan Banque Privee Edmond De Rothschild Group di Luxembourg yang menguruskan dana untuk pelanggan kaya, mengesahkan ia sedang bekerjasama dengan penyiasat di negara itu bagi menentukan sama ada dana 1MDB mengalir ke dalam bank swasta berkenaan.

Walau bagaimanapun, sebelum pihak berkuasa Luxembourg mengumumkan siasatannya, Sarawak Report pada Januari lalu telah memberi tumpuan kepada Banque Privee Edmond De Rothschild.
Portal pendedah maklumat itu, secara khusus mengeluarkan dokumen yang menunjukkan bahawa akaun Khadem Al-Qubaisi di Banque Privee Edmond De Rotschilde di Luxembourg di bawah nama 'Amanah Vasco’ menerima deposit AS$ 472.75 bilion antara 29 Mei 2012 dan 4 Disember 2012.
Wang itu berasal daripada Blackstone Asia Real Estate Partners Ltd (BVI), syarikat pesisir luar yang sama yang menyalurkan sekurang-kurangnya AS$120 juta (RM480 juta) ke akaun bank peribadi Najib antara 3 Januari 2012 dan 23 Mei 2012.

Khadem sebelum ini adalah Pengerusi Aabar Investments PJS, anak syarikat dana pelaburan Abu Dhabi, iaitu International Petroleum Investment Companya (IPIC) yang mana beliau juga adalah pengarah urusan. Kedua-dua entiti itu mempunyai urusan perniagaan dengan 1MDB.




Siasatan Luxembourg dipercayai tertumpu ke atas akaun Khadem dalam Banque Privee Edmond De Rotschilde.

Ini berdasarkan hakikat bahawa kenyataan pendakwa raya Luxembourg yang berkata siasatan "bertujuan untuk mengesan asal-usul empat pemindahan wang yang berlaku pada tahun 2012" yang selaras dengan empat transaksi yang pertama didedahkan oleh Sarawak Report pada bulan Januari.
Empat urusniaga yang diterima oleh Khadem daripada Blackstone Asia Real Estate Partners Limited (BVI) dalam tempoh tujuh bulan bermula dengan deposit AS$158 juta pada 29 Mei 2012 dan kemudiannya AS$ 100.75 juta, AS$ 129 juta dan AS$ 85 juta yang dipindahkan pada 3 Ogos, 31 Oktober dan 4 Disember, berjumlah AS$ 472.75 juta.

Kenyataan pendakwa raya Luxembourg itu berkata penyiasat juga sedang menjejaki asal urus niaga lain pada tahun 2013, yang merujuk kepada deposit AS$ 20.75 juta yang diterima oleh Khadem pada 2 Februari tahun berkenaan daripada Good Star Limited, juga diketengahkan oleh portal pendedah maklumat itu pada bulan Januari.

Good Star Limited dikawal oleh sekutu Najib dan jutawan kelahiran Pulau Pinang Jho Low.
Syarikat itu dituduh memindahkan AS$1.030 bilion daripada usaha sama 1MDB dengan PetroSaudi International, tetapi 1MDB menegaskan semua wangnya dalam perjanjian itu telah disahkan.