Saturday, June 24, 2017

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

ASSALAMMU'ALAIKUM!
Diucapkan selamat menyambut ketibaan 1 Syawal 1438H kepada semua pembaca yang beragama Islam.
Sama-samalah kita memberi dan menerima kemaafan
pada hari yang mulia ini.
Semoga dipanjangkan umur untuk membolehkan kita menikmati rahmat Ramadan al-Mubarak pada tahun hadapan. Aamiin !
>>> SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI <<<
>>> MAAF ZAHIR DAN BATIN <<<
Kita ketemu lagi hari Rabu akan datang ...

Thursday, June 22, 2017

EMAS SANGAT BERKUASA

KUASA BELI EMAS KEKAL UNTUK JANGKA MASA PANJANG

Pernyataan di atas bermaksud, apa-apa yang boleh dibeli oleh emas bukan sahaja ratusan tahun yang lalu malahan juga ribuan tahun dahulu tetap boleh dibeli dengan berat emas yang sama pada hari ini.

Perkara tersebut dijelaskan dalam buku “The Golden Constant – The English and American Experience 1560 – 2007” oleh Profesor Roy W. Jastram dari Sekolah Pengurusan Perniagaan, University of California.

Harus diingat bahawa dalam buku itu Jastram cuba merongkaikan satu persoalan, iaitu “Adakah nilai duit pada masa lampau lebih tinggi berbanding sekarang?”  Duit di sini bermaksud emas. Sehubungan itu, data indeks harga barangan di England dan Amerika serta harga emas semasa dikumpul.

Dalam hasil kajiannya terhadap kuasa beli emas dan indeks komoditi itu, Jastram merumuskan bahawa kuasa beli emas pada pertengahan abad ke-20 hampir sama dengan kuasa belinya pada pertengahan abad ke-17.

Tidakkah hasil analisis data 447 tahun itu menunjukkan anda akan mengaut keuntungan sekiranya menyimpan emas DALAM JANGKA MASA PANJANG ?

Hakikatnya, kuasa membeli emas sangat stabil. Apa-apa yang emas boleh beli pada masa sekarang tetap boleh dibeli bukan sahaja beberapa ratus tahun malahan juga ribuan tahun dari sekarang. Demikianlah kehebatan emas yang tiada tandingannya dengan wang fiat (wang kertas) yang sentiasa terdedah kepada manipulasi dan inflasi.

SIMPANLAH EMAS DENGAN SEGERA KERANA SIFATNYA KALIS INFLASI !!!   


Wednesday, June 21, 2017

PELABURAN DAN PERNIAGAAN EMAS

CARA JANA UNTUNG MELALUI PELABURAN DAN PERNIAGAAN EMAS
TEKNIK 1 : Beli Emas Fizikal dan Pegang Selama Mungkin Sebagai Aset
.
Teknik ini lebih menjurus kepada membeli emas sebagai aset. Anda beli emas fizikal dan memegangnya selama yang mungkin; contohnya 20 – 30 tahun. Emas ini akan menjadi sumber tunai/pinjaman anda. Anda tidak terfikir langsung untuk menjual emas ini. Bagaimana membuat keuntungan dengan cara ini?
Dengan andaian harga emas naik 27% setahun dalam jangka masa panjang anda akan nampak keuntungan apabila anda pergi memajak emas ini di Ar-Rahnu.Ini kerana, semakin tinggi nilai emas anda maka semakin banyak wang yang anda boleh pinjam di Ar-Rahnu. Semakin banyak wang yang anda boleh pinjam maka semakin banyak perkara yang boleh anda lakukan.
Sebagai Contoh,
Anda membeli 100 gram emas pada tahun 2009 dengan harga RM11 400.
Maka nilai pinjaman daripada Ar-Rahnu (andaian: Bank Rakyat) pada tahun 2009 ialah: 65% x RM11400 = pinjaman RM7410
Pada tahun 2013, dengan andaian harga emas anda naik 108%
Maka nilai emas naik menjadi RM23 712 maka nilai pinjaman Ar-Rahnu 65% x RM23 712 = RM15 412.80
Pada tahun 2017, dengan andaian harga emas anda naik 216% menjadi RM36 024 maka nilai pinjaman Ar-Rahnu
65% x RM36 024= RM23 415.60
Pada tahun 2021, dengan andaian harga emas anda naik 324% menjadi RM48 336 maka nilai pinjaman Ar-Rahnu
65% x RM48 336= RM31 418.40
Kita boleh lihat di sini, emas yang dibeli pada tahun 2009 dengan harga RM11 400 boleh memberikan pinjaman bernilai RM31 418.40 setelah 12 tahun. Perlu diingat bahawa kita boleh buat pinjaman sebanyak itu tanpa penyusutan walau 0.1 gram pun emas milik kita. Kita tetap juga memiliki emas seberat 100 gram selepas mengambil wang pinjaman itu.
>>>>>BEGITULAH HEBATNYA PENANGAN EMAS<<<<<
TEKNIK 2: Beli Emas Fizikal Ketika Harga Rendah dan Jual Apabila Harga Tinggi
Ini ialah kaedah yang termudah sekali. Beli ketika harga rendah dan jual pada harga tinggi. Emas yang sesuai digunakan ialah emas fizikal seperti gold bar OROSAVER 999.9 dan 916 serta barangan emas 999.9.
Contohnya rantai tangan gajah. Lebih rendah spread emas tersebut maka lebih cepat anda mendapat keuntungan. Anda beli emas fizikal ini kemudian simpan elok-elok. Apabila harga naik melepasi target keuntungan anda maka anda boleh jual balik dan memperoleh keuntungan.
Harga jualan 1 Oz Kijang Emas Bank Negara Malaysia pada 21/8/2009 ialah RM3388.
Harga pada 2/5/2013 ialah RM4718
DALAM TEMPOH MASA 3 TAHUN SAHAJA TELAH BERLAKU PENINGKATAN SEBANYAK 39%.
Bolehkah pelaburan ASB memberi Return of Invesment (ROI) sebanyak itu ? Jangan mimpilah.
So, cepat-cepatlah beli – simpan – jual balik emas apabila harganya naik mencanak. Anda mampu melakukannya.
TIRU MACAM SAYA> PERCAYALAH CAKAP SAYA.
Ini teknik ke-3 melabur dan berniaga emas. Jangan bimbang, sesiapa pun mampu melakukannya.
Jangan lupa membaca teknik ke-3 dalam pos berikut esok hari. Masih berkisar pada Kijang Emas Bank Negara Malaysia tu. Nak guna item lain pun tak ada masalah.
TEKNIK 3 : Buat Pinjaman Semaksimum Mungkin dan Beli Emas Fizikal
Berdasarkan analisis, membuat pinjaman dan membeli emas fizikal memang menguntungkan. Ini kerana pinjaman untuk membeli emas fizikal ialah pinjaman yang baik.
“Pinjaman yang baik ialah pinjaman yang menyebabkan anda menjadi bertambah kaya. Pinjaman yang buruk ialah pinjaman yang menyebabkan anda bertambah miskin”
Katakan anda tak nak jual Kijang Emas tersebut dan masih memegang sehingga hari ini(23/7/2008 – tarikh artikel ini ditulis) berapa untung nya?
Ini pengiraannya:
Harga Kijang Emas pada 22/7/2008 ialah RM3208.00 seunit
Jadi RM3208.00 x 8 keping = RM25,664.00!!
Keuntungan bersih anda ialah RM12,044!! dalam masa 6 tahun (bersamaan 120%). Purata pulangan ialah 20% setahun.
Hebat betul keuntungan daripada emas ini ye. Jauh lebih hebat daripada melabur dalam ASB !!!
KALAU NAK KAYA, CEPAT-CEPATLAH BELI EMAS, TAHAN LUKAH DI PERGENTINGAN, ANDA UNTUNG BERGANDA-GANDA - HALAL PULAK TU !!!
Nak tengok saja ke? Ikutlah langkah den. Tak nyosal deh …
Cuba anda baca dan hadam betul-betul fakta yang dikemukakan dalam pos ini.
KAJIAN KES:
Pada Mei 2002 jika anda buat personal loan Bank Rakyat sebanyak RM10 000 untuk tempoh 5 tahun maka anda perlu bayar RM227 sebulan bermula Jun 2002 sehingga April2007. Jadi jumlah bayaran kepada bank untuk tempoh 5 tahun ialah RM13 620.00. Jika wang pinjaman RM10 000 semuanya anda beli syiling Kijang Emas 1 Oz (2 Mei 2002) maka anda dapat beli 8 Keping Kijang Emas 1 Oz
Bila loan anda dah selesai bayar pada April 2007, nilai Kijang Emas 1 Oz itu menjadi RM2351 (2/4/2007).
Dengan kata lain, setelah 5 tahun Kijang Emas anda sebanyak 8 keping itu berharga RM2351 x 8 = RM18 808!
Kalau anda jual semua syiling Kijang Emas tersebut pada 2/4/2007, maka keuntungan bersih anda ialah RM5188.00.
Anda akan untung 51.88% .
Untung per tahun pelaburan di ASB hanya antara 7% hingga 8% sahaja.
BOLEH LAWAN KE ?

Tuesday, June 20, 2017

TIPS MEMBELI EMAS


Tips yang  dimaksudkan di sini adalah cara-cara yang betul membeli emas di kedai emas,tak kira sama ada kedai Cina atau kedai Melayu atau kedai India. Ramai yang tak ambil kisah sebenarnya tentang cara-cara yang betul membeli emas. Antara tips tersebut adalah:

1. Beli barang kemas 999 (24k) atau 916 (22k) sahaja

Kedua-dua jenis ketulenan emas tu mempunyai nilai tertinggi untuk jangka panjang. Emas 999 (kandungan emas 99.9%) jarang dibuat barang kemas sebab terlalu lembut dan mudah lekuk. Untuk kenal emas 999 dan 916 kena cek pada bahagian belakang barang kemas tu sebab biasanya akan ditempa dengan cop “999” dan “916”. Satu lagi, kalau emas jenis itu dibakar, tidak meninggalkan kesan kehitaman.

2. Beli barang kemas padu/ tumpat sahaja

Elakkan barang kemas yang berlubang/ kosong di dalam. Ini penting untung memudahkan proses penilaian ketulenan menggunakan densimeter bila nak jual balik ataupun dipajak di Ar-Rahnu nanti. Densimeter tak dapat buat bacaan yang tepat bagi barang kemas yang belubang ataupun mempunyai batu pertama.Selain daripada tu, barang kemas padu lebih kukuh, tahan lasak dan payah patah, putus, bengkok, rosak dan sebagainya. Bila barang kemas  itu rosak, terpaksalah trade-in sebagai ‘used gold’ dengan harga diskuan 25%! Banyak tu. Kalau simpan jer, nanti kena zakat sebagai emas yang tak dipakai yang nisabnya lebih tinggi daripada emas yang dipakai.

3. Elakkan membeli barang kemas yang ada batu permata

Barang kemas yang ada batu permata rendah nilai ‘2nd hand value’nya. Nilainya sangat rendah bila nak jual balik dan tak diterima untuk gadaian. Emas 916 biasanya jarang ada batu permata sebab  tak cukup kuat untuk pegang permata. Kalau emas 916 tapi ada permata, awas! Mungkin barang kemas tu bukan 100% emas 916, biasanya emas 750.

4. Simpan resit belian

Resit asal belian akan membezakan nilai bila nak jual balik pada pengeluar, dan ada kedai pajak yang memerlukannya. Kalau nak jual balik emas yang kita beli dari Poh Kong contohnya; kalau ada resit dia beli balik dengan harga diskaun 20% (spread), kalau tau tak ada resit asal, dia akan beli dengan diskuan 25% dari harga semasa.

5. Jangan beli emas putih

Emas putih dijual pada harga platinum (logam paling mahal, lebih mahal daripada emas 999), tapi tak ada second hand value. Emas putih mengandungi sama ada 75% atau 37.5% emas, selebihnya dicampur dengan logam lain. Rupa emas putih sama dengan silver. Bezanya cuma terdapat cop “750” atau “375” sahaja. Berdasarkan apa yang saya survey, ada juga kedai emas yang jual emas putih sanggup beli balik pada harga diskuan 30% kalau ada resit, dan 50% daripada harga asal kalau tak ada resit. Tapi umumnya, bukan mudah nak jual balik emas putih tu. Pokoknya, memang merugikan dari sudut pelaburan.

6. Survey kos upah paling rendah.

Kos upah berbeza untuk satu kedai dengan kedai yang lain walaupun designnya sama. Kalau tak ada kos upah lagi bagus.

7. Cari kedai yang jual emas bawah harga FGJAM(Persatuan Pekedai Emas).

Harga ‘standard’ pekedai emas boleh rujuk di sini www.fgjam.org.my

8. Cari kedai yang terima belian balik (trade-in) dengan harga yang tinggi.

Secara puratanya, mereka beli balik dengan harga diskaun 20% - 25%, tetapi ada juga kedai yang sanggup beli balik dengan harga diskuan 15% untuk barang kemas yang dibeli di kedainya.

Mudah-mudahan, semua tips di atas boleh dijadikan panduan untuk sahabat-sahabat membeli barang kemas yang bukan sahaja berfungsi sebagai perhiasan, tetapi boleh juga dijadikan pelaburan yang bernilai tinggi. Sambil menyelam sambil minum air, insyaAllah.

Monday, June 19, 2017

YANG MANA JADI PILIHAN?

MEMILIH EMAS FIZIKAL  ATAU EMAS MAYA

Sekarang anda telah mengetahui bahawa terdapat 2 jenis emas pelaburan yang boleh dibeli iaitu emas fizikal dan akaun simpanan emas.

Persoalannya, yang mana satu sesuai dengan anda?Emas fizikal atau akaun simpanan emas?

Jawapan saya: BELI EMAS FIZIKAL.

Mengapa?

BOLEH DIGADAIKAN

Menggadaikan emas fizikal dan memperoleh wang jika memerlukan.
Jadi, walaupun harga emas jatuh anda tidak akan mengalami kerugian.
Berbeza dengan akaun simpanan emas. Anda akan mengalami kerugian jika menjual pada harga yang rendah daripada harga belian. Anda perlu menunggu sehingga harga naik sebelum mendapat keuntungan.

EMAS FIZIKAL BOLEH DIJUAL

Pada bila-bila masa dan kepada sesiapa yang ingin membelinya.
Walaupun ketika cuti atau waktu malam sedangkan untuk akaun simpanan emas anda cuma boleh menjualnya di bank ketika waktu perbankan.

RUJUKAN: HARGA EMAS DI MALAYSIA.

Berikut saya senaraikan kompilasi harga-harga emas yang dijual di Malaysia

1. Harga Harian Syiling Kijang Emas
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=12&pg=141

2. Harga Harian Emas Public Bank Gold Investment Account (GIA)
http://www.pbebank.com/en/en_content/personal/rates/goldinvest.html

3. Harga Emas Public Fine Gold (Public Gold)
http://publicgold.com.my/

4. Harga Emas Public Dinar (Public Dinar)
http://publicdinar.com/

5. Harga Dinar Emas Kelantan

6. Harga Emas UOB Bank Gold Products
http://www1.uob.com.my/jsp/finance/fin_gold.jsp?func=gold

7. Federation of Goldsmiths And Jewellers Associations Of Malaysia (FGJAM)
http://www.fgjam.org.my/


8. Harga Harian Emas Maybank Gold Saving    Http://www.maybank2u.com.my/mbb_info/m2u/,CatId=/mbb/Personal/INV-Investment&programId=INV03-Gold&cntTypeId=0&cntKey=INV03.03

Sunday, June 18, 2017

BAGAIMANA MEMBUAT PELABURAN EMAS ?

(a) Pelaburan Emas Secara Fizikal
Pelaburan emas secara fizikal boleh dibahagikan kepada 3 kategori iaitu:
1. Syiling emas
2. Jongkong emas
3. Barang kemas
Daripada 3 kategori emas fizikal ini, cuma syiling emas dan jongkong emas boleh dikategorikan sebagai emas pelaburan. Ini kerana syiling emas dan jongkong emas sememangnya dibuat khusus untuk tujuan pelaburan.
Sebagai emas pelaburan, syiling emas dan jongkong emas memiliki kelebihan seperti berikut:
1. Mudah dibawa
2. Mempunyai saiz, bentuk dan berat yang standard.
3. Mudah ditunaikan.
4. Mempunyai perbezaan harga belian dan jualan yang rendah (dipanggil spread)
5. Boleh digadaikan.
Barang kemas bukanlah pelaburan emas yang baik kerana harganya yang tinggi disebabkan kos upah membuat barang kemas tersebut. Selain itu, susut nilai bagi barang kemas adalah tinggi (25 % - 40%).Jika anda hendak memaksimumkan keuntungan daripada pelaburan emas, jangan membeli barang kemas.
Institusi yang Menjual Emas Pelaburan
Di Malaysia, terdapat 6 institusi yang menjual emas fizikal untuk pelaburan iaitu:
1. Maybank - Syiling Kijang Emas
2. UOB Bank – Syiling Emas dan Jongkong Emas
3. Public Fine Gold International Sdn. Bhd. Gold – syiling dan jongkong emas
4. Public Dinar – Dinar emas
5. Dinar Emas Kelantan – Dinar emas
6. Kedai emas Poh Kong, Habib Jewel dan sebagainya – jongkong emas
7. Amethyst Gold Creation Sdn Bhd (POWERGOLD.BIZ)
Membeli Emas Fizikal di Kedai Emas
Untuk pengetahuan anda, terdapat beberapa kedai emas yang menjual jongkong emas.Antaranya ialah Habib Jewel, Poh Kong dan beberapa jenis kedai emas lagi.Tetapi saya tidak menggalakkan anda membeli jongkong emas daripada kedai emas.Ini kerana harga yang dijual adalah lebih tinggi dan susut nilai apabila anda menjual semula jongkong emas tersebut boleh menjangkau antara 10% - 25%.
Terdapat 2 jenis jongkong emas yang popular dan boleh anda beli daripada kedai emas iaitu:
1. PAMP Suisse
2. Poh Kong Bunga Raya
(b) Pelaburan Emas Melalui Akaun Simpanan Emas
Selain daripada membuat pelaburan emas melalui emas fizikal, pelabur di Malaysia boleh membuat pelaburan emas dengan cara membuka akaun simpanan emas.
Terdapat 2 buah bank yang menawarkan kemudahan akaun simpanan emas iaitu
1. Maybank : Gold Saving Passbook Account (GSPA)
2. Public Bank : Gold Investment Account (GIA)
Dengan membuka akaun simpanan ini pelabur tidak mendapat emas fizikal, sebaliknya nilai belian emas akan direkodkan di dalam akaun simpanan emas berkenaan. Harga emas pula adalah berdasarkan kepada harga emas semasa.

Saturday, June 17, 2017

CATATAN UNTUK ANDA

Andai kata anda membeli 10 gram emas 24K pada 6 Mei 2015 yang lalu, anda pasti menarik nafas lega dengan tindakan itu hari ini.
Kenapa?
Hari itu, emas 24K dijual pada harga RM150/gram. Anda membayar RM1500 untuk pembelian itu. Hari ini semua orang memerlukan wang lebih untuk menyambut hari raya. Nak buat pinjaman bank atau syarikat kewangan kena ada penjamin. Ramai yang enggan jadi penjamin sekarang ini kerana tak sanggup tanggung risikonya.
Dengan 10 gram emas 24K anda boleh dapat wang segera tanpa penjamin di ar-rahnu. Ikut pengalaman saya, paling busuk pun ar-rahnu bagi anda nilai marhumnya RM254/gram. Berdasarkan nilai marhum itu, ar-rahnu bagi pinjam 60% (kalau anda dah jadi regular customer macam saya boleh dapat sampai 75%). Kiraannya (60 X 254 / 100 = RM152.40). Untuk 10 gram anda dapat pinjaman sebanyak RM1524. Kiralah sendiri jika anda ada lebih daripada 10 gram. Cukup lumayan.
UNTUK PENGETAHUAN ANDA
Anda beli emas tu pada harga RM150/gram kira-kira dua tahun lepas (tidaklah lama sangat). Hari ini, harga gadaiannya RM152.40. Dah pun melebihi harga belian anda. Untung ke tidak ?
Anda beli emas tu pada harga RM150/gram kira-kira dua tahun lepas (tidaklah lama sangat). Hari ini harga jualannya ialah RM225/gram. Nilai emas anda itu sudah jadi RM2250. Dalam masa hanya 2 tahun anda dah untung RM750. Untuk tahun-tahun akan datang, nilainya pasti naik lagi. Cukup lumayan …
Anda tidak akan merasai kenikmatan itu jika tidak ada secubit pun keinginan untuk menyimpan emas. Anda akan terus menjadi orang yang ke hulu ke hilir menagih belas kasihan penjamin untuk membuat pinjaman. Tidak ramai pun orang yang suka jadi penjamin sekarang ini. Hentikanlah perbuatan itu. Jadilah insan yang yang mampu berdikari. Milikilah emas sebanyak mungkin. Tidak ada sesiapa pun yang akan tahu jumlah gram emas yang anda ada. Anda tak perlu ganggu sesiapa pun apabila ada emas yang cukup untuk mendapatkan kebebasan kewangan. Kebebasan kewangan bermaksud anda ada duit melebihi keperluan. Anda akan tercekik apabila wang yang ada tak cukup untuk menampung keperluan.
>>> BELI DAN SIMPAN EMAS DENGAN SEGERA <<<