Tuesday, September 27, 2016

APA NAK JADI ?


Firma TS Solartech Sdn Bhd - sebuah anak syarikat Tek Seng Holdings Bhd - mengeluarkan memo memaklumkan kira-kira 200 orang  pekerjanya akan diberhentikan.  Kilang dalam sektor pembuatan  yang 42% sahamnya dipegang oleh Solartech Energy di Taiwan ini terletak di Pulau Pinang.

Sebelum ini, syarikat Rubicon Technology Inc yang berpangkalan di Amerika Syarikat memaklumkan bahawa kilangnya Rubicon Sapphire Technology di Pulau Pinang, telah memberhentikan 180 orang pekerja.

Pembuat cakera keras US Seagate Technology Plc, yang menggaji 3,000 kakitangan Malaysia, dan syarikat penyimpanan data komputer Western Digital Corp pula memindahkan sebahagian besar operasinya ke Thailand.

Business Times melaporkan bahawa Western Digital dijangka memberhentikan 400 rakyat Malaysia dan 800 pekerja asing dari kilangnya di Pulau Pinang. Sementara itu, Intel Technology, yang mempunyai kilang di Pulau Pinang dan Kulim, Kedah, sedang memberhentikan 12,000 pekerjanya di seluruh dunia. Kira-kira 1,000 dari mereka adalah dari operasi di Malaysia.

Itulah senario yang sedang rancak berlaku di utara Semenanjung Malaysia. Perkara yang sama mungkin berlaku di negeri-negeri lain. Ini bermakna kes pengangguran akan semakin bertambah kerana semakin ramai yang kehilangan pekerjaan.  Pengangguran dalam kalangan pekerja yang sudah berkelamin akan menimbulkan kesan berganda kerana mereka mempunyai anak isteri yang perlu dijaga kebajikannya.

Situasi ekonomi dunia yang tidak menentu sekarang ini menyukarkan mereka mendapat pekerjaan baharu.  Pastilah jangka masa memeritkan yang panjang itu menggugat emosi mereka yang terjejas. Gangguan-gangguan seumpama ini akan menyeret perlakuan negatif dalam kalangan masyarakat .

Peningkatan kes kecurian, rompakan, pembunuhan, dan sebagainya memang tidak boleh dielakkan. Kesemuanya akan menggugat ketenteraman awam.  Sebelum hal-hal tersebut merobek keselesaan hidup anggota-anggota masyarakat yang lain, satu mekanisme pemulihan perlu diwujudkan.  Ruang-ruang kosong yang boleh dimanfaatkan di mana-mana sahaja perlu diketemukan, tidak kiralah duduknya di perdesaan atau  pinggir bandar atau bandar.


Kerukunan hidup hanya dapat dicapai apabila semua kehendak asas insani terpenuhi.  Sehubungan itu, semua pihak perlu bekerjasama merealisasikannya.  Tidak perlulah sesiapa pun mengamalkan sikap seperti enau di dalam belukar yang melepaskan pucuk masing-masing sahaja.  

Saturday, September 24, 2016

APA KESUDAHANNYA ?

Pertanyaan yang sedang bermain-main dalam kepala kebanyakan orang di Malaysia hari ini adalah, "Adakah UMNO-BN mampu mengalahkan Pembangkang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) nanti?"

Pertanyaan di atas terlalu sukar untuk dijawab oleh sesiapa pun kerana ketiadaan indikator yang boleh dipertanggungjawabkan. Walaupun Najib dihimpit sehingga sesak dengan kes berhantu, iaitu 1MDB; namun dia mendapat sokongan yang kuat daripada barisan ahli-ahli kabinet dan pucuk pimpinan UMNO. 

Sokongan yang diterima itu meletakkan Najib di kedudukan yang teguh. Hal inilah yang memeningkan kepala Dr. Mahathir dan sekutu-sekutunya. Apatah lagi kedudukan rumah tangga Pakatan Harapan yang kelihatan terumbang-ambing ketika ini. 

Pucuk pimpinan DAP menjadi tidak keruan apabila Setiausaha Agungnya diheret ke mahkamah. UMNO memainkan retorik Mahathir-Kit Siang untuk membangkitkan kecurigaan orang Melayu terhadap Deklarasi Rakyat. Kesemarakan itu ditambah pula dengan rasa kurang senang masyarakat terhadap kenyataan yang dikatakan kurang bijak dari seorang ahli parlimennya terhadap kematian Dato' Dr. Haron Din.

Dalam kem PKR pula wujud situasi "ditelan mati emak, diluah mati bapak" terhadap hubungan mereka dengan PAS. Hal ini terjadi kerana hubungan PAS-DAP telah terputus tetapi masih bersama-sama mentadbir negeri Selangor tanpa goyah. 

Kecelaruan bercampur baur dengan ketegangan dan prasangka yang tidak bersempadan. Inilah rencah mutakhir politik Malaysia. Namun, keunikannya lahir secara sedar melepasi jangkauan para penganalisis.

Sukar untuk dimengertikan wajah sebenar politik Malaysia menjelang  PRU-14 nanti. Kelahiran Amanah dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bukan sahaja meriuhrendahkan gempita politik di negara kecil ini malahan juga menghasilkan keserabutan apabila berlaku percakaran tak berkesudahan antara AMANAH-PAS dan PPBM-UMNO.

Kita hanya mengharapkan penghujung yang positif ke atas segala kekusutan itu. Kebijaksanaan pemimpin-pemimpin pembangkang membuat keputusan untuk menyelesaikan masalah amat ditagih untuk membentuk Malaysia yang lebih adil dan saksama selepas PRU-14 nanti. 

Sudah termaklum bahawa UMNO yang berbuat onar perlu dihentikan. Tiada penafian yang boleh diterima akal yang rasional lagi. Kerosakan yang semakin membesar dari hari ke hari perlu ditamatkan dengan sesegera mungkin bagi mengelakkan negara terjerumus ke lembah yang lebih dahsyat !!!


Friday, September 23, 2016

SEMUANYA DAH TERSIMPUL MATI KE ?

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) telah diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan. Sehubungan itu, mereka pun mula menggerakkan aktiviti di sana sini untuk meluaskan pengaruh melalui penyertaan ahli. Maka kedengaranlah dakwaan ahli-ahli UMNO bertindak keluar parti untuk menyertai PPBM. Namun demikian, masih terlalu awal untuk menyatakan UMNO akan terkesan dengan perkembangan terbaru itu. Pada masa yang sama, kita dapat melihat kesungguhan PPBM menambah ahli.

Hal yang sama juga berlaku pada Parti Amanah Nasional (AMANAH) yang sudah berusia satu tahun dalam minggu ini. Usaha yang dibuat hanya mampu menarik 20% ahli PAS untuk  menyertai AMANAH. Situasi sedemikian menunjukkan bahawa PAS masih kuat.

Didorong oleh kekuatan itu, PAS menyatakan pendirian mereka untuk tidak menyertai Pakatan Harapan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14). Alasan utama yang diberikan untuk tidak bersama Pakatan Harapan ialah mereka menolak untuk bekerjasama dengan DAP. 

Di satu pihak, DAP sendiri telah mengeluarkan kenyataan bahawa Pakatan Harapan tidak perlu terhegeh-hegeh dan menaruh harapan PAS akan kembali ke pangkuan Pakatan Harapan. Jika kesemua komponen dalam Pakatan Harapan, iaitu PPBM, DAP, PKR, dan AMANAH berpegang teguh kepada kesimpulan itu, maka tidak mungkin terjadi pertandingan satu lawan satu dengan UMNO-BN pada PRU-14 nanti. Ramai penganalisis politik berpendapat bahawa pertandingan tiga penjuru akan lenih memihak kepada UMNO-BN, satu keadaan yang tidak mahu dilihat berlaku oleh sebahagian besar rakyat Malaysia.

Walaupun sudah ada ura-ura Pakatan Harapan akan menggunakan satu logo sahaja dalam PRU-14 nanti, isu ketidakterlibatan PAS terus menjadi duri dalam daging politik pembangkang. Ramai yang berpendapat, pembangkang tidak dapat menumbangkan UMNO-BN tanpa kerjasama PAS. Apatah lagi jika PAS bekerjasama dengan UMNO-BN !!!

Di saat pengundi semakin jauh melarikan diri daripada UMNO-BN, pembangkang pula tidak bersatu. Inilah dilema politik Malaysia masa kini. Penguraian yang jitu perlu diketemukan jika Pakatan Harapan benar-benar mahu ke Putrajaya...  

Thursday, September 22, 2016

MAHATHIR YANG KATA

Kata Mahathir, "Jangan sokong Najib."

Tindakan Mahathir semuanya bersandarkan kepada politik peribadi dan keluarga beliau. Itulah sebabnya rakyat tidak mahu memberikan sokongan kepada Mahathir kerana rakyat sudah berfikir dan mereka tidak mahu lagi dilaga-lagakan oleh Mahathir kerana Mahathir hanya bertindak untuk kepentingan beliau dan keluarga beliau sahaja.
Tindakan Mahathir dengan sukarela melakukan kerja-kerja yang dipertanggungjawabkan kepada penyelia kemas atau pegawai penerangan khas jabatan penerangan memang tidak ada siapa yang mengagaknya akan berlaku. Kita memilih untuk menyakinkan diri kita yang Mahathir akan menjadi seorang negarawan besar negara, tetapi tindakan beliau sekarang telah menjatuhkan martabat beliau ke tahap penolong kepada Ahmad Maslan sahaja.
Pendeknya kita memang sudah bersetuju kepada satu formula baru dalam memilih seseorang pemimpin. Formulanya senang sahaja. Formulanya ialah, kita jangan menyokong sesiapa yang disokong oleh Mahathir, kerana sesiapa yang disokong oleh Mahathir suatu hari nanti akan menjadi pemimpin yang lemah dan kurang kegunaan dan faedah untuk negara.

Benarkah telahan ini ?

Tuesday, September 20, 2016

BENARKAH ?

NANYANG SIANG PAU
Lapor pertemuan sulit pas-umno, dua parti Melayu, merancang persefahaman pru 14
Itu fakta nya dan telah di sahkan pemimpin dap (lihat ulasan LCT di bawah)
Apa yg saya hairan, Bgmn satu urusan sulit boleh di hidu sebuah media Mandarin? Pastinya maklumat sudah di bocorkan! Siapa bocorkan?
Mgkn kah TGHH atau Tantawi? Rasanya puak keris telanjang nak sabo pas :-)
Oleh itu, garis yang jelas diperlukan untuk penyusunan semula politik Malaysia demi membentuk pilihan baru bagi rakyat, termasuk ahli-ahli PAS yang mahu berjuang menentang UMNO dan yang tidak bekerjasama dengan UMNO. ~ Liew Chin Tong

Ulasan Liew Chin Tong:
Masa Untuk Garis Politik Yang Jelas
Ramai rakan-rakan, terutamanya mereka yang tidak membaca Akhbar Cina (Mandarin), telah bertanya kepada saya tentang berita eksklusif di muka depan Nanyang Siang Pau bertarikh 18 Sept.2016 berkaitan suatu pakatan yang bertajuk “Kerjasama UMNO-PAS untuk memenangi kuasa di Selangor, pakatan untuk tidak berlawan antara satu sama lain ". Keratan Skrin (Screenshot) tajuk berita kini diedar secara meluas diluar kelompok pembaca Mandarin (Cina).
Laporan tersebut memetik dari sumber yang tidak dinamakan, mencadangkan bahawa UMNO dan PAS telah menjalankan satu rundingan dengan satu perjanjian, dan kini hanya menunggu lampu hijau dari Presiden PAS Dato' Seri Hadi Awang. Menurutnya lagi, perjanjian itu akan melibatkan satu pakatan pilihan raya yang akan memastikan kedua-dua UMNO dan PAS tidak akan bertanding melawan antara satu sama lain, sebaliknya UMNO akan bertarung menentang Parti KeADILan Rakyat manakala PAS akan menghadapi Parti Amanah Negara.
Adalah suatu yang sukar untuk memastikan kesahihan laporan ini tetapi kemungkinan untuk ianya berlaku (kerjasama pilihanraya UMNO-PAS) tidak boleh dipandang ringan. Sememangnya, ia adalah lojik berdasarkan perkembangan berkaitan hubungan yang semakin erat antara UMNO dan PAS.
Kita seharusnya mengalu-alukan perkembangan ini kerana ia akan membuka satu garis yang jelas bagi penjajaran semula politik negara. Apa yang diperlukan sekarang ialah suatu garis yang jelas, yang mengukuhkan lagi kesatuan dikalangan orang-orang yang menentang Najib.
Dalam beberapa tahun yang lalu, semenjak pembubaran Pakatan Rakyat, ada suara-suara dalam gerakan penentang (anti) Najib yang mahu bekerjasama dengan PAS dengan harapan untuk mencapai prinsip "satu lawan satu" dalam pilihan raya umum yang akan datang. Jika laporan berita Nanyang ini boleh disandarkan, maka adalah jelas sekarang bahawa PAS tidak berminat sama sekali dengan prinsip itu.
Terdapat juga teori bahawa jika 4 peratus undi Melayu beralih (swing) arah, ia akan menumbangkan UMNO jika terdapat kerjasama dengan PAS. Walau bagaimanapun, dengan cadangan persempadanan pilihan raya yang baru ini, yang memberi kelebihan kepada UMNO, maka teori kerusi marginal ini kini diragui.
Saya masih berpendapat bahawa keadaan politik dan ekonomi akan menyediakan asas untuk berlakunya Gelombang Kaum Melayu. Tetapi ini hanya boleh dicapai apabila terdapat garis yang jelas dalam penjajaran semula politik negara.
Kita perlu membuat pilihan, diantara mereka yang mahu mengekalkan status quo, yang menyokong rejim rasuah Najib dan juga agenda politik perkauman UMNO-PAS, dengan orang-orang yang mahukan perubahan dan pembaharuan, iaitu Pakatan Harapan, kumpulan anti-Najib, bekas ahli UMNO seperti pemimpin-pemimpin Bersatu, dan majoriti rakyat Malaysia.
Penyusunan semula perlu bermula dengan orang-orang yang mahukan perubahan dan pembaharuan. Terdapat keperluan mendesak untuk mempunyai satu konsensus bagi menjelaskan garis pemisah ini kerana kepimpinan PAS hari ini hanya seperti cawangan tambahan bagi UMNO Najib.
Hubungan antara UMNO-PAS akan meletakkan puluhan ribu ahli PAS dalam keadaan serba salah bilamana ramai dikalangan mereka telah berjuang menentang UMNO dan Barisan Nasional selama berpuluh tahun dengan memakai jenama Islam yang inklusif, yang kini tidak lagi menjadi agenda utama kepimpinan semasa.

LIRIK LAGU MAKAN DIRI


Apa?? Lagu 'Anak Kecil Main Api' telah membuatkan UMNO rasa sebak????, Weiii korang tahu kan mengapa perwakilan rasa sebak? Meh sini aku beritahu...

Anak kecil main api = kira budak-budak politik dalam UMNO ler nie..

Terbakar hatinya yang sepi = silap berpolitik memakan diri

Air mata darah bercampur keringat = kesilapan yang tidak dapat diperbaiki lagi

Bumi dipijak milik orang = Bila pemimpin UMNO jual/gadai kekayaan negara hanya semata-mata untuk kroni masing-masing

Nenek moyang kaya-raya = Pejuang terdahulu mengumpulkan kekayaan

Tergadai seluruh harta benda = pemimpin UMNO tipu satu persatu, rezab Melayu yang menyusut, harta Melayu yang semakin kurang

Akibat sengketa di antara kita = Semuanya adalah akibat tamak untuk cepat kaya dengan fitnah dan tipu muslihat yang dijadikan senjata

Cinta lenyap di arus zaman = Hilang saudara yang ada adalah memperbanyakkan musuh

Indahnya bumi kita = Negara yang cantik dan penuh hasil bumi

Warisan berkurun lamanya = yang disimpan di dalam perut bumi

Hasil mengalir ke tangan yang lain = dirompak oleh UMNO untuk mengkayakan kroni mereka sendiri, singapura terlepas, pulau batu putih dirampas. Kekayaan Sabah dan Sarawak diangkut ke Semenanjung

Kita kan merintih sendiri = Pengikutnya merasa sedih sebab tak dapat habuan yang setimpal berbanding pemimpin mereka.

Jangan buang waktu lagi = Usah berlengah dan bertanguh lagi kerana segala bukti telah di depan mata

Majulah raih sebuah mimpi = Untuk berani melakukan perubahan di dalam landskap politik kerana UMNO adalah lanun yang bertopengkan bangsa sendiri

Hapuskan sengketa = Jangan menaruh syak dan menambah musuh

Teruskan usaha = Di sini penulis mahu yang telah sedar akan penipuan UMNO teruskan usaha untuk sedarkan saudara-saudara yang lain

Kita kan gagah di Nusantara = Kerana kita akan disegani dan dikagumi oleh seluruh dunia apabila musuh dalam selimut, iaitu UMNO yang direstui penjajah dilenyapkan

Kita kan gagah di Nusantara
Kita kan gagah di Nusantara
Kita kan gagah di pentas dunia

Kesiannya UMNO lagu makan diri... tak sedar diri tu lanun.... hahahaha - Apek

Monday, September 19, 2016

JANJI-JANJI YANG DICAPATI

Janji BN yang tidak ditepati di Johor

Dr Mohd Zuhdi Marsuki
Maklumat Sehingga Jun 2012, mengikut parlimen

1. Parlimen Segamat:


a. BN gagal menunaikan janji untuk menyelesaikan masalah banjir yang sering melanda kawasan parlimen Segamat.

2. Parlimen Labis:

a. Dalam DUN Tenang BN gagal menunaikan janji untuk menyelesaikan masalah banjir dengan komitmen untuk melebar dan mendalamkan sungai.
b. Dalam DUN Tenang BN gagal menunaikan janji menaiktaraf dan melebarkan jalan.
c. Di seluruh kawasan Parlimen Labis, BN gagal menunaikan janji untuk memberikan bantuan kewangan kepada calon-calon yang telah berjaya dalam peperiksaan SPM.

3. Parlimen Pagoh:

a. BN gagal menunaikan janji untuk mengatasi masalah banjir akibat limpahan Sungai Muar.
b. BN juga gagal menunaikan janji untuk memberikan hak milik tanah di Bukit Serampang.

4. Parlimen Ledang:


a. BN gagal menunaikan janji untuk membina masjid baru di Kampung Parit Zain.

5. Parlimen Bakri:

a. Walaupun parlimen ini dimenangi oleh DAP, BN pernah berjanji untuk menaiktaraf atau membina jeti perikanan yang lengkap di Pengkalan dan Bentayan, tetapi gagal ditunaikan.
b. BN juga gagal menunaikan janji untuk menyelesaikan masalah banjir di seluruh kawasan dalam parlimen Bakri.

6. Parlimen Muar:

a. Di DUN Sungai Balang, daripada 1980 an sehingga 2012, BN gagal menunaikan janji untuk memberikan hak milik kekal kepada pemilik-pemilik sementara (TOL) dari Sarang Buaya, Menanti sehingga Maharani, yang dianggarkan seluas 1500 ekar.
b. BN gagal menunaikan janji sejak 2006 untuk mendirikan lot-lot kedai untuk keluarga nelayan di perkampungan nelayan, Kampung Jawa.

7. Parlimen Batu Pahat:


a. BN gagal menunaikan janji menyiapkan Projek Pintu Air Bagai Laut yang terbengkalai di Bagan Laut, Rengit.

8. Parlimen Kluang:


a. BN gagal menunaikan janji untuk membina kolej atau institusi pengajian tinggi di parlimen Kluang.
b. BN gagal menunaikan janji untuk menempatkan peniaga-peniaga Melayu di lokasi yang strategik di bandar Kluang.
c. BN gagal menunaikan janji untuk membina rumah kos rendah di Mahkota.
d. BN gagal menunaikan janji di seluruh kawasan parlimen Kluang yang sering dilanda banjir.

9. Parlimen Gelang Patah:

a. BN gagal menunaikan janji menyiapkan projek-projek terbengkalai, iaitu Kemayan City, Waterfront City dan Plaza Skudai.
b. BN telah gagal menunaikan janji untuk mula membina Kem Tentera Darat Skudai yang masih tertangguh.
c. BN telah gagal menunaikan janji untuk membayar pampas an yang wajar kepada pemilik-pemilik tanah yang tanah mereka diambil untuk pembinaan lebuhraya.

*Penulis adalah Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS Pusat