Monday, November 20, 2017

UNTUK TATAPAN ANDA


Nabi Sulaiman pernah bertanya seekor semut. "Wahai semut, berapa banyakkah makanan yang kamu perlukan untuk hidup selama setahun?

Maka semut itu menjawab "wahai Nabi Allah Sulaiman, aku hanya perlukan makanan sebesar sebutir gula untuk hidup selama setahun.”

Maka Nabi Sulaiman mengurung semut tersebut  dalam sebiji botol dan diletakkan sebutir gula untuk makanan semut itu.

Selepas setahun Nabi Sulaiman membuka tudung botol itu dan mendapati hanya separuh sahaja gula yang dimakan oleh semut itu.
Lalu Nabi Sulaiman bertanya kepada semut tadi, "Wahai semut, mengapa hanya separuh sahaja gula yang kamu makan dalam setahun?

Maka semut itu menjawab, " Jika di luar botol ini aku yakin Allah akan bagi rezeki yang cukup kepada aku untuk hidup, namun setelah kamu mengurung aku dalam botol ini, aku tidak yakin manusia akan berikan aku rezeki yang cukup..Aku takut kamu terlupa untuk membuka tudung botol ini setelah setahun..Oleh itu aku terpaksa berjimat cermat.”

Begitulah kisah seekor semut yang cukup yakin dengan Rezeki Allah kepadanya..Manusia macam kita kalau tidak yakin dengan rezeki Allah tentulah lebih teruk daripada semut …


Yakinlah rezeki milik Allah, bukan milik Perdana Menteri, bukan milik kerajaan, bukan milik syarikat..bukan time ngundi je digula-gulakan. Rezeki itu milik Allah secara mutlak …

Saturday, November 18, 2017

EMAS UNTUK KEBEBASAN KEWANGAN



Apa yang dimaksudkan dengan kebebasan kewangan?  Bila seseorang itu dikategorikan sebagai bebas kewangan?

Ada situasi yang jelas untuk menentukan kedua-dua tahap dalam kehidupan manusia itu.  Seseorang akan mencapai kebebasan kewangan apabila pendapatannya melebihi perbelanjaan.  Ini bermaksud, selagi perbelanjaan seseorang itu melebihi pendapatannya; dia pasti tidak cukup wang untuk meneruskan hidup. Dia akan dibelit hutang untuk mencukupkan pendapatannya.

Ramai orang sedang menghadapi situasi berkenaan sekarang ini.  Ekonomi yang tidakmenentu, kenaikan kos sara hidup, dan inflasi menjadi penyebab utamanya.  Akibatnya mereka hidup dalam kesengsaraan…

Lupakan saja persoalan takdir yang sering dijadikan alasan. Manusia diberi akal untukmembuat keputusan dan menyelesaikan masalah.  Dua hal itu mesti diajar oleh guru-guru di sekolah bagi mematuhi aspek KBKK (Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan Kreatif). Kini dicanggihkan lagi dengan KBAT (Kemahiran Berfikit Aras Tinggi).

Allah menyediakan kita pelbagai alat untuk mencari penghidupan.  Gunakanlah alat itu sebaik-baiknya.  Dua benda yang sudah teruji dapat mengeluarkan manusia daripada kemiskinan ialah emas dan perak.  Logam-logam ini disebut berkali-kali dalam Kitab Suci Al-Quran. 

Emas bebas inflasi.  Nilainya tetap utuh selagi dunia belum kiamat. Kenaikan harganya berlaku setiap tahun.  Anda sudah dipasakkan dengan statement sebegini entah untuk kali yang keberapa.

Terimalah hakikat. Pergilah ke mana-mana pun untuk dapatkan emas anda secara santai. Jangan paksa diri. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit.            


Friday, November 17, 2017

EMAS MILIK PERIBADI


Pada hakikatnya, tiada siapa yang tahu sekiranya anda menyimpan emas dan tiada siapa yang tahu berapa banyak emas yang anda ada.

Jika anda menyimpan duit di bank, mereka akan tahu berapa jumlah duit yang anda miliki.

Jika anda membeli saham, mereka akan tahu berapa banyak share yang anda ada.

Bukankah situasi itu memberi maksud simpanan emas anda amat peribadi dan simpanan konvensional terdedah kepada pencerobohan?

Jika ada sesiapa yang mempunyai niat jahat ingin menggunakan maklumat anda senang-senang saja mereka dapat.

Lembaga Hasil Dalam Negeri  sangat suka jika anda mempunyai banyak simpanan wang dan saham dalam bentuk tunai  atau buku... cepat-cepat mereka datang.

Lepas itu, anda disiasat dan dihukum sekiranya tidak membayar cukai.

Sebaliknya jika anda simpan emas hanya anda dan Allah sahaja yang tahu.  Kalau anda tak bayar zakat sesudah sampai haulnya pun hanya anda dan Allah sahaja yang tahu.  Tanggunglah dosa besar tu.

HANYA ALLAH DAN ANDA SAHAJA YANG TAHU BERAPA BANYAK EMAS YANG ANDA ADA.


MOHLAH SIMPAN EMAS BANYAK-BANYAK …

Thursday, November 16, 2017

RM VS EMAS


Beza tabungan emas dan RM ialah:

Kita menabung emas bukan untuk kaya, tetapi untuk selamatkan nilai simpanan ...

RM confirm susut tiap-tiap tahun... Pasti susut...

Ya, emas ada turun. Tapi mampu melantun semula...

RM?? Tak mungkin …

Kita beli emas masa harga rendah. Jika ada yang kita beli masa harga tinggi, kita simpan dan beli lagi emas pada harga rendah.

Tujuannya? Bila harga naik, kita boleh jual emas yang kita dah beli tu. Itu cara menyimpan emas.

Emas 50 gram yang kita beli pada harga market tengah tinggi, simpan dulu. Jika nak jual hari ini, maybe tak dapat harga tu. Tapi kita masih dapat jual dengan harga ribuan ringgit kerana EMAS tetap bernilai.

Simpan saja emas ni buat macam hobi. Sikit-sikit pun jadilah. Jangan fikir nak beli sekali banyak atau yang besar-besar. Sama macam orang menabung duit. Mereka tak pernah fikir pun apa nak jadi dengan duit tu. Duit yang tiap tahun inflasi tak pernah pulak orang ambil kisah !!! Manusia memang pelik …


Antara tujuan tukar sikit duit pada emas adalah untuk mempertahankan nilainya dari terus jatuh. Simpanan aset bernilai ini boleh buat anda jadi kaya tanpa sedar !!! Barulah sebut kaya …

Wednesday, November 15, 2017

EMAS PUNYA HAL


Betapa untungnya siapa yang ada beli dan simpan emas.

Pagi ni nak share satu cerita yang real.

Ada seorang mak cik ni datang ofis nak tolak BARANG KEMAS 999 dia.
Mak cik ni cakap, masa dia beli dulu 1gram emas 24K tu RM31/Gram.

Jom kita kira..

Dulu dia beli RM31 × berat 351.48gram
TOTAL : RM10895.88

Harga hari ni

Harga Emas 999 Terpakai : RM181.25

So RM181.25 × 351.48 gram

TOTAL : RM63705.75

UNTUNG KE TAK??

RM63,705.75  -  RM10,895.88  =  RM52,809.87

Beratus kali ganda dia untung …

So saya memang tak faham kalau masih ada yang duk terfikir-fikir nak beli dan simpan emas sedangkan diri sendiri yang akan untung.

Kalau tak dapat beli yang bergram-gram,

Beli yang 1gram emas 999 pun ok dah.

Asalkan SIMPAN EMAS.

Jangan bagi alasan tak beli emas sedangkan semua itu untuk masa depan sendiri dan keluarga.

Kalau hari-hari DISIPLIN simpan RM5 masuk tabung, confirm hujung bulan dah boleh beli 1gram.


JOM SAVING EMAS

Tuesday, November 14, 2017

GOLONGAN YANG WAJIB SIMPAN EMAS


Kategori orang yang wajib simpan emas seperti di bawah:

1. Tak Boleh Kawal Nafsu Belanja

Orang yang macam ni wajib beli emas supaya nafsu suka belanja dapat dikawal. Apa kata nafsu belanja barang tak berfaedah tukar kepada nafsu beli emas .

2. Untung Niaga Lesap Tanpa Sedar

Untuk elak untung berniaga lesap tak tahu di mana dibelanjakan, selamatkannya dengan beli emas. Emas boleh digunakan semula sebagai pusingan modal perniagaan kelak.

3. Simpanan Di bank Selalu Bocor

Niat asal nak menyimpan, tapi sukar nak lupakan simpanan. Tukar kaedah simpanan dengan simpan emas. Emas elak duit dari bocor. Awal bulan dah asingkan RM200 untuk simpanan. Tak sampai setengah bulan dah tinggal RM20. Sadis kan?

4. Simpanan Jangka Panjang

Simpanan jangka panjang lebih baik simpan emas. Duit dalam jangka panjang menyusut nilai, tapi emas tetap kekal bernilai. Sekurang-kurangnya boleh tambat mata wang kita tu. Ingat Tun Mahathir je boleh tambat mata wang. Kita pun boleh kan. Nak best lagi tambat selama 20 tahun.

5. Tiada Aset Lain

Tak mampu nak beli aset yang besar seperti rumah dan tanah. Simpan emas dulu, kemudian tukar jadi aset yang lebih besar. Emas boleh dibeli serendah 0.5 gram saja tak perlu modal yang besar.



Monday, November 13, 2017

EMAS PASTI MENGUNTUNGKAN

Kalau dulu RM1 boleh beli 1 kilo kacang. Hari ini RM1 boleh beli 500g kacang sahaja.

Itulah INFLASI kerana orang yang bergaji RM3000 hari ini rasa dia ada RM1500 sahaja.

Orang yang bergaji RM2000 hari ini rasa dia ada RM1000 sahaja.

Orang yang bergaji RM1000 hari ini rasa dia ada RM500 sahaja.

Orang yang bergaji RM500 hari ini rasa dia ada RM250 sahaja.

Nampak tak?

Kalau tak nampak kaitkan balik dengan kacang tadi.

Boleh tak kongsi pengalaman anda semasa kecil berbanding sekarang?

Contoh : Dulu nasi lemak di kantin saya harganya 30sen sahaja sepinggan tetapi sekarang RM3.00.

Puan Limah beli 30 gram emas 22K pada tahun 1985. Harga pada masa itu RM30/gram. Dia Cuma bayar RM900.00 sahaja.

Hari ini harganya RM215/gram.  Emas 22K Puan Limah kini berharga RM215 x 30 gram =  RM6450.00.

Kiralah sendiri berapa keuntungan Puan Limah.


Belanja komen ye. Bolehlah kita berkongsi pengetahuan .