Saturday, February 25, 2017

BUAT PINJAMAN BELI EMAS !!!

Antara soalan-soalan cepu emas yang saya selalu terima melalui emel ialah:

“Saya berminat nak membeli emas, tapi sekarang modal tak der lagi.
Cammana kalau saya buat loan bank? ok ke?

So saya akan memberikan jawapannya  dalam posting ini

Untuk orang yang nak buat pinjaman bank, ini jer petuanya…

Pinjaman yang baik ialah pinjaman yang menyebabkan anda menjadi bertambah kaya.

Pinjaman yang buruk ialah pinjaman yang menyebabkan anda bertambah miskin.

Mudah kan?

Sebelum anda buat pinjaman bank, cuba buat kira-kira sikit, tanya diri sendiri.
“Adakah aku akan bertambah kaya dengan loan ni? Atau bertambah beban nak bayar installment bulanan?”

Selepas itu baru anda akan sedar bahawa pinjaman ini baik untuk kesihatan kewangan anda atau sebaliknya.

Ok, berbalik pada cerita buat pinjaman untuk membeli emas. Di sini adalah analisis saya berdasarkan data yang sebenar..

Pada Mei 2002 jika anda buat personal loan Bank Rakyat sebanyak RM10,000 selama 5 tahun maka anda perlu bayar RM227 sebulan bermula Jun 2002 sampai April 2007.

Jadi jumlah bayaran kepada bank selama 5 tahun ialah RM13,620.00
Bank akan dapat untung sebanyak RM3620.00 (bersamaan 36.30%) selepas 5 tahun.

Katakan dengan loan RM10,000 semuanya anda beli syiling Kijang Emas 1 Oz (2 Mei 2002)

Harga Kijang Emas 1 Oz ketika itu ialah RM1244.00.
Jadi anda dapat beli 8 Keping Kijang Emas 1 Oz.
Bila loan anda dah selesai bayar pada April 2007, nilai Kijang Emas 1 Oz itu telah naik menjadi RM2351.00 (2/4/2007).

Dengan kata lain, setelah 5 tahun Kijang Emas anda sebanyak 8 keping itu berharga RM2351.00 x 8 = RM18,808!

Kalau anda jual semua syiling Kijang Emas tersebut pada 2/4/2007, maka keuntungan bersih anda ialah RM5188.00!
Anda untung 51.88% .

Katakan anda tak nak jual Kijang Emas tersebut dan masih memegang sehingga hari ini (23/7/2008).
Berapa untungnyer? Jom kira…
Harga Kijang Emas pada 22/7/2008 ialah RM3208.00 seunit
Jadi RM3208.00 x 8 keping = RM25,664.00!!

Keuntungan bersih anda ialah RM12,044!!
dalam masa 6 tahun (bersamaan 120%)

Kesimpulannya…

Saya dapat simpulkan bahawa pinjaman bank yang digunakan untuk membeli emas mampu memberikan pulangan yang menarik. So, betullah orang tua-tua cakap. Beli emas nie tak rugi…

Ok, apa tunggu lagi… buat loan bank dan beli emas


Jangan pinjam along dah ler…



Friday, February 24, 2017

MASA YANG SESUAI UNTUK BELI EMAS

Lepas setahun perhati naik jatuh harga emas, saya tak berani buat andaian bila harga naik, bila harga turun. Nasihat saya, kalau ada duit yang tak pakai dalam masa setahun, belilah emas. Daripada simpan duit, lebih baik simpan emas. Jadikan emas sebagai sandaran kepada duit sebagaimana yang dibuat oleh negara-negara di dunia sebelum tahun 1971 dulu. Setiap duit kertas yang nak dicetak, mereka akan sandarkan kepada emas. Bilakah masa yang sesuai untuk membeli emas?
1. Sebaik sahaja anda sedar tentang emas,dan mempunyai wang..anda boleh beli emas.
2.Beli secara konsisten,sebaik sahaja dapat gaji dengan memperuntukkan sebahagian wang yang biasanya anda simpan,tukarkan kepada emas.Contoh,letakkan target 1 bulan 1 dinar atau 1 bulan 5grm,ikut kemampuan kewangan anda.
3.Beli emas semasa harga rendah (graf menurun).Sebenarnya harga emas naik dan turun disebabkan banyak factor. Antaranya perkaitan dengan USD. Jika USD mengukuh,harga emas akan turun sedikit.Biasanya setiap kali USD mencetak wang mereka,harga emas akan turun sekejap..
**tip : jika anda ingin membeli emas pada harga ‘cantik’ anda boleh rujuk dengan orang yang sudah biasa membeli emas,dan ada sedikit pengetahuan tentang TA (teknikal analisis).Saya bukanlah pakar,sikit-sikit bolehlah. Namun ini hanyalah ramalan yang sedikit sebanyak boleh membantu,tidak boleh percaya 100%.
Jika membeli emas semasa harga mahal,jangan risau,semasa murah anda boleh terus membeli. Anda masih untung apabila dikira dari segi cost averaging (pemurataan kos). Pengalaman saya trend menunjukkan harga emas di awal tahun rendah,tapi masih tinggi berbanding tahun sebelumnya. Kita ambil contoh harga emas pada Januari 2011. Harga ini menyamai harga emas pada bulan 10.Namun harganya tidak sama macam harga pada bulan 7 dan 8 yang masih rendah.Penurunan harga bulan Jan ini disebabkan trend awal tahun dan CNY(Chiness New Year). Harga emas akan mulai naik mulai bulan 2 atau 3. Tahun lepas(2011) harga emas naik mendadak sekitar bulan 8-9.Melepasi 1800usd/oz. Selepas penurunan semasa perayaan Deepavali,harga emas tak banyak naik atau turun.1-2 minggu sebelum Krismas harga emas akan mulai menurun sedikit..tetapi masih mahal berbanding bulan sebelumnya. Ketika menghampiri penghujung tahun,harga emas akan mulai naik dan hanya mulai turun sedikit ketika menghampiri pertengahan Januari @ menjelang Chinese New Year.
Namun untuk jangka masa panjang,menyimpan emas memang menguntungkan.Kenaikan 10 tahun lepas,2000-2009 adalah melebihi 4 kali ganda. Anda boleh rujuk chart di http://www.kitco.com.



Thursday, February 23, 2017

KEPELBAGAIAN MAKLUMAT TENTANG EMAS

Mengapa Emas Dicampur Dengan Logam Lain?

Emas tulen tidak praktikal dan tidak sesuai untuk dipakai sehari-hari kerana lembut. Oleh sebab itu,emas perlu dicampur dengan logam lain supaya lebih keras dan tahan lasak. Menambahkan logam lain sebagai campuran “metallurgists” membolehkan anda menukar warna emas. Paladium atau nikel boleh ditambah untuk mencipta emas putih. Tembaga ditambah untuk menghasilkan warna mawar atau merah muda.

Emas diguna Sebagai Salutan (Coating)

Pelbagai kaedah mekanikal digunakan untuk menerapkan lapisan emas kepada logam selain emas supaya sesuatu barang kemas itu menjadi jauh lebih murah. Semakin tebal lapisan emas disalutkan, bemakna semakin tahan lama dan sukar logam di dalamnya terdedah disebabkan hakisan.

Kandungan Emas Dalam Barang Kemas

Kebanyakan barang-barang kemas baru telah ditanda yang menunjukkan berapa banyak dan apa jenis emas digunakan untuk salutan. Contoh 22K gold, kandungan emas hanya 91.6% sahaja. 8.4% adalah campuran besi, pasir atau lain-lain logam. Ini berdasarkan kandungan emas sebanyak 91.6%.

Emas diguna Sebagai Saduran (Plating)

Saduran emas ialah proses yang menggunakan kaedah elektrolisis. Lapisan emas pada barang kemas yang menggunakan kaedah saduran biasanya lebih nipis berbanding dengan emas dalam bentuk emas salutan. Mungkin anda pernah terdengar istilah-istilah seperti mencuci emas atau mengilatkan barang kemas secara percuma setahun sekali apabila membeli barangan kemas mereka, ini menggambarkan lapisan emas yang disadurkan sangat tipis dan tidak bermanfaat atau tahan lama dan perlu disadur semula.

Apa yang Harus Di Beli?


Emas tumpat (solid gold) adalah tahan lama. Jenis ini merupakan pilihan yang terbaik untuk perhiasan anda. Jenis salutan atau saduran yang mungkin menyebabkan reaksi alergi atau alahan. Jika anda mempunyai alergi terhadap nikel atau logam lain, pilihlah yang mempunyai kandungan emas seperti emas 18K atau 22K. Emas tumpat senantiasa mempunyai nilai sama ada belian, jualan atau gadaian. Walau bagaimanapun, pemilikan emas tetap bergantung kepada kemampuan kewangan masing-masing.

Wednesday, February 22, 2017

EMAS UNTUK KEBEBASAN KEWANGAN


Apa yang dimaksudkan dengan kebebasan kewangan?  Bila seseorang itu dikategorikan sebagai bebas kewangan?

Ada situasi yang jelas untuk menentukan kedua-dua tahap dalam kehidupan manusia Itu.  Seseorang akan mencapai kebebasan kewangan apabila pendapatannya melebihi perbelanjaan.  Ini bermaksud, selagi perbelanjaan seseorang itu melebihi pendapatannya; dia pasti tidak cukup wang untuk meneruskan hidup. Dia akan dibelit hutang untuk mencukupkan pendapatannya.

Ramai orang sedang menghadapi situasi berkenaan sekarang ini.  Ekonomi yang tidakmenentu, kenaikan kos sara hidup, dan inflasi menjadi penyebab utamanya.  Akibatnya mereka hidup dalam kesengsaraan…

Lupakan saja persoalan takdir yang sering dijadikan alasan. Manusia diberi akal untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.  Dua hal itu mesti diajar oleh guru-guru di sekolah bagi mematuhi aspek KBKK (Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan Kreatif). Kini dicanggihkan lagi dengan KBAT.

Allah menyediakan kita pelbagai alat untuk mencari penghidupan.  Gunakanlah alat itu sebaik-baiknya.  Dua benda yang sudah teruji dapat mengeluarkan manusia daripada kemiskinan ialah emas dan perak.  Logam-logam ini disebut berkali-kali dalam kitab suci Al-Quran. 

Emas bebas inflasi.  Nilainya tetap utuh selagi dunia belum kiamat. Kenaikan harganya berlaku setiap tahun.  Anda sudah dipasakkan dengan statement sebegini entah untuk kali yang keberapa.

Terimalah hakikat. Pergilah ke mana-mana pun untuk dapatkan emas anda secara santai. Jangan paksa diri. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit.            




Tuesday, February 21, 2017

BIAR SEDIKIT DARIPADA TIADA LANGSUNG !!!

Tak perlu berhabis duit untuk buat simpanan emas ni …
Cukup sekadar konsisten setiap bulan sekurang-kurangnya 0.5 gram
atau 1 gram. Itu tandanya masih ada duit untuk meneruskan hidup seperti biasa.

Simpanan emas boleh dibuat dengan tenang.  Tak perlu tergopoh-gapah.
Tak perlu sampai ikat perut.

Dapat buat kedua-duanya secara serentak. Kumpul emas dan hiduplah dengan selesa.
Hargai masa sekarang dan beringat untuk masa hadapan.

Jom mulakan sekarang. Saya tak rugi. Anda tak untung. Yang untung ialah
sesiapa yang menyimpan banyak emas!!!

1 Bulan  1 Gram  1 Keluarga


CERAH MASA DEPAN  



Monday, February 20, 2017

MAKSIMUMKAN KEUNTUNGAN ANDA !!!

Anda boleh berbuat demikian dengan cara membeli emas di tempat yang menawarkan "spread" paling rendah.

Spread ialah margin susut nilai emas. Harus diingat bahawa

spread bagi emas berupa barang kemas lebih tinggi daripada
gold bar. Itu sebab lambat dapat untung kalau simpan barang kemas.

Gold bar dibuat khas untuk pelaburan emas.

Dah berapa gram gold bar yang anda beli ?

Kalau belum segeralah berbuat demikian.

Anda boleh beli 1 Dinar 24K hari ini pada harga RM807/keping
walaupun harga runcit emas 24K terkini RM220/gram ...

KIRA SENDIRI KEUNTUNGANNYA !!!

IKUT PROSEDUR INI KALAU NAK BELI:

Prosedur Pembelian:

Sila bank-in duit ke salah SATU akaun di bawah.

Maybank Hana Toyyibah Resources 5648 1050 9624
CIMB Harun Jaafar 760 308 7542
HSBC Harun Jaafar 027 001767 108
RHB Harun Jaafar 1 12457 6004394 0

SMS nama penuh, alamat lengkap, dan nombor handphone anda ke 019 323 4287 selepas duit dibank-inkan.

SELAMAT MENYIMPAN EMAS UNTUK MASA DEPAN






Sunday, February 19, 2017

TEKNIK MANIPULASI EMAS

Perniagaan Emas Menggunakan Konsep Ar-Rahnu.
Anda sebenarnya boleh menjalanjan pernaigaan Emas secara berseorangan tanpa mencari pelanggan, namun tetap menguntungkan.Di sini saya akan tunjukkan anda cara bagaimana dengan menggunakan konsep gadaian ar-rahnu (agrobank) boleh menambahkan keuntungan anda.
Andai kata anda membeli 1 Dinar Emas sebanyak 10 keping dengan nilai semasa (RM640 bagi setiap keping @ RM6400)
Maklumat tentang pajakan ar-rahnu AgroBank
- Nilai pajakan = maksimum 70%
- Kadar upah simpan = 75 sen bagi setiap nilai simpanan
- Tempoh masa = 6 bulan + 6 bulan
Langkah 1
Gadai 10 Dinar Emas @ Gadaian 1
Nilai Emas semasa = RM6400
Pinjaman maksimum @ 70% = 6400 X 70/100 = RM4480 (dapat duit dari ar-rahnu)
Langkah 2
Dengan jumlah wang yang diperolehi RM4480 boleh beli 7 Dinar lagi dengan harga RM640 1 Dinar maka anda beli lagi 7 Dinar
Gadai 7 Dimar Emas @ Gadaian 2
Nilai Emas Semasa = RM4480
Pinjaman maksimum @ 70% = 4480 X 70/100 = RM3136 (dapat duit dari ar-rahnu)
Langkah 3
Dengan jumlah wang yang diperolehi RM3136 (anda tambah RM64) boleh beli 5 Dinar lagi dengan harga RM640 maka anda beli lagi 5 Dinar
p/s : Jangan gadai 5 Dinar ini ( simpan sendiri)
Jumlah Dinar yang telah dibeli = 22 Dinar
Kiraan kadar upah simpan
Gadaian 1
Nilai gadaian pertama ialah RM6400, kadar upah simpan ialah RM6400 X 0.75/100 = RM48 sebulan @ RM288 – 6 bulan
Gadaian 2
Nilai gadaian kedua ialah RM4480, kadar upah simpan ialah RM4480 X 0.75/100 = RM33.60 sebulan @ RM201.60 – 6 bulan
Jumlah upah simpan selama 1 tahun bagi kedua-dua gadaian = (RM48 X 12) + (RM33.60 X 12) = RM576 @ RM979.20* Bayaran upah simpan perlu dibayar setiap 6 bulanProses Penebusan Semula Dinar Setelah 1 Tahun PajakanSebagaimana yang kita ketahui nilai kenaikkan emas setiap tahun minimum = 28%
Maka, harga emas bagi 1 Dinar setelah 1 tahun – RM640 X 28% = RM819.20- Jual kesemua 5 Dinar di tangan anda – 5 x RM819.20 @ RM4096
- Gunakan wang hasil jualan 5 dinar untuk bayaran penebusan gadaian anda, dengan nilai di atas anda dapat menebus sebanyak 6 dinar.
Baki hutang pinjaman anda ialah RM7616 – RM4096 = RM3520
- Bagi menyelesaikan baki pinjaman RM3520 anda jual lagi 5 dinar daripada 6 yang telah ditebus.
- 5 x RM819.20 @ RM4096 – RM3520 = RM576 ( baki di tangan anda setelah bayar kepada ar-rahnu)
Sekarang anda telah membayar kesemua nilai pinjaman anda cuba kita kira nilai Dinar Emas yang ada di tangan anda;
Jumlah Dinar Emas yang tinggal = 11 Dinar x RM819.20 @ RM9011
Berapa untung anda ?Nilai Dinar semasa – Modal anda ( modal beli 10 dinar + upah simpan + topup RM56 semasa beli 5 dinar terakhir)
RM9011 – RM6400 -RM979.20 – RM64 = RM1567.80 + ( RM576 - baki dari jualan 5 dinar yang ke 2)
Untung Bersih = RM2143.80
Perbandingan dengan ASB
Dengan jumlah wang yang sama RM6400 sekiranya anda simpan di ASB (dividen dan bonus ) 8% setahun
RM6400 X 8/100 = RM512