Sunday, February 26, 2017

REALITI PELABURAN EMAS

Ketika anda tidak berbuat apa-apa dalam tempoh dua tiga minggu yang sudah berlalu; harga emas di pasaran sudah naik lagi sebanyak RM0.02 minggu ini.
Anda perlu sedar bahawa indikator kenaikan dan penurunan harga emas dunia salah satunya terletak kepada kekukuhan dan kelemahan USD.
Donald Trump sedang menghadapi krisis kepimpinan pada masa ini. Oleh sebab itu, kedudukan USD tidak sekukuh seperti dalam era Obama. Itulah yang melonjakkan harga emas.
Saya beli Gold Bar 24K pada bulan Ogos 2015. Saya gunakan Gold Bar sebagai modal trade dan invest saham di Bursa Saham Malaysia. Jual emas bukan lagi menjadi keutamaan saya sejak awal 2016.
Sebab itu, saya selalu sebut tentang kelebihan emas sebagai modal pelaburan.
Baharu-baharu ini saya memajak Gold Bar yang dibeli pada harga RM156/gram di Ar-Rahnu Express, Ampang.
Alangkah gembiranya apabila harga emas segram untuk gadaian itu ialah RM156.00. Ini bermakna, dalam masa tak sampai dua tahun; saya sudah boleh dapat balik harga belian semasa gadai gold bar yang dimiliki.
Anda tak perlu terperanjat dengan perkembangan itu. Realiti emas memang begitu.
Saya gadai 10 gram gold bar untuk dapat RM1560.00. Bank bagi dua kali ganda untuk beli saham di Bursa Saham Malaysia. Beli saham DNEX-WD yang sedang menggila sebanyak 31,200 saham pada harga RM0.10/saham. Semua saham itu dijual pada hari esoknya pada harga RM0.14/saham.
Boleh anda tolong kira keuntungan saya?
Ini bukan cerita rekaan. Ini bukan dugaan dalam filem Pendekar Bujang Lapuk. Anda nak tengok sahaja ?


Saturday, February 25, 2017

BUAT PINJAMAN BELI EMAS !!!

Antara soalan-soalan cepu emas yang saya selalu terima melalui emel ialah:

“Saya berminat nak membeli emas, tapi sekarang modal tak der lagi.
Cammana kalau saya buat loan bank? ok ke?

So saya akan memberikan jawapannya  dalam posting ini

Untuk orang yang nak buat pinjaman bank, ini jer petuanya…

Pinjaman yang baik ialah pinjaman yang menyebabkan anda menjadi bertambah kaya.

Pinjaman yang buruk ialah pinjaman yang menyebabkan anda bertambah miskin.

Mudah kan?

Sebelum anda buat pinjaman bank, cuba buat kira-kira sikit, tanya diri sendiri.
“Adakah aku akan bertambah kaya dengan loan ni? Atau bertambah beban nak bayar installment bulanan?”

Selepas itu baru anda akan sedar bahawa pinjaman ini baik untuk kesihatan kewangan anda atau sebaliknya.

Ok, berbalik pada cerita buat pinjaman untuk membeli emas. Di sini adalah analisis saya berdasarkan data yang sebenar..

Pada Mei 2002 jika anda buat personal loan Bank Rakyat sebanyak RM10,000 selama 5 tahun maka anda perlu bayar RM227 sebulan bermula Jun 2002 sampai April 2007.

Jadi jumlah bayaran kepada bank selama 5 tahun ialah RM13,620.00
Bank akan dapat untung sebanyak RM3620.00 (bersamaan 36.30%) selepas 5 tahun.

Katakan dengan loan RM10,000 semuanya anda beli syiling Kijang Emas 1 Oz (2 Mei 2002)

Harga Kijang Emas 1 Oz ketika itu ialah RM1244.00.
Jadi anda dapat beli 8 Keping Kijang Emas 1 Oz.
Bila loan anda dah selesai bayar pada April 2007, nilai Kijang Emas 1 Oz itu telah naik menjadi RM2351.00 (2/4/2007).

Dengan kata lain, setelah 5 tahun Kijang Emas anda sebanyak 8 keping itu berharga RM2351.00 x 8 = RM18,808!

Kalau anda jual semua syiling Kijang Emas tersebut pada 2/4/2007, maka keuntungan bersih anda ialah RM5188.00!
Anda untung 51.88% .

Katakan anda tak nak jual Kijang Emas tersebut dan masih memegang sehingga hari ini (23/7/2008).
Berapa untungnyer? Jom kira…
Harga Kijang Emas pada 22/7/2008 ialah RM3208.00 seunit
Jadi RM3208.00 x 8 keping = RM25,664.00!!

Keuntungan bersih anda ialah RM12,044!!
dalam masa 6 tahun (bersamaan 120%)

Kesimpulannya…

Saya dapat simpulkan bahawa pinjaman bank yang digunakan untuk membeli emas mampu memberikan pulangan yang menarik. So, betullah orang tua-tua cakap. Beli emas nie tak rugi…

Ok, apa tunggu lagi… buat loan bank dan beli emas


Jangan pinjam along dah ler…



Friday, February 24, 2017

MASA YANG SESUAI UNTUK BELI EMAS

Lepas setahun perhati naik jatuh harga emas, saya tak berani buat andaian bila harga naik, bila harga turun. Nasihat saya, kalau ada duit yang tak pakai dalam masa setahun, belilah emas. Daripada simpan duit, lebih baik simpan emas. Jadikan emas sebagai sandaran kepada duit sebagaimana yang dibuat oleh negara-negara di dunia sebelum tahun 1971 dulu. Setiap duit kertas yang nak dicetak, mereka akan sandarkan kepada emas. Bilakah masa yang sesuai untuk membeli emas?
1. Sebaik sahaja anda sedar tentang emas,dan mempunyai wang..anda boleh beli emas.
2.Beli secara konsisten,sebaik sahaja dapat gaji dengan memperuntukkan sebahagian wang yang biasanya anda simpan,tukarkan kepada emas.Contoh,letakkan target 1 bulan 1 dinar atau 1 bulan 5grm,ikut kemampuan kewangan anda.
3.Beli emas semasa harga rendah (graf menurun).Sebenarnya harga emas naik dan turun disebabkan banyak factor. Antaranya perkaitan dengan USD. Jika USD mengukuh,harga emas akan turun sedikit.Biasanya setiap kali USD mencetak wang mereka,harga emas akan turun sekejap..
**tip : jika anda ingin membeli emas pada harga ‘cantik’ anda boleh rujuk dengan orang yang sudah biasa membeli emas,dan ada sedikit pengetahuan tentang TA (teknikal analisis).Saya bukanlah pakar,sikit-sikit bolehlah. Namun ini hanyalah ramalan yang sedikit sebanyak boleh membantu,tidak boleh percaya 100%.
Jika membeli emas semasa harga mahal,jangan risau,semasa murah anda boleh terus membeli. Anda masih untung apabila dikira dari segi cost averaging (pemurataan kos). Pengalaman saya trend menunjukkan harga emas di awal tahun rendah,tapi masih tinggi berbanding tahun sebelumnya. Kita ambil contoh harga emas pada Januari 2011. Harga ini menyamai harga emas pada bulan 10.Namun harganya tidak sama macam harga pada bulan 7 dan 8 yang masih rendah.Penurunan harga bulan Jan ini disebabkan trend awal tahun dan CNY(Chiness New Year). Harga emas akan mulai naik mulai bulan 2 atau 3. Tahun lepas(2011) harga emas naik mendadak sekitar bulan 8-9.Melepasi 1800usd/oz. Selepas penurunan semasa perayaan Deepavali,harga emas tak banyak naik atau turun.1-2 minggu sebelum Krismas harga emas akan mulai menurun sedikit..tetapi masih mahal berbanding bulan sebelumnya. Ketika menghampiri penghujung tahun,harga emas akan mulai naik dan hanya mulai turun sedikit ketika menghampiri pertengahan Januari @ menjelang Chinese New Year.
Namun untuk jangka masa panjang,menyimpan emas memang menguntungkan.Kenaikan 10 tahun lepas,2000-2009 adalah melebihi 4 kali ganda. Anda boleh rujuk chart di http://www.kitco.com.



Thursday, February 23, 2017

KEPELBAGAIAN MAKLUMAT TENTANG EMAS

Mengapa Emas Dicampur Dengan Logam Lain?

Emas tulen tidak praktikal dan tidak sesuai untuk dipakai sehari-hari kerana lembut. Oleh sebab itu,emas perlu dicampur dengan logam lain supaya lebih keras dan tahan lasak. Menambahkan logam lain sebagai campuran “metallurgists” membolehkan anda menukar warna emas. Paladium atau nikel boleh ditambah untuk mencipta emas putih. Tembaga ditambah untuk menghasilkan warna mawar atau merah muda.

Emas diguna Sebagai Salutan (Coating)

Pelbagai kaedah mekanikal digunakan untuk menerapkan lapisan emas kepada logam selain emas supaya sesuatu barang kemas itu menjadi jauh lebih murah. Semakin tebal lapisan emas disalutkan, bemakna semakin tahan lama dan sukar logam di dalamnya terdedah disebabkan hakisan.

Kandungan Emas Dalam Barang Kemas

Kebanyakan barang-barang kemas baru telah ditanda yang menunjukkan berapa banyak dan apa jenis emas digunakan untuk salutan. Contoh 22K gold, kandungan emas hanya 91.6% sahaja. 8.4% adalah campuran besi, pasir atau lain-lain logam. Ini berdasarkan kandungan emas sebanyak 91.6%.

Emas diguna Sebagai Saduran (Plating)

Saduran emas ialah proses yang menggunakan kaedah elektrolisis. Lapisan emas pada barang kemas yang menggunakan kaedah saduran biasanya lebih nipis berbanding dengan emas dalam bentuk emas salutan. Mungkin anda pernah terdengar istilah-istilah seperti mencuci emas atau mengilatkan barang kemas secara percuma setahun sekali apabila membeli barangan kemas mereka, ini menggambarkan lapisan emas yang disadurkan sangat tipis dan tidak bermanfaat atau tahan lama dan perlu disadur semula.

Apa yang Harus Di Beli?


Emas tumpat (solid gold) adalah tahan lama. Jenis ini merupakan pilihan yang terbaik untuk perhiasan anda. Jenis salutan atau saduran yang mungkin menyebabkan reaksi alergi atau alahan. Jika anda mempunyai alergi terhadap nikel atau logam lain, pilihlah yang mempunyai kandungan emas seperti emas 18K atau 22K. Emas tumpat senantiasa mempunyai nilai sama ada belian, jualan atau gadaian. Walau bagaimanapun, pemilikan emas tetap bergantung kepada kemampuan kewangan masing-masing.

Wednesday, February 22, 2017

EMAS UNTUK KEBEBASAN KEWANGAN


Apa yang dimaksudkan dengan kebebasan kewangan?  Bila seseorang itu dikategorikan sebagai bebas kewangan?

Ada situasi yang jelas untuk menentukan kedua-dua tahap dalam kehidupan manusia Itu.  Seseorang akan mencapai kebebasan kewangan apabila pendapatannya melebihi perbelanjaan.  Ini bermaksud, selagi perbelanjaan seseorang itu melebihi pendapatannya; dia pasti tidak cukup wang untuk meneruskan hidup. Dia akan dibelit hutang untuk mencukupkan pendapatannya.

Ramai orang sedang menghadapi situasi berkenaan sekarang ini.  Ekonomi yang tidakmenentu, kenaikan kos sara hidup, dan inflasi menjadi penyebab utamanya.  Akibatnya mereka hidup dalam kesengsaraan…

Lupakan saja persoalan takdir yang sering dijadikan alasan. Manusia diberi akal untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.  Dua hal itu mesti diajar oleh guru-guru di sekolah bagi mematuhi aspek KBKK (Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan Kreatif). Kini dicanggihkan lagi dengan KBAT.

Allah menyediakan kita pelbagai alat untuk mencari penghidupan.  Gunakanlah alat itu sebaik-baiknya.  Dua benda yang sudah teruji dapat mengeluarkan manusia daripada kemiskinan ialah emas dan perak.  Logam-logam ini disebut berkali-kali dalam kitab suci Al-Quran. 

Emas bebas inflasi.  Nilainya tetap utuh selagi dunia belum kiamat. Kenaikan harganya berlaku setiap tahun.  Anda sudah dipasakkan dengan statement sebegini entah untuk kali yang keberapa.

Terimalah hakikat. Pergilah ke mana-mana pun untuk dapatkan emas anda secara santai. Jangan paksa diri. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit.            




Tuesday, February 21, 2017

BIAR SEDIKIT DARIPADA TIADA LANGSUNG !!!

Tak perlu berhabis duit untuk buat simpanan emas ni …
Cukup sekadar konsisten setiap bulan sekurang-kurangnya 0.5 gram
atau 1 gram. Itu tandanya masih ada duit untuk meneruskan hidup seperti biasa.

Simpanan emas boleh dibuat dengan tenang.  Tak perlu tergopoh-gapah.
Tak perlu sampai ikat perut.

Dapat buat kedua-duanya secara serentak. Kumpul emas dan hiduplah dengan selesa.
Hargai masa sekarang dan beringat untuk masa hadapan.

Jom mulakan sekarang. Saya tak rugi. Anda tak untung. Yang untung ialah
sesiapa yang menyimpan banyak emas!!!

1 Bulan  1 Gram  1 Keluarga


CERAH MASA DEPAN  



Monday, February 20, 2017

MAKSIMUMKAN KEUNTUNGAN ANDA !!!

Anda boleh berbuat demikian dengan cara membeli emas di tempat yang menawarkan "spread" paling rendah.

Spread ialah margin susut nilai emas. Harus diingat bahawa

spread bagi emas berupa barang kemas lebih tinggi daripada
gold bar. Itu sebab lambat dapat untung kalau simpan barang kemas.

Gold bar dibuat khas untuk pelaburan emas.

Dah berapa gram gold bar yang anda beli ?

Kalau belum segeralah berbuat demikian.

Anda boleh beli 1 Dinar 24K hari ini pada harga RM807/keping
walaupun harga runcit emas 24K terkini RM220/gram ...

KIRA SENDIRI KEUNTUNGANNYA !!!

IKUT PROSEDUR INI KALAU NAK BELI:

Prosedur Pembelian:

Sila bank-in duit ke salah SATU akaun di bawah.

Maybank Hana Toyyibah Resources 5648 1050 9624
CIMB Harun Jaafar 760 308 7542
HSBC Harun Jaafar 027 001767 108
RHB Harun Jaafar 1 12457 6004394 0

SMS nama penuh, alamat lengkap, dan nombor handphone anda ke 019 323 4287 selepas duit dibank-inkan.

SELAMAT MENYIMPAN EMAS UNTUK MASA DEPAN






Sunday, February 19, 2017

TEKNIK MANIPULASI EMAS

Perniagaan Emas Menggunakan Konsep Ar-Rahnu.
Anda sebenarnya boleh menjalanjan pernaigaan Emas secara berseorangan tanpa mencari pelanggan, namun tetap menguntungkan.Di sini saya akan tunjukkan anda cara bagaimana dengan menggunakan konsep gadaian ar-rahnu (agrobank) boleh menambahkan keuntungan anda.
Andai kata anda membeli 1 Dinar Emas sebanyak 10 keping dengan nilai semasa (RM640 bagi setiap keping @ RM6400)
Maklumat tentang pajakan ar-rahnu AgroBank
- Nilai pajakan = maksimum 70%
- Kadar upah simpan = 75 sen bagi setiap nilai simpanan
- Tempoh masa = 6 bulan + 6 bulan
Langkah 1
Gadai 10 Dinar Emas @ Gadaian 1
Nilai Emas semasa = RM6400
Pinjaman maksimum @ 70% = 6400 X 70/100 = RM4480 (dapat duit dari ar-rahnu)
Langkah 2
Dengan jumlah wang yang diperolehi RM4480 boleh beli 7 Dinar lagi dengan harga RM640 1 Dinar maka anda beli lagi 7 Dinar
Gadai 7 Dimar Emas @ Gadaian 2
Nilai Emas Semasa = RM4480
Pinjaman maksimum @ 70% = 4480 X 70/100 = RM3136 (dapat duit dari ar-rahnu)
Langkah 3
Dengan jumlah wang yang diperolehi RM3136 (anda tambah RM64) boleh beli 5 Dinar lagi dengan harga RM640 maka anda beli lagi 5 Dinar
p/s : Jangan gadai 5 Dinar ini ( simpan sendiri)
Jumlah Dinar yang telah dibeli = 22 Dinar
Kiraan kadar upah simpan
Gadaian 1
Nilai gadaian pertama ialah RM6400, kadar upah simpan ialah RM6400 X 0.75/100 = RM48 sebulan @ RM288 – 6 bulan
Gadaian 2
Nilai gadaian kedua ialah RM4480, kadar upah simpan ialah RM4480 X 0.75/100 = RM33.60 sebulan @ RM201.60 – 6 bulan
Jumlah upah simpan selama 1 tahun bagi kedua-dua gadaian = (RM48 X 12) + (RM33.60 X 12) = RM576 @ RM979.20* Bayaran upah simpan perlu dibayar setiap 6 bulanProses Penebusan Semula Dinar Setelah 1 Tahun PajakanSebagaimana yang kita ketahui nilai kenaikkan emas setiap tahun minimum = 28%
Maka, harga emas bagi 1 Dinar setelah 1 tahun – RM640 X 28% = RM819.20- Jual kesemua 5 Dinar di tangan anda – 5 x RM819.20 @ RM4096
- Gunakan wang hasil jualan 5 dinar untuk bayaran penebusan gadaian anda, dengan nilai di atas anda dapat menebus sebanyak 6 dinar.
Baki hutang pinjaman anda ialah RM7616 – RM4096 = RM3520
- Bagi menyelesaikan baki pinjaman RM3520 anda jual lagi 5 dinar daripada 6 yang telah ditebus.
- 5 x RM819.20 @ RM4096 – RM3520 = RM576 ( baki di tangan anda setelah bayar kepada ar-rahnu)
Sekarang anda telah membayar kesemua nilai pinjaman anda cuba kita kira nilai Dinar Emas yang ada di tangan anda;
Jumlah Dinar Emas yang tinggal = 11 Dinar x RM819.20 @ RM9011
Berapa untung anda ?Nilai Dinar semasa – Modal anda ( modal beli 10 dinar + upah simpan + topup RM56 semasa beli 5 dinar terakhir)
RM9011 – RM6400 -RM979.20 – RM64 = RM1567.80 + ( RM576 - baki dari jualan 5 dinar yang ke 2)
Untung Bersih = RM2143.80
Perbandingan dengan ASB
Dengan jumlah wang yang sama RM6400 sekiranya anda simpan di ASB (dividen dan bonus ) 8% setahun
RM6400 X 8/100 = RM512

Friday, February 17, 2017

EMAS DALAM AL-QURAN

Ayat-ayat Al-Quranul Karim yang menyebut tentang EMAS. Fikir-fikirkan:

Al-Kahfi , 31: "Mereka itu, disediakan baginya syurga yang kekal, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas, ... “

Faatir , 33: “(Balasan mereka ialah) syurga - syurga "Adn", yang mereka akan memasukinya; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan dari emas dan mutiara; dan pakaian mereka di situ adalah dari sutera."

Az-Zukhruf , 71: "Diedarkan kepada mereka pinggan-pinggan besar dan piala-piala dari emas; dan dalam syurga itu pula disediakan segala yang diingini oleh nafsu serta dipandang indah oleh mata; dan (dikatakan kepada mereka): ""Kamu adalah tetap kekal di dalamnya.”

Al-Hajj , 23: “Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir padanya beberapa sungai; mereka dihiaskan di situ dengan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka di situ dari sutera.”

A-li 'Imraan , 14: "Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; … “

At-Taubah , 35: "(Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): "Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu."

At-Taubah , 34: “Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”

Az-Zukhruf , 53: “(Kalau betul ia seorang Rasul) maka sepatutnya ia dipakaikan (oleh Tuhannya) gelang-gelang emas (yang menandakan ia seorang pemimpin), atau datang malaikat bersama-sama dengannya (sebagai saksi tentang kebenarannya)? “

Al-Israa' , 93: "Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah kitab yang dapat kami membacanya … “

Al-A'raaf , 148: "Dan kaum Nabi Musa, sesudah ia (pergi ke Gunung Tursina), mereka membuat dari barang-barang emas perhiasan mereka, (patung) anak lembu yang bertubuh dan bersuara … “

Renung dan Fikirkanlah:

Allah Subhanahu wa Ta’ala menggambarkan emas sangat-sangat berharga dan tinggi nilainya tidak kira timelinenya di mana. Apabila Allah cerita sejarah silam (zaman nabi-nabi berpuluh/ratus ribu tahun dulu), emas sangat berharga. Apabila Allah ceritakan tentang Syurga, iaitu keadaan akan datang (future), juga emas tetap sangat berharga dan amat tinggi nilainya. Timeline dari dulu-dulu sampai akan datang di Syurga nanti, emas sangat berharga. Fikir-fikirkan lah...

Kesimpulannya:

Past = present = future (syurga) ---> Emas sentiasa berharga dan nilainya tinggi.





Thursday, February 16, 2017

SIFU SAYA KATA ...

10 Cara Untuk Menggunakan Masa dengan Baik
Allah berfirman;
“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran” (Surah Al-Asr,Ayat 1-3)
Kita sering merasa terburu-buru mengejar masa kerana perlukan masa yang banyak bagi melakukan aktiviti harian. Ini akan menyebabkan kerja yang kita lakukan menjadi kelam kabut. Tahukah anda, kekayaan masa iaitu mempunyai masa yang cukup untuk melakukan apa yang kita suka adalah satu nikmat yang tak terhingga?
Kami bantu anda dengan memberikan 10 tips pengurusan masa dengan baik.
1. Rancang jadual harian
Rancang jadual aktiviti harian adalah penting kerana kehidupan kita menuntut kita meluangkan masa untuk bersama diri sendiri, keluarga dan juga untuk Allah Swt. Pengurusan masa adalah pengurusan kehidupan harian kita. Berjaya mengurus masa bermakna kita berjaya menguruskan hidup kita.
Anda boleh mulakan hari anda dengan melakukan kerja-kerja yang paling penting di awal pagi. Anda juga boleh rancang jadual anda pada hari atau minggu sebelumnya.
2. Tetapkan had masa untuk setiap tugas
Jangan lakukan sesuatu tugas lain sebelum menyelesaikan tugas yang kita sedang lakukan. Sentiasa periksa jadual sebelum memulakan tugas yang baru. Sentiasa tanya diri sendiri, bilakah tugas yang sedang dilakukan itu boleh selesai? Bilakah ianya perlu diselesaikan. Adalah lebih bagus untuk menyiapkan tugasan lebih awal supaya anda ada lebih masa untuk memeriksa tugasan anda. Ini akan memastikan tugas yang sedang dibuat akan mencapai matlamat yang berkualiti. Ini juga akan membantu kita untuk lebih fokus dalam menyiapkan tugasan yang kita perlu lakukan.
3. Tahu deadline anda
Bukan mudah bagi kita untuk merancang kerja yang perlu dilakukan. Set tarikh akhir (deadline) untuk menyelesaikan kerja kerana ini akan mengurangkan rasa risau kerana merasa tidak mencukupi masa. Melakukan tugasan tanpa tahu tarikh akhirnya seperti anda tidak tahu arah tuju atau kesudahan tugasan tersebut. Ini menyebabkan anda akan mengambil masa yang lama untuk menyiapkannya.
4. Belajar untuk berkata “TIDAK”
Daripada semua tips penggunaan masa dengan baik, barangkali yang paling efektif ialah selalu menggunakan perkataan tidak. Belajarlah menolak dengan menggunakan kebijaksanaan tetapi tegas terhadap setiap permintaan yang tidak menunjang pencapaian sasaran anda. Kadang-kadang, bila kita berani mengatakan tidak kepada ajakkan kawan-kawan, atau kepada perkara-perkara yang tidak memberikan kesan besar kepada kita, kita boleh gunakan masa tersebut untuk perkara yang lebih memberikan kebaikan kepada kita.
5. Teknik 15 minit lebih awal
Dalam zaman sekarang, sangat mudah untuk kita mengawal masa. Kita boleh gunakan telefon bimbit sebagai penjaga masa kita. Dalam telefon bimbit, kita boleh setkan ‘reminder’ untuk memberi peringatan kepada kita tentang jadual dan waktu yang tepat. Ada orang menggunakan kaedah menetapkan waktu jam 15 minit lebih awal dari waktu sebenarnya supaya kita lebih berdisiplin dan mengelakkan dari terlambat.
6. Fokus
Kita akan memberi lebih tumpuan dalam melakukan kerja sekiranya kita fokus kepada sesuatu kerja. Buat sesuatu kerja dengan memastikan kerja tersebut merupakan perkara yang utama perlu diselesaikan. Untuk membantu anda fokus, anda boleh kurangkan gangguan di sekitar anda. Anda boleh ‘silent’ kan telefon bimbit, matikan notifikasi media sosial anda, jauhkan diri dari televisyen, YouTube dan lain-lain yang boleh mengalih perhatian anda dari terus fokus.
7. Jejaki masa yang dihabiskan
Lihat kembali pencapaian masa yang telah kita gunakan dalam sesuatu kerja. Gunakan teknik ini dengan memperkembangkan lagi fokus dalam matlamat yang perlu kita capai. Ramai antara kita tak pernah “keep track” berapa banyak masa yang kita gunakan untuk selesaikan sesuatu perkara. Sebagai contoh, cuba jejaki berapa banyak masa untuk anda siapkan satu tugasan yang biasa anda lakukan dan cuba lakukannya lebih cepat keesokkan hari. Anda akan mula perasan anda ada lebihan masa nanti.
8. Tidak kecoh dengan perkara-perkara tidak penting
Ramai antara kita selalu menyalahgunakan masa dengan kecoh dengan perkara-perkara yang tak ada kena mengena dengan kita. Contoh jelas, jika berlaku kemalangan di lebuh raya, ramai pemandu akan berhenti semata-mata untuk tengok. Ini akan menyebabkan anda lambat sampai ke lokasi dan juga melambatkan orang lain. Jangan kecoh dan kepoh dengan perkara-perakara yang tidak membawa kebaikan.
9. Jangan lupa untuk berehat
Bekerja dalam tempoh yang lama tanpa rehat bukanlah penggunaan waktu yang efektif. Tenaga makin menurun, kebosanan makin mempengaruhi serta ketegangan fizikal dan mental makin terkumpul. Oleh itu, anda memerlukan masa rehat yang secukupnya kerana hanya berehat sahaja merupakan cara yang paling baik. Tidur sebentar juga boleh membantu kita menjadi lebih efektif, Rasulullah juga mengamalkannya. Tapi jangan jadikan ini sebagai alasan untuk lari dari tugasan!
10. Jangan mudah terpedaya
Masa bergerak sangat pantas. Kadang-kadang tanpa kita sedar, hari dah menjelang petang sedangkan banyak lagi perkara yang kita tak lakukan. Ramai orang mudah terpedaya dengan masa dan mula menggunakan masa sebagai alasan. “Releks la, baru pukul 9 pagi.” “Kenapa nak cepat-cepat, ini kan waktu rehat”. Dengan asyik melengah-lengahkan masa dan membiarkan diri terpedaya dengan masa yang ada, kita akan kehilangan masa tersebut.
Orang berjaya dalam hidup sangat menghargai masa. Tujuan mereka kaya dan berjaya ialah supaya mereka ada lebih banyak masa untuk diluangkan dengan Allah swt, dengan diri sendiri dan keluarga. Anda bagaimana?
Salam Kejayaan.



Wednesday, February 15, 2017

EMASLAH YANG TERBAIK

Renungan pagi ini...

•        Mulakanlah menyimpan *EMAS* walau harganya *MAHAL* sekalipun, kerana pada masa depan, EMAS akan lagi MAHAL dan EMAS kekal relevan walaupun tidak diterima lagi sebagai *WANG* pada masa sekarang.....

•        Sekiranya anda tidak nampak fungsinya buat anda, setidak-tidaknya *generasi* yang bakal mewarisi *EMAS* anda kelak mempunyai peluang untuk keluar dari belenggu ~HUTANG BANK~ dan menggunakan *Ar-Rahnu* bagi mendapatkan kemudahan kewangan yang mereka perlukan.

•        Wariskan EMAS* kepada generasi kita yang akan datang...untuk *Masa Depan* mereka…

Celik dan pandanglah dari sudut yang lebih *positif*...

Tambah ilmu, tambah kefahaman

1gram 1 bulan 1 keluarga


>>>Sudah Cukup Terbaik<<<



Tuesday, February 14, 2017

BELI DAN SIMPANLAH EMAS ...

SEJARAH HARGA EMAS YANG TIDAK PERNAH MURAH
RM38 segram ( tahun 1999 ) dikata mahal…
RM44 segram ( tahun 2005) pun mahal...
RM104 segram ( tahun 2009) mahal jugak...
RM145 segram ( tahun 2013 ) mahalnya...
RM129 segram (tahun 2014) mahal lagi tu...boleh turun lagi kut…
RM161 segram ( 2015 ) naik balik pulak dah...
RM180 segram (Feb 2016) apa citer ?
RM200+ + segram ( sejak awal 2017 ) !!!
RM 500 segram dijangka pada tahun 2020 nanti...
SUDAHKAH ANDA ADA MENYIMPAN EMAS?


Monday, February 13, 2017

PENINGKATAN HARGA EMAS

Nak kongsi yang ni …

Saya sudah tukar daripada ASB kepada EMAS...

Ramai orang kata  ASB .. SAHAM ...senang kata DUITlah lagi untung dari EMAS...

Hakikatnya apa-apa yang berkaitan dengan simpanan duit ni tak akan lari dari inflasi dan kehilangan nilai mata wang itu sendiri..

Wang @ RM nilainya semakin menurun..

Ramai tak tahu EMAS ialah simpanan terbaik dan sangat bagus untuk long term investment.

Duit ialah ekuiti, emas ialah aset. Apabila ekuiti dicairkan maka nilainya akan berkurangan tetapi apabila asset dicairkan nilainya tidak akan berkurangan.
Buktinya, ada duit dalam ASB, kita withdraw. Dividen kita pada tahun itu mesti akan kurang.

Tetapi kalau ada emas, kita pajak. Nilai emas tu tetap sama...kalau 1kg maka kekal 1kg tak kurang pun walau kita dapat duit dari pajakan tu.
Sama macam tanah dan rumah, kita pajak untuk dapatkan modal berniaga. Dapat duit dari bank tetapi nilai rumah dan tanah kita tu tak susut pun. Malah jika berlaku penambahan infrastruktur dan fasiliti di kawasan perumahan kita tu, secara automatik harga rumah kita tu akan bertambah.

Emas
Hartanah
Rumah

Ketiga-tiga yang di atas sangat okey untuk aset @ simpanan sebab nilainya tak susut.

Gold is money. Everything else is credit.




Sunday, February 12, 2017

SYILING EMAS 24K SETENGAH DINAR

EMAS PUNYA HAL

Betapa untungnya siapa yang ada beli dan simpan emas.

Pagi ni nak share satu cerita yang real.

Ada seorang mak cik ni datang ofis nak tolak BARANG KEMAS 999 dia.

Mak cik ni cakap, masa dia beli dulu 1gram emas 24K tu RM31/Gram.

Jom kita kira..

Dulu dia beli RM31 × berat 351.48gram
TOTAL : RM10895.88

Harga hari ni

Harga Emas 999 Terpakai : RM152
So RM152 × 351.48 gram
TOTAL : RM53424.96

UNTUNG KE TAK??

RM53,424.96 - RM10,895.88 = RM42,529.08

Beratus kali ganda dia untung …

So saya memang tak faham kalau masih ada yang duk terfikir-fikir nak beli dan simpan emas sedangkan diri sendiri yang akan untung.

Kalau tak dapat beli yang bergram-gram,
Beli yang 1gram emas 999 pun ok dah.
Asalkan SIMPAN EMAS.

Jangan bagi alasan tak beli emas sedangkan semua itu untuk masa depan sendiri dan keluarga.
Kalau hari-hari DISIPLIN simpan RM5 masuk tabung, confirm hujung bulan dah boleh beli 1gram.

JOM SAVING EMAS

Harga jualan Emas 24K naik antara RM0.10 hingga RM0.12/Gram sejak awal bulan Februari lalu.

Walau bagaimanapun, syiling 0.5 Dinar ini masih kami jual pada harga lama, iaitu RM420.00/Keping.

Apa kelebihannya ?

Postage: RM0.00
Premium: RM0.00
Upah: RM0.00
GST: RM0.00

PROSEDUR PEMBELIAN:

Sila bank-in duit ke salah SATU akaun di bawah.
Maybank Hana Toyyibah Resources 5648 1050 9624
CIMB Harun Jaafar 760 308 7542
HSBC Harun Jaafar 027 001767 108
RHB Harun Jaafar 1 12457 6004394 0

SMS nama penuh, alamat lengkap, dan nombor handphone anda ke 019 323 4287 selepas duit dibank-inkan.

SELAMAT MENYIMPAN EMAS UNTUK MASA DEPAN
DI SYARIKAT YANG BERDAFTAR DENGAN SSM ...


Saturday, February 11, 2017

RAKYAT MALAYSIA DISARAN MEMBELI EMAS FIZIKAL


RAKYAT Malaysia disaran memperuntukkan antara lima hingga 10 peratus simpanan emas fizikal daripada portfolio simpanan keseluruhan mereka bagi membantu mengurangkan kesan daripada penurunan nilai ringgit dan pertumbuhan perlahan ekonomi sekarang.
Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Public Gold Marketing Sdn Bhd, Datuk Wira Louis Ng Chuu Hau berkata, pelaburan emas fizikal memainkan peranan penting dalam situasi ekonomi berbeza dan merupakan instrumen paling mudah diurusniagakan berbanding derivatif yang lebih rumit serta mengandungi unsur spekulasi.
"Harga emas ditetapkan berdasarkan harga antarabangsa dan didagangkan dalam mata wang dolar AS, jadi jika nilai ringgit jatuh berbanding dolar AS, situasi itu akan memberi kelebihan kepada pemilik emas," katanya kepada pemberita pada Seminar yang bertajuk “Emas sebagai Penyelamat kejatuhan Ringgit” yang diadakan baru-baru ini.
Beliau menjangkakan ringgit akan terus diniagakan pada paras 4.4 hingga 4.5 pada tahun ini, dan ini akan memacu harga emas untuk menjadi lebih tinggi.
Selain itu, katanya, harga emas dijangka terus meningkat selari dengan perdagangan antarabangsa kerana faktor pertumbuhan ekonomi global yang tidak memberansangkan menyumbangkan sentimen positif kepada pasaran emas.
"Memperkukuhkan nilai ringgit bukanlah senang, ditambah lagi dengan faktor kebanyakan bank-bank pusat telah mewujudkan pelan baharu, polisi kadar faedah sifar dan pelbagai program pelonggaran kuantitatif dan ini sebenarnya menyebabkan lebih ramai memilih untuk membeli dan menyimpan emas berbanding menyimpan wang di bank," katanya.
Selain itu, katanya, usaha bank pusat asing yang mengubah pelaburan bon ke dalam bentuk emas fizikal akan turut memberi kesan yang besar kepada permintaan emas dunia.
Seminar yang julung kali diadakan ini yang menggabungkan penceramah daripada sektor pelaburan emas dianjurkan oleh Public Gold dengan kerjasama Agrobank, Pos Ar-Rahnu dan Koperasi Dagang Emas. - Bernama
Harga jualan Emas 24K naik antara RM0.10 hingga RM0.12/Gram
sejak awal bulan Februari lalu.
Namun, Gold Bar 24K 5 Gram ini masih dijual pada harga lama,
iaitu RM1000.00/keping ...



Friday, February 10, 2017

RENUNG-RENUNGKANLAH ...

HARI-HARI DUIT KITA DICURI TANPA SEDAR!

Teruskan baca cerita ini...ini bukan cerita dongeng...

Rela tak rela "pencuri" ini ada di sisi kita, "bomoh Siam" pun tak mampu nak halau.

Duit..Bukan setakat dalam poket dicuri. Simpan dalam peti besi di insurans pun tetap dicuri!!

~ Ketika kita berkerja, duit dicuri

~ Ketika kita makan, duit dicuri

~ Ketika kita bermain dengan anak, duit dicuri

~ Malah ketika kita tidur, duit tetap dicuri.

Tanpa kita sedar, kan??

Ini yang kita panggil INFLASI - Pencuri paling licik yang dicipta pihak tertentu sejak puluhan tahun.

Biasa dengar kawan mengeluh, "peluh sampai ke betis cari duit ". Tak juga kaya.😅

Yang jadi;
Itu naik harga, ini naik harga.

Yang susah naik "upah kerja". Lama-kelamaan, pendapatan tak seimbang dengan komitmen...

Fakta BETUL, semua tak naik harga tapi duit kertas semakin lemah nilainya. Barang dan services tetap sama tapi perlukan lebihan duit kertas.

Contoh: 10 sen dahulu dapat beli gula-gula 4 biji. Sekarang 10 sen dapat 1 biji. Ke mana pergi 3 biji lagi?

Ahmad Albab tak curi.  INFLASI YANG CURI.

Nak Selamat Dari INFLASI ?

Terbukti dalam sejarah tamadun dunia, nak selamatkan duit dicuri “INFLASI" simpan dalam bentuk logam mulia (EMAS & PERAK FIZIKAL)".

Mula SEKARANG atau RELAKAN duit dirompak INFLASI.

Tukar simpanan RM yang ada SEKARANG kepada BENTUK EMAS FIZIKAL SERENDAH 0.5 GRAM .







Thursday, February 9, 2017

EMAS: ASET FIZIKAL MAMPU MILIK


Emas (dan perak) ialah aset fizikal mampu milik. Kalau tanah dan hartanah, kita perlukan modal yang besar untuk beli. Tanah tak boleh dibeli mengikut kaki per segi. Berbeza dengan emas, kita boleh beli dengan bajet serendah 1 gram, bahkan item 0.5 gram pun sudah ada sekarang. Ada duit lebih sahaja boleh terus beli dan kumpul sedikit demi sedikit. Bahkan golongan pelajar pun sudah boleh menyimpan emas.

Gold bar 1 gram Public Gold

Dengan adanya kaedah pembelian seperti Akaun Emas GAP (Gold Accumulation Program) yang ditawarkan oleh Public Gold, kini setiap orang boleh membeli dan menyimpan emas dengan mudah dan murah.

Now, everyone can buy gold! InsyaAllah.


Wallahu a’lam.