EBOOK TERBARU IRFAN KHAIRI

Monday, September 11, 2017

MASA YANG SESUAI UNTUK BELI EMAS


Lepas setahun perhatikan naik jatuh harga emas, saya tak berani buat andaian bila harga naik, bila harga turun. Nasihat saya, kalau ada duit yang tak pakai dalam masa setahun, belilah emas. Daripada simpan duit, lebih baik simpan emas. Jadikan emas sebagai sandaran kepada duit sebagaimana yang dibuat oleh negara-negara di dunia sebelum tahun 1971 dulu. Setiap duit kertas yang nak dicetak, mereka akan sandarkan kepada emas.

Bilakah masa yang sesuai untuk membeli emas?

1. Sebaik sahaja anda sedar tentang emas,dan mempunyai wang..anda boleh beli emas.
2.Beli secara konsisten,sebaik sahaja dapat gaji dengan memperuntukkan sebahagian wang yang biasanya anda simpan,tukarkan kepada emas.Contoh: Letakkan target 1 bulan 1 dinar atau 1 bulan 5gram,ikut kemampuan kewangan anda
3.Beli emas semasa harga rendah (graf menurun).Sebenarnya harga emas naik dan turun disebabkan banyak faktor. Antaranya perkaitan dengan USD. Jika USD mengukuh,harga emas akan turun sedikit. Biasanya setiap kali USD mencetak wang mereka,harga emas akan turun sekejap …

**tip : jika anda ingin membeli emas pada harga ‘cantik’ anda boleh rujuk dengan orang yang sudah biasa membeli emas, dan ada sedikit pengetahuan tentang TA (teknikal analisis).Saya bukanlah pakar,sikit-sikit bolehlah. Namun ini hanyalah ramalan yang sedikit sebanyak boleh membantu,tidak boleh percaya 100%.

Jika membeli emas semasa harga mahal, jangan risau, semasa murah anda boleh terus membeli. Anda   masih untung apabila dikira dari segi cost averaging (pemurataan kos). Pengalaman saya trend menunjukkan harga emas di awal tahun rendah,tapi masih tinggi berbanding tahun sebelumnya. Kita ambil contoh harga emas pada Januari 2011.  Harga ini menyamai harga emas pada bulan 10.Namun harganya tidak sama macam harga pada bulan 7 dan 8 yang masih rendah.Penurunan harga bulan Januari  ini disebabkan trend awal tahun dan CNY(Chiness New Year). Harga emas akan mulai naik mulai bulan 2 atau 3. Tahun lepas(2011) harga emas naik mendadak sekitar bulan 8-9.Melepasi 1800USD/oz. Selepas penurunan semasa perayaan Deepavali,harga emas tak banyak naik atau turun.1-2 minggu sebelum Krismas harga emas akan mulai menurun sedikit … tetapi masih mahal berbanding bulan sebelumnya. Ketika menghampiri penghujung tahun,harga emas akan mulai naik dan hanya mulai turun sedikit ketika menghampiri pertengahan Januari @ menjelang Chinese New Year.

Dalam bulan Julai 2017; harga emas dunia yang dicatat oleh Spot Gold kelihatan sedang menurun.  Pada masa inilah orang yang “gila” menyimpan emas membelinya sebanyak mungkin. Anda boleh menyertai mereka dengan satu matlamat, iaitu memelihara wang fiat anda daripada terus dimamah inflasi. Kadar inflasi di Malaysia sentiasa berada dalam situasi yang tidak terarah kepada penguncupan. Oleh sebab itu, harga barangan dan sebagainya terus saja naik !!! So, protect your fiat money …

Kini, sejak awal bulan September 2017, harga emas naik lagi secara mendadak. Walau bagaimanapun, kenaikan tersebut tidak bertahan lama kerana masuk minggu kedua, harganya mula menurun. Ketika rencana ini ditulis, harganya berada pada USD 1336.50/oz atau RM183.38/gram.  Harga kilang untuk emas 24K berada pada paras RM197/gram. Harga runcit bagi emas 24K ialah RM225.00/gram dan emas 916 ialah RM215.00/gram.


Harus diingat bahawa untuk jangka masa panjang,menyimpan emas memang menguntungkan.Kenaikan 10 tahun lepas,2000-2009 adalah melebihi 4 kali ganda. Anda boleh rujuk chart di http://www.kitco.com.

1 comment: