EBOOK TERBARU IRFAN KHAIRI

Saturday, November 4, 2017

BERALIH DARI DOLLAR KE EMAS


MENGAPA ROTHSCHILD BERALIH DARI DOLAR AS KEPADA EMAS, “ MATA WANG LAIN”

Bank-bank di Barat sedang menjalankan “eksperimen yang paling besar dalam sejarah dasar kewangan” dengan kesan yang amat mustahil untuk diramal, dalam penulisan Lord Rothschild , beliau memberi amaran bahawa dunia kini berada di dalam keadaan “sukar dijangka.”

Pergolakan ekonomi global disebabkan rentak yang sukar untuk diramal, RIT Capital Partners Pengerusi Lord Rothschild memberi amaran kepada pelabur dalam ucapannya serta mengkritik bank pusat mengenai “eksperimen yang paling besar dalam dasar kewangan dalam sejarah dunia.”

“Enam bulan dalam pemerhatian dilihat bank pusat masih meneruskan dengan eksperimen yang paling besar dalam dasar kewangan dalam sejarah dunia,” Jacob Rothschild, seorang pegawai bank pelaburan British dan ahli keluarga perbankan Rothschild yang terkenal berkata,

“Kami berada dalam keadaan ekonomi yang sukar dijangka dan ia adalah mustahil untuk meramalkan rentak dengan kadar faedah yang sangat rendah, dengan kira-kira 30% daripada hutang kerajaan global pada kadar hasil yang negatif, tambahan lagi dengan pelonggaran kuantitati secara besar-besaran,” tekan beliau lagi.

Rothschild telah mengeluarkan penyataan berlawanan dengan fakta walaupun dasar telah menunjukkan peningkatan pesat pasaran saham, pertumbuhan ini tidak boleh kekal selama-lamanya sebagai sektor utama dengan permintaan yang lemah dan deflasi di negara-negara maju.

Sementara keadaan politik semakin sukar dengan pertumbuhan ekonomi China semakin perlahan, suasana pilihan raya di AS masih kucar kacir dan konflik di Timur Tengah terus bergema. Tambahan, Jerman, Perancis dan Amerika Syarikat telah tertakluk kepada serangan pengganas dan dengan UK mengundi untuk meninggalkan EU.

“Dalam masa-masa sukar seperti ini, pengekalan modal dalam nilai sebenar lebih penting dalam mana-mana pengurusan aset Syarikat anda,” tekan Lord Rothschild.
Untuk menangani risiko yang muncul, RIT Capital Partners telah menerima pakai satu siri langkah-langkah.

Lebih menarik lagi, Rothschild telah memberi isyarat bahawa dia telah beralih daripada sterling (pada masa yang sama menyertai Brexit) dan dolar AS kepada emas dan “mata wang lain.”

“Kedudukan Dolar AS kami kini telah berkurangan, berikutan kenaikan Dollar, kami melihat peluang yang menarik di mata wang lain sebaik emas, hal ini mencerminkan kebimbangan kami mengenai dasar kewangan yang pernah menurun dari hasil sebenar,” terang Jacob Rothschild.

Pada akhir bulan Jun RIT Capital Partners menambah aset emas dan logam berharga mereka kepada 8%.

Mengulas mengenai perkara itu, PolitRussia.com media online outlet menegaskan bahawa kebimbangan Rothschild itu jelas menunjukkan bahawa ekonomi global menuju ke arah pergolakan yang sempurna disebabkan oleh dasar kewangan yang bukan tanggungjawab bank-bank pusat Barat.

“Jacob Rothschild de facto mengatakan bahawa pengurusan ekonomi Barat tidak tahu apa yang mereka lakukan dana pa yang cuba mereka perbaiki. Mereka tidak mempunyai rancangan, tiada model atau ujian keberkesana, mereka hanya lakukan eksperimen dengan negara-negara yang mengepam ekonomi mereka dengan matawang yang mereka keluarkan, “kata outlet media itu.

Walaupun Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah berulang kali menyatakan bahawa krisis kewangan tahun 2008 adalah lebih disebabkan oleh dasar kewangan Sistem Rizab Persekutuan ini mungkin hanya doa di pihaknya. Cawangan media pula memberi amaran bahawa dasar Fed yang mengumpulkan sesuatu yang tidak berguna sebegitu banyak sebagai eksperimen berbahaya di seluruh dunia yang mungkin tidak lama lagi boleh berbuah pahit.

Oleh sebab itu, Jackob Rothschild telah mengurangkan pendedahan ekuiti syarikatnya dan aset dolar AS dan mencari perlindungan di emas dan logam berharga lain.
“Sejarah mengajar kita bahawa harga emas biasanya melambung semasa krisis ekonomi, perang saudara dan dunia,” PolitRussia.com menekankan, menekankan bahawa nampaknya Rothschild tidak percaya dalam prospek cerah ekonomi Amerika Syarikat, jika tidak, dia tidak akan berpaling kepada emas.

Pada April 2016 James Rickards, seorang peguam, penulis, ahli ekonomi dan editor Perisikan Strategik, menekankan bahawa emas telah membuat kemunculan semula pada tahun ini, dia menambah bahawa pelabur sentiasa menganggap emas sebagai pelaburan selamat.

“Negara-negara juga mengumpul emas terlebih dahulu sebelum keruntuhan sistem kewangan antarabangsa,” kata beliau dalam artikel beliau dalam The Telegraph.

“Sistem ini telah runtuh tiga kali dalam abad yang lalu. Setiap kali, kuasa kewangan utama datang bersama-sama untuk menulis peraturan baru,” kata ahli ekonomi itu menyokong serta mengisyaratkan kemungkinan bahawa kejatuhan seterusnya sudah hampir.




No comments:

Post a Comment