EBOOK TERBARU IRFAN KHAIRI

Friday, October 7, 2016

BELI DAN SIMPAN EMAS - JAUHI RASUAH

5 SEBAB KITA PERLU MENYIMPAN EMAS
Emas sebenarnya wang, tetapi dalam bentuk fizikal. Sebelum tahun 1971, kesemua wang fiat (kertas) disandarkan kepada emas.
Wang kertas hanyalah sebagai alat tukaran (voucher). Setiap percetakan wang kertas mesti berlandaskan simpanan emas sesebuah negara.
Situasi berubah setelah Amerika Syarikat sedang dalam krisis (Perang Vietnam). Amerika Syarikat kehilangan sumber kewangan akibat negara-negara lain ingin mengambil emas mereka dan memisahkan wang kertas dengan emas.
Semenjak itu, krisis kewangan pun bermula akibat dari inflasi kerana percetakan wang kertas berleluasa tanpa adanya "sandaran" fizikal aset lain. Manakala bank pula boleh meminjamkan (sebenarnya dikira mencetak) wang pada kadar 90% daripada simpanan/deposit orang awam.
Negara-negara besar juga mempercayai dan menyedari hakikat kekurangan/kelemahan simpanan berdasarkan wang kertas.

Walaupun mereka mencetak wang kertas, tetapi pada masa yang sama, mereka juga menyimpan stok emas yang banyak untuk melindungi mereka dari krisis.

Jika negara-negara besar mempercayai emas sebagai simpanan mereka, mengapa tidak kita?

Antara kelebihan menyimpan aset non-cash (bukan dalam bentuk wang kertas) dalam bentuk emas adalah;

(1) Keselamatan
Sedar atau tidak, wang yang kita simpan di bank akan hilang secara perlahan-lahan. Setiap kali hendak keluarkan duit, mesti akan dikenakan caj. Kadang-kadang apabila akaun bank kita tidak aktif, pihak bank akan mengambil baki wang dari akaun anda. Anda pernah alaminya?
(2) Perlindungan
Simpanan dalam bentuk wang fiat (syiling dan duit kertas yang kita gunakan sekarang) akan sentiasa dimamah inflasi. Setiap hari nilai duit akan menurun. Lihat sahaja nilai Ringgit yang semakin rendah berbanding US Dollar pada masa ini .
Emas bersifat kalis inflasi. Nilainya akan semakin meningkat. Ini menunjukkan bahawa kekayaan kita tidak akan berkurangan jika menyimpan emas.
(3) Mudah Dicairkan
Selain emas, kita juga boleh melabur dalam pasaran saham, hartanah, dan bon.
Walau bagaimanapun, kesemua jenis pelaburan ini tidak mudah dicairkan. Jika pada suatu masa kita amat memerlukan duit, pelaburan jenis ini perlu mengambil masa yang panjang untuk dijual atau ditukar ke dalam bentuk wang semula.
Emas sangat mudah dicairkan. Malah anda boleh menukarkannya dalam bentuk wang di mana-mana sahaja seluruh dunia ni.
Mengapa begitu? Ini kerana permintaan terhadap emas sentiasa tinggi, terutamanya di kedai-kedai emas, kedai pajak gadai dan peminat emas.
(4) Tahan Lama
Aset seperti rumah, kedai, kereta, dokumen malah wang kertas akan mudah terbakar atau rosak jika terendam di dalam air apabila berlakunya bencana alam. Jika ini berlaku, nilainya juga akan hilang.
Emas pula bersifat kalis api dan air. Untuk pengetahuan, emas hanya akan melebur pada suhu 1083 darjah Celsius.
(5) Hak Pemilikan Dan Pengelolaan Sendiri
Jika anda membeli emas, anda memperoleh jongkong emas itu serta dapat menyimpannya sendiri. Pendek kata, anda yang menguruskannya. Bukan pihak lain atau pihak ketiga.
Sama ada anda menyimpannya di rumah atau di peti simpanan (safety deposit), tiada siapa yang mampu menghalang diri anda sendiri untuk mengambilnya apabila perlu.
Andai kata anda ingin memajak atau menjualnya bagi mendapatkan wang, hasrat itu boleh dilakukan pada bila-bila masa.
Namun, sekiranya aset anda dalam bentuk yang lain, sudah pasti mengambil masa yang lama. Mungkin memakan masa sehingga 10 hari bekerja. Disebabkan aset lain tidak mudah dicairkan, anda mungkin mengalami kesukaran jika memerlukan wang dalam kadar segera.
Lihat sahaja pada tabung insurans atau tabung KWSP anda sendiri sebagai contoh. Agak sukar untuk mengeluarkannya, walaupun untuk pembiayaan ahli keluarga anda yang sedang tenat kerana memerlukan kos pembedahan atau rawatan yang segera.
Pelbagai prosedur perlu diikuti. Kemungkinan besar, ada yang meninggal terlebih dahulu, na’uzubiLlah.




ITULAH DUIT RASUAH DI SABAH

No comments:

Post a Comment