EBOOK TERBARU IRFAN KHAIRI

Friday, May 12, 2017

CHINA DAN EMAS


Kerajaan China telah mula membeli lombong emas di seluruh dunia dalam usaha untuk menguasai pasaran.

Jika kita lihat dengan lebih dekat kesemua langkah yang diambil Beijing sejak krisis kewangan global 2008 dan terutama sejak mereka menubuhkan Infrastruktur Asian, iaitu Infrastructure Investment Bank, BRICS New Development Bank, perjanjian mata wang negara dua hala dan dengan matawang Rusia memintas dollar, kelihatan jelas bahawa Zhou dan kepimpinan Beijing mempunyai strategi jangka masa panjang. Merujuk kepada ahli ekonomi British, David Marsh baru-baru ini dalam kenyataannya di Paris Nanjing II dari Zhou berkata; “China akan memulakan, pragmatik tetapi berterusan, ke arah mengabadikan sistem rizab pelbagai mata wang di tengah-tengah perintah kewangan di dunia.”

Sejak kemasukan China ke dalam IMF pilihan kumpulan SDR mata wang November lalu , sistem pelbagai mata wang , yang China menggelarkannya sebagai “4 + 1″ terdiri daripada euro , sterling , yen dan renminbi ( 4 ), yang wujud bersama dollar. Inilah Lima komponen dalam SDR.

Untuk mengukuhkan pengiktirafan SDR, Zhou’s Peoples’ Bank of China telah mula menerbitkan rizab asing dollar terbesar dunia masuk SDR.

Masa Depan yang Keemasan

Rusia dan China bukan lagi suruhan Barat. Mereka bukan sahaja bergerak ke hadapan malahan juga lebih laju. Namun, cara China untuk mendominasi dollar AS adalah lebih daripada sekumpulan mata wang kertas SDR yang sibuk dipromosikan.

Sangat jelas tujuan China untuk mewujudkan semula piawaian emas antarabangsa, mungkin tidak berdasarkan pertukaran “Bretton Woods Dollar-Gold exchange” yang telah ditamatkan oleh President Richard Nixon pada August, 1971 apabila beliau memberitahu dunia yang mereka perlu menghapuskan dollar kertas pada masa akan datang dan tidak lagi boleh disamakan dengan emas.

Berdasarkan kadar inflasi dunia, jika emas diukur dari segi dollar, masa depan sejarah ekonomi mungkin akan berubah kepada Inflasi Terbesar!
Kadar kenaikan dollar di seluruh dunia meningkat sebanyak 2,500% antara tahun 1970 hingga 2000. Sejak itu, kenaikan jelas membawa lebih daripada 3,000%. Tanpa mengikut undang-undang untuk menyokong percetakan dollar sebanyak amaun tetap yang telah ditentukan daripada emas, semua sekatan adalah topeng ketika inflasi dollar, selagi dunia terpaksa mendapatkan dollar untuk menyelesaikan akaun untuk minyak, bijirin, dan komoditi lain, Washington pula tidak berhenti menulis cek dengan alasan “Dana yang tidak mencukupi”!

Berdasarkan fakta yang banyak sejak 1971 terdapat rampasan kuasa senyap bank Wall Street yang berhak merampas mana-mana dan semua demokrasi perwakilan dan peraturan berasaskan Perlembagaan, “kami mempunyai mesin wang gila, sama seperti penyair Jerman Century dongengan 18 Goethe, ahli-ahli sihir & 39 Apprentice, atau dalam bahasa Jerman, “Der Zauberlehrling”. Penciptaan Dollar adalah di luar kawalan.

Sejak 2015, sangat jelas China mengatur langkah untuk menggantikan London dan New York serta pertukaran harga penetapan Barat. Seperti yang dinyatakan dalam analisis yang lebih panjang dalam ruang ini pada bulan Ogos, 2015, China, bersama-sama dengan Rusia membuat percaturan besar untuk menyokong mata wang mereka dengan emas, “sebaik emas ; manakala mata wang seperti Euro adalah hutang atau zon dollar muflis”

Pada bulan Mei 2015, China mengumumkan bahawa mereka telah menubuhkan Dana Pelaburan emas negeri yang dikendalikannya. Tujuannya adalah untuk mewujudkan simpanan, pada mulanya sebanyak $ 16 bilion yang menjadikannya dana emas fizikal terbesar di dunia, untuk menyokong projek-projek perlombongan emas di sepanjang landasan kereta api kelajuan tinggi.

Laluan sutera menjalani peningkatan teknologi besar-besaran yang merangkumi sistem pertahanan. China menyatakan, tujuannya adalah untuk membolehkan negara-negara Eurasia di sepanjang Jalan Sutera menggunakan emas dalam mata wang mereka.

Negara-negara di sepanjang Jalan Sutera dan dalam BRICS bukan sahaja kawasan ramai orang di dunia, malahan juga sumber asli dan manusia sama sekali bebas daripada sebarang cara hidup Barat ini boleh ditawarkan menggunakan emas sebagai mata wang mereka.

Pada bulan Mei 2015, China Shanghai Gold Exchange secara rasmi menubuhkan “Silk Road Gold Fund.” Kedua-dua pelabur utama dalam dana adalah dua syarikat terbesar China iaitu Shandong Gold Group yang membeli 35% saham dan Shaanxi Gold Group 25 %. Dana itu akan melabur dalam projek-projek perlombongan emas di sepanjang laluan kereta api Eurasian Silk Road, termasuk kawasan yang diterokai Persekutuan Rusia.

Tiada lagi Afrika Selatan yang dikenali raja emas nombor satu di dunia. Itu hanyalah nombor semata-mata dalam pengeluaran emas tahunan. Hakikatnya China adalah “Number One” dan Rusia “Number Two”.
Pada 11 Mei, sebelum penciptaan Dana Emas Baharu China, China National Gold Group Corporation menandatangani perjanjian dengan kumpulan perlombongan emas Rusia, Polyus Gold, Kumpulan perlombongan emas terbesar di Rusia, dan salah satu daripada sepuluh teratas di dunia. Kedua-dua syarikat akan meneroka sumber emas di deposit terbesar di Natalka, bahagian timur jauh Daerah Kolyma Magadan ini.

Baru-baru ini, kerajaan China dan perusahaan negeri juga telah beralih strategi. Data rasmi pada Mac 2016, menyaksikan China memegang lebih daripada $3.2 trilion pada rizab mata wang asing dalam Peoples’ Bank of China. Pegangan itu dipercayai kira-kira 60% atau hampir $2 trilion ialah aset dollar seperti US Treasury Bonds atau separa bon kerajaan seperti Fannie Mae dan Freddie Mac Mortgage Bonds.

Melalui semua pendapatan dollar daripada lebihan dagangan, hutang kerajaan AS semakin melambung dan tidak bernilai, China telah melancarkan strategi membeli aset global. Kini aset asing utama Beijing dalam senarai membeli-belah mereka ialah lombong emas di seluruh dunia. Walaupun berlaku sedikit kenaikan baharu-baharu ini dalam harga emas sejak Januari, emas masih berada di 5 tahun terendah dan banyak syarikat perlombongan emas yang berkualiti mengalami muflis.


“KEBANGKITAN EMAS ADALAH BENAR”

No comments:

Post a Comment