EBOOK TERBARU IRFAN KHAIRI

Tuesday, January 24, 2017

APA SOLUSINYA ?

Penutup

Kejatuhan nilai Ringgit Malaysia memberikan kesan yang ketara kepada  mahasiswa yang menuntut di luar negara. Jumlah wang saku yang dilihat mengecil, bebanan untuk membayar yuran pengajian semakin memberat, simpanan menggunakan ringgit menyusut kuasa belinya dan pelbagai lagi yang dirasai oleh kita di sini.

Pesanan saya, jika kita mempunyai masalah kewangan disebabkan oleh sumber pendapatan yang tidak menentu, laksanakanlah tiga perkara:

Berniaga

Di Mesir, pasarannya sangat luas untuk diterokai peluang meraih pendapatan. Jumlah pelajar yang mencecah ribuan orang memberi makna bahawa terdapat berbagai keperluan dan kehendak yang wujud. Sama ada terhadap barangan mahupun perkhidmatan.

Saya sering memberitahu rakan saya bahawa “kemalasan orang adalah peluang untuk kita.” Maka manfaatkanlah kemahiran dan pengetahuan yang kalian miliki. Tetapi pastikan bahawa pekerjaan tersebut selari dengan syariat dan tidak sehingga menganggu pelajaran.

Melabur

Jika tidak mampu berniaga kerana kesuntukan masa, maka melaburlah dengan wang yang anda ada. Anda boleh membantu rakan yang ingin berniaga tetapi tidak mempunyai modal melalui konsep Mudharabah, atau anda boleh bekerja bersama-sama dengan berkongsi modal melalui konsep Musyarakah.

Ingat, jangan terperangkap di dalam janji manis skim cepat kaya.

Berjimat dan memulakan simpanan

Setelah memperolehi wang, berjimatlah. Pastikan anda tahu ke mana setiap sen yang anda belanjakan. Kurangkan perbelanjaan yang tidak perlu. Sentiasa amati perkembangan nilai mata wang, tukarkan simpanan anda ke mata wang yang lebih kukuh atau aset yang dijangka dapat mengekalkan nilainya setelah peredaran masa.

Mulakan dengan simpanan emas

Emas menjamin dan melindungi nilai mata wang anda. Sejujurnya emas sendiri ialah wang sebenar  bukan wang fiat (wang kertas) yang kita gunakan sekarang. Boleh ambil contoh negara Zimbabwe sekarang yang telah berlaku ‘hyper inflasi’. Bayangkan wang kertas yang bertimbun namun tiada nilai. Untuk membeli sebuku roti pun, mereka mahukan pertukaran emas iaitu 0.1gram. Jom tukarkan sekurang-kurangnya 10% dari pendapatan bulanan anda kepada emas.

Credit : tok ilman





No comments:

Post a Comment